Utevistelse dygnet runt.

zanzan

Trådstartare
Har googlat runt lite snabbt men hittar inte det jag söker. Finns det några regler som anger när det är okej att ha sina hästar ute dygnet runt? Jag menar avseende temperatur, växtlighet och dyligt.

Det jag undrar mest är om det är okej att ha sina hästar ute dygnet runt utan vindskydd när det är minus grader om nätterna exempelvis.

Och hur är det med tillgång på vatten i hagarna? Räknas en igenväxt damm som fri tillgång på färskvatten?

Ursäkta mycket luddig tråd då jag har varit vaken hela natten:crazy:

Sv: Utevistelse dygnet runt.

Nej, är det inte betessäsong är det inte okej och igenväxt damm har jag väldigt svårt att se att den skulle vara en god vattenkälla. Sen ang temperatur så kan det ju bli enstaka frostnätter under betessäsong utan att det påverkar grästillväxten, just att gräset växer är förutsättningen för bete.

Termen är "när betestillväxt sker" och det beror ju på var i Sverige man befinner sig.
Här börjar det grönska på gräsmattor och på höstsådda åkrar. Alltså sker betestillväxt.
Det är, så långt jag kunnat begripa, en fråga om dygnsmedeltemperatur.

Igenväxt damm låter i mina öron inte som om det finns vatten alls, men jag kan ha missförstått. En damm som har öppet vatten, torde antagligen "duga".
Det är ju inte heller krav på fri tillgång till vatten, utan hästarna ska kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn om man ser till minimikraven.

halvt kl

Vattenkällan måste ju även vara tjänlig som dricksvatten, många säger att de har naturligt vatten ur en bäck eller liknande men vet ingenting om vattenkvaliteten. En igenväxt damm låter inte som något vatten jag skulle vilja att mina hästar drack, jag ser framför mig en massa alger och annat äckel som lätt blir i stillastående vatten med mycket växtlighet.

Läs på Länsstyrelsens hemsida angående hästhållning. Där står det t.ex att är hästarna ute mer än 16 timmar/dygn under vintern måste de ha tillgång till någon form av vindskydd/ligghall. Du kan även där läsa hur stor den måste vara och annat som är bra att veta om du tänker ha hästarna ute dygnet runt.

Det som avgör om det sker tillväx eller inte är dygnsmedeltemperaturen och om jag kommer ihåg rätt så växer gräs när den är 5 grader eller mer. Men det innebär också att om det är tillräckligt varmt under dagen så kan det vara minus grader på natten och ändå klara den gränsen.
Som skrivet innan finns inget krav på vatten i hagarna utan kravet är att hästarna ska få dricka sig otörstiga två gånger per dygn. Sedan är allt annat ett plus som då fri tillgång på vatten.

Kl

Vet att det varit en del betessläpp idag häromkring, bor utanför Nyköping.

Tycker att det är lite tidigt med tanke på den kalla våren.
Dessutom finns det knappt gräs....
Några fler som släppt på bete?

KL
Kommer aldrig att förstå varför det inte är tillåtet att ha hästarna ute dygnet runt i bra väder oavsett grader om hästarna har fri tillgång till vatten och hö. Blåser det och stormar så är det ju klart att hästarna behöver ett vindskydd men det borde vara lika självklart i sommarhagar.

Här har det inte växt ett grässtrå knappt..ändå långt åt söder. Har svårt att föreställa mig ens att det går att släppa på bete inom närmsta tiden. Fast det går väl fort nu kan jag tänka mig nu när det ska bli så varmt.

Jordbruksverket säger detta om hästhållning vintertid, men anger inga specifika regler för djurhållning på bete mer än att det ska vara den tid då "betestillväxt sker" och att reglerna gäller "under den kalla årstiden".

Detta är då möjligen en tolkningsfråga? Jag släpper på bete utan ligghall (dock sjukbox) i början av juni.

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Hästarna i stallet går i hagar med lite gräs att pilla med, gissar att vi byter hage om ca 2 veckor då det vuxit lite mer i den andra hagen. Då släpps alla i samma hage i hop om mindre bråk om maten.

Jag försöker låta mina beta lite varje dag för de ska vänja sig, gräset växer här och att det regnar och sedan blir sol gör ju att det växer mer. Men det är fortfarande frost på morgonen vissa dagar.

Jag har tom tillväxt strax nordväst om Tierp, har börjat "dra ut" staketen för att ge de nytt att gnaga på dagligdags. De äter också mindre än hälften av mängden hö mot för bara två veckor sedan.

Kl
Några fler som släppt på bete?

Mina gick ut första natten i förrgår, självklart får de rejält med stödfodring då gräset inte är mycket att hurra för, men visst finns det att pilla med emellan fodringarna. Jag vill precis som någon annan skrev så vill jag ha en så lång övergång som möjligt..

Mvh Domino_s

Jag har tom tillväxt strax nordväst om Tierp, har börjat "dra ut" staketen för att ge de nytt att gnaga på dagligdags. De äter också mindre än hälften av mängden hö mot för bara två veckor sedan.

Samma här men man kan inte se nåt gräs i nån mängd så det är väl rötter dom äter då.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Roheryn
·
F
Träning utan vindskydd, hur länge? Alltså finns det någon lag för hur långt in på året hästar får gå ute dygnet runt utan vindskydd? Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 194
Senast: pannkakssmet
·
J
Träning När tycker ni att det är ok att låta hästarna gå ute dygnet runt? De kommer att ha fri tillgång på hö, så länge det behövs, men har...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 304
Senast: Crazyswede
·
Träning Det är så att vi har ett litet problem... jag och stallägaren ska till fjällen, hon ska vara borta hela veckan och jag är borta...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka