Utevistelse dygnet runt..

Sv: Utevistelse dygnet runt..

Har för mig att det är lag på att hästar får vara ute max 12 timmar utan vindskydd, men från vilka datum vet jag inte, för vi har då inga ligghallar på vårt bete.

Kanske hästen tas in vid dåligt väder? Måste erkänna att våra hästar också har gått ute periodvis under vintern utan ligghall. Detta för att dom helt enkelt mår bättre av att vara ute istället för att stå stilla i en liten box. Bara man tar in dom vid snöstorm eller regn tycker jag det är ok. Tycker dom hästar som tas in redan på eftermiddagen utsätts för värre lidande faktiskt! Lagar i all ära- bonnförnuft är användbart...

:bow:
Nibla skrev:
Tyvärr, så enligt mina erfarenheter, har många inspektörer inte sunt förnuft utan är paragrafryttare. De är helt inne med att gå efter boken utan att se till hästens bästa. Jag har inte haft beskymmer med dem men flera av mina vänner har haft det.
:bow: :bow:

Nibla skrev:
Om det är så att om en häst går ute 12 timmar, vilket räknas som lösdrift, hur löser man det då för de hästar som bara går ute 4 h/dag? Det kan regna vara riktigt ruskväder. Till de krävs det ingen ligghall......

De hästar som går ute i dåligt väder får sin päls därefter......

Om en häst bara är ute 4 timmar kan den röra sig hela tiden den är ute för att hålla värmen. En häst som är ute på lösdrift ska kunna gå in och vila och torka om den vill. Den måste ha en torr plats att lägga sig på om den vill. Den häst som är ute 4 timmar går ju in och vilar i boxen.

Har förstått lagarna och det är ju bra att dom finns, alltid ute = ligghall. Kan bara inte förstå att det här med 12-timmarsgränsen. Det är lagligt att ha hästen inlåst i box tex. i 20 timmar och låta den springa av sig ute i 4 timmar, men inte tvärtom ifall betestillväxten har upphört och man inte har ett byggt vindskydd i hagen. Vid bra väder borde hästarna få lulla runt i sin skogshage och va lyckliga, i allafall större delen av dygnet. Likaväl som "inneglada" hästar får gå in så fort dom ställer sig vid grinden.

Jag byggde ett vindskydd i min hage för att kunna ha hästarna ute dygnet runt. Tror ni dom använder det? Nej. Trots spöregn och storm så står dom på öppna ytor. Självklart ska hästar som går ute jämt ha skydd i hagen, naturligt lr inte men dom här reglerna är lite överdrivna tycker jag. Har man en jättefin, kuperad hage med massa skog i så tycker jag att det borde räcka.

Tokmaja skrev:
1 oktober har jag starkt för mig att det är.
Sen är det slut på "betessäsong" och vindskydd/ligghall krävs för utevistelse mer än 12 timmar...

Hoppsan mina hästar är olagliga! :smirk:
Med den här nya lagen tycks det som att sjv tror att individualiteten är utdöd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar