Håller med. Mina hästar går på lösdrift (shettisar) och de använder lösdriften på vintern - som toalett. Stona går in och kissar där, för det stänker ju iaf inte om man kissar i halmen
Men på sommaren är den mer intressant för dem, men som du skrev - då måste man ju inte använda denna. Och då är de ju på bete hur som helst.
Jag tycker att det är sjukt och undrar om de som bestämmer dessa regler och lagar har någon som helst koll på hur hästar funkar "på riktigt"?
Att det är helt okej att de får stå inne dygnet runt, eller att det inte regleras att de skall ha mat och vatten ute under de där 12 timmarna, det verkar absurt!
Det står väl, om jag inte minns fel, bara att de BÖR få vistas ute varje dag. Och, inget om kompisar heller väl?
Eller de stackare som får vara ute hela 4 timmar per dag i en liten pyttehage som de knappt kan vända sig i (nej jag menar inte sjukhagar) för att de inte skall rulla sig och "smutsa ner täcket". Hopplöst!
De borde kanske plugga in ett par poäng på hästars beteende. De som bestämmer menar jag.
Ta bara detta med kravet på ligghall för Russen på Lojsta! Hallå! Hur korkade får man bli?