Utevistelse för elithästarna

M

Munktröjan

Det har varit mkt trådar om tex. när kommer din häst in och ut på morgonen, hur länge får de vara ute etc... Nu satt jag och läste (tror det var från Lo*sie N*r*h*st(stavning?) ) där det står:
För den äldre hästen kan det vara bra med viss vistelse i hage eller paddock. har man tillgång till detta kan det vara bra för hästen att gå ute ett par timmar per dag. det är dock viktigt med rutin. hästen bör vara van att gå ute.

När man läser detta verkar det som att yngre elithästar inte ska vara ute, och "ett par" timmar i paddock/hage OM man har tillgång är bra för de äldre hästarna..om man skaffar häst är det väl ens skylldighet att ha tillgång till hage! Ni vet inte hur de andra elitryttarna har ute sina hästar?, är intressant att veta :P

( jag är inte 100 på att detta är lousie eftersom jag har det i ett häfte men jag är nästan säker )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utevistelse för elithästarna

Tyvärr funkar de inte så alltid..När man kommer upp i eliten kan man ha närmare 100 miljoner ståendes i sitt stall om man har många bra hingstar/ston i elitnivå!

Man ser hästarna då som investeringar och inte som älsklingsdjur alltid..
Man försöker nog behandla dom så naturligt i den mån de kan, men tror inte de vågar att riskera att släppa ut en 30 miljoners häst i en hage som kan springa och vricka sig och missa ex OS.
Då får hästen stå inne och skötaren får skritta/gå ut med hästen flera ggr om dagen så den kommer ut iaf!
Och ska de ut i hage blir den inte större än en vanlig box!

Man har helt enkelt inte råd att fölora 30 miljoner..

Skillnaden på oss hobbyfolk som jobbar och sliter på ett "vanligt" jobb vid sidan av hästarna. Vi har hästarna som en hobby och oftast bara en eller 2 som inte är så mkt värda men för oss är de våra bäbisar och om de dör blir vi helt knäckta och tar ledigt från jobbet några dagar för att sörja!

Men de som rider i eliten tänker inte riktigt så, visst kan de bli lessna om deras OS häst går och dör(oftast äger de inte själva hästen utan får låna den).. men de tänker snarare FAN nu missar jag OS!

Min egen åsikt om detta låter vi vara osagt!!!!!

Jobbade hos en relativt känd hoppryttare förut och den personens tävlingshästar gick INTE i hage. Nånsin. Däremot fick de ju gå i skrittmaskinen två gånger/dag samt ridas. :smirk:
Men plus i kanten var att de gamla trotjänarna fick gå i hage hela dagen. Dock med skydd typ överallt, men ändå ute.

på dej låter det som att alla elitryttare är kallblodiga varelser....
en elitryttare jag bott hos i en vecka släppte ut alla de hästar som klarade av att gå i hage (=de flesta) och de var ute från ca 7 på mornen till ca 7 på kvällen.
H*n hade ett par som sprang runt runt i hage besinningslöst uppjagade, men som stod lugna o nöjda inne i stallet.
vad är liksom poängen med att släppa ut dem då?? Problemet beror antagligen på att de sedan de var små aldrig varit i hagar (importerade), och sen inte kan hantera det. vissa kan men inte alla. hade de varit uppväxta i hagar hade det antagligen inte varit nåt problem...

Var med en kompis som jobbade i hoppstall och där stod hästarna inne hela dagen men reds 45 mn vars/dag.

Hästarna var rätt så tokiga

Men det är ju otroligt hemskt att hästar inte är vana vid hage.
Jag tycker det är en självklarhet med utevistelse.

på dej låter det som att alla elitryttare är kallblodiga varelser
Då har du missuppfattat mig.. jag svarar bara på vad JAG TROR varför de som VÄLJER att INTE släppa ut sina hästar gör de val de just väljer!

Någon anledning måste de ju ha.. eller hur??

Min häst går ute från 06-18-19 i stor gräsmage på 3h(från mitten av maj till frosten kommer går hon ute dygnet runt).. vad andra gör skiter jag fullkomligt i..
Så länge de inte är olagligt att ha en häst inne 24 timmar om dygnet är de bara att blunda och inte lägga sig i..
Man kan försöka förstå och tänka sig in hur de tänker och varför de gör som de gör!

I de stallen som vi har här där jag bor, som många kända ryttare här sina hästar i, vad jag vet så går alla ute. Har sett en som jag tror är en hingst i en liknande sjukhage med staket på typ 3 meter höga...

Morotsbiten skrev:
Min häst går ute från 06-18-19 i stor gräsmage på 3h(från mitten av maj till frosten kommer går hon ute dygnet runt).. vad andra gör skiter jag fullkomligt i..

och jag skiter fullkomligen i hur du gör. verkligen.

Så länge de inte är olagligt att ha en häst inne 24 timmar om dygnet är de bara att blunda och inte lägga sig i..

gör inte det då.

Nu har jag ingen erfarenhet av de "bästa" ryttarna. Den ryttare jag jobbat för är inte uppe i OS-klassen, men ligger många gånger i toppen på Falsterbo Huntingen, Derbyn, Sm o liknande.
Alla hästarna går ute, utom hingsten som rymmer ur hagen hela tiden, han går i lilla ridhuset på dagarna. När de andra kommit in får han gå ut några timmar, då det inte finns ston runt om som lockar honom ;) De kommer ut vid 8 på morgonen, vissa rids först och kommer då ut lite senare, andra rids på em, och kommer in lite tidigare. Annars är det runt 16 på vintern och 19-21 på sommaren. De som kan, går på sommarbete, inkl avelshästarna. Unghästarna går på lösdrift. De som inte rids går i skrittmaskinen om vädret tillåter. Detta kan vara hästar som av en eller annan anledning inte ska ridas pass, pga hälta eller nåt liknande, bara skrittas. Det tar för mycket tid att sitta och skritta dem, så då är skrittmaskinen obetalbar.

Det ska mycket till innan någon häst står inne en hel dag, då är det order på boxvila från veterinär. Hästarna är mycket sällan skadade, men visst, det händer. De är ju djur.... ;)
Ryttaren i fråga är inte så kall att den inte sörjer om hästen dör, skadas osv....... även om det inte är ryttarens egen häst. Vid en avlivning här i vintras på en av hästarna var personen i fråga i stallet hela dagen, men orkade inte göra nåt rent psykiskt mer än gosa med hästarna.

Skydd används bara vid aktivitet.

Senast ändrad:

Att hästen är värd mycket pengar skall ju inte betyda att man inte kan släppa ut den i en hage....jag har haft många dyrbara hästar bl a en som köptes för 12 miljoner och är idag avelshingst..han fick gå i hage som alla andra hästar..inom travet får hästarna gå i hage hur mycket dom än kostar och hur bra dom än är....varför då inte "elitridhästar"???

Morotsbiten skrev:
Då har du missuppfattat mig.. jag svarar bara på vad JAG TROR varför de som VÄLJER att INTE släppa ut sina hästar gör de val de just väljer!

Någon anledning måste de ju ha.. eller hur??

Man kan försöka förstå och tänka sig in hur de tänker och varför de gör som de gör!

Det är inte lagligt att ha hästar inne jämt. Det finns faktiskt reglerat. Komme inte just på nu hur länge det är men det finns...

Jag har ingen erfarenhet av tävlingshästar inom ridning men jobbade ett tag i Frankrike och var då skötare åt en riktig travstjärna som sprungit och vunnit i de största nordiska loppen. Han var värd massor men levde ett vanligt hästliv med normal utegångsvistelse. I hans fall ansågs det mycket viktigt att hästen fick koppla av och vara ute mellan den hårda träningen och tävlingen. En sund inställning tycker jag trots att olyckor kan hända i hagen.

Man behöver inte ha en häst på elitnivå för att hålla den inne.
Vet många både hopp och dressyrhästar som bara får gå ut i liten hage ett par timmar om dan för att inte skada sig och för att inte göra av med dyrbar energi.
Sen blir ju hästarna knasiga i stället och går knappt att hantera.

martha skrev:
Att hästen är värd mycket pengar skall ju inte betyda att man inte kan släppa ut den i en hage....jag har haft många dyrbara hästar bl a en som köptes för 12 miljoner och är idag avelshingst..han fick gå i hage som alla andra hästar..inom travet får hästarna gå i hage hur mycket dom än kostar och hur bra dom än är....varför då inte "elitridhästar"???

:bow: :bow: :bow:

Ja :D här ser ni Världens bästa kallblodstravare...Järvsöfaks med 12 miljoner på kontot och 123 segrar av 143 starter :bow:
Inga skydd här inte :p

3733.jpg

martha skrev:

Att hålla hästarna inne för att man är rädd för att dom ska skada sig är missriktat. En häst som inte får röra sig i kuperad mark regelbundet dagligen riskerar att skada sig lättare. Ett felsteg i en landning efter ett språng kan vara ödesdigert för den stallade hästen medan en som har rejäla senor som är van vid knölig mark kan parera den landningen bättre med hela kroppen. Har en morbror som förr red i OS (eoner sedan:)) och hans hästar reds mest i skog och mark och var ute i hagen hela dagarna. Jag fick rida med ett par gånger och jag trodde nog min sista stund var kommen...inte red han på stigar eller vägar utan rätt ut i bushen med tempo...Det gäller även de han har idag. Och det gäller mina med :cool:

Det är väl helt enkelt olika, men det är nog ganska vanligt att många hästar står inne större delen av dygnet av den anledningen att de kan skada sig om de går ute... Det gäller framförallt de hästar som inte är vana vid att gå ute. Många börjar ju stalla upp sina hästar när utbildningen börjar och sen blir de helt tokiga om man släpper ut dem. Vilket ju inte är bra.
Men visst är det väl ändå rätt tragiskt? Och inte kan det väl va särskilt bra. Om man jämför med elitidrottare så är det ju inte så att de står i en liten skrubb hela dagarna och bara går därifrån när det är träning. Det skulle ju inte va så bra för deras kroppar kanske.
Poängen är väl helt enkelt att man inte ska vänja av hästarna vid att gå ute, för det är ju ändå det som är deras naturliga liv. Vi som säger oss vara hästvänner borde ju göra allt för att våra älsklingar ska få leva ett så naturligt liv som möjligt. Eller?

NÄr jag jobbade på Irland med hästar så reds även de finaste ut på berget och fick "terränga" lite, dvs hoppa vatten, stenmurar etc, med ordentliga skydd. Det var lite dåligt med hagar när jag var där pga regning sommar (värsta på 50 år :smirk: ) men alla hästarna var ute minst tre timmar per dag så att de fick röra på sig, de flesta var rätt prilliga att rida annars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 975
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17