Uteslutningen överklagad

Jennie Öberg har överklagat sin uteslutning från Älvsby RF till Svenska Ridsportförbundet.
- Vi har ärendet på vårt bord och jag räknar med att juridiska utskottet kan fatta ett beslut inom maximalt två veckor, säger Kicki Ronnerberg-Bäckman, samhällschef hos SvRF. ...

Källa / Läs mer:
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=71686

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteslutningen överklagad

Att SvRF går in i frågan känns ju lite udda när de själva inte ännu verkar disciplinerat sin egen fd.(?) landslagsryttare och tillika A-tränare som med hjälp av bland annat Facebook under hösten bedrivit en (av många) personliga häxjakter på folk hon inte gillar :banghead:

Jag läste artikeln tidigare idag och måste säga att jag förstår ingenting heller.

Det känns som att det fattas en hel del bakgrund

Försöker pussla ihop det med lite gissningsarbete...

Jennie reagerar över att någon som ska tävla med sin häst den dagen, inte låter hästen komma ut i hagen. Jennie skriver om det på Facebook och uttrycker sig väldigt hårt. Hon kanske skrev något i stil med "jag ska döda den och den om hen inte släpper ut sin häst".

Personen med tävlingshästen som även sitter i styrelsen, ser det och blir väldigt upprörd. Frågan tas upp på ett styrelsemöte där Jennie ombetts närvara, men Jennie kommer inte dit. Styrelsen beslutar att säga upp hennes stallplats och medlemsskap.

Spontant känner jag: Visst ska man vara försiktig med vad man skriver på Facebook, men är det inte det här lite overkill? Och om den berörda styrelsemedlemmen medverkade på mötet så blir det ju lite... konstigt.... Jag förstår absolut att Jennie överklagade!

Försöker pussla ihop det med lite gissningsarbete...

Jennie reagerar över att någon som ska tävla med sin häst den dagen, inte låter hästen komma ut i hagen. Jennie skriver om det på Facebook och uttrycker sig väldigt hårt. Hon kanske skrev något i stil med "jag ska döda den och den om hen inte släpper ut sin häst".

Personen med tävlingshästen som även sitter i styrelsen, ser det och blir väldigt upprörd. Frågan tas upp på ett styrelsemöte där Jennie ombetts närvara, men Jennie kommer inte dit. Styrelsen beslutar att säga upp hennes stallplats och medlemsskap.

Spontant känner jag: Visst ska man vara försiktig med vad man skriver på Facebook, men är det inte det här lite overkill? Och om den berörda styrelsemedlemmen medverkade på mötet så blir det ju lite... konstigt.... Jag förstår absolut att Jennie överklagade!
Absolut overkill och ännu mer när man sett hur ryttaren jag refererade till ovan beter och betett sig i sociala medier de senaste åren utan att hon verkar få minsta lilla pet i sidan via t.ex disciplinnämnden :mad:

Men så tråkigt... urk, det här styrker mig ännu mer i min tro på att inhyrningsstall och ridskolor borde drivas företagsmässigt istället.

Föreningar blir lätt synonymt med skitsnack och svågerpolitik...

Men så tråkigt... urk, det här styrker mig ännu mer i min tro på att inhyrningsstall och ridskolor borde drivas företagsmässigt istället.

Föreningar blir lätt synonymt med skitsnack och svågerpolitik...

Amen to that!

Det är ofta som det snarare råder diktatur än demokrati..och sällan opartiska utredningar som sätts in vid händelser som denna..utan det är tre man mot en och det handlar mest om att trycka ner någon i sanden än själva händelsen i sig tyvärr

Jag tycker åtgärderna är ganska överdrivna nu när jag fått lite mer klarhet.
Det hade räckt med en varning och upprepas det så hade uteslutning och uppsägning varit skäligt. Alla kan vi bete oss korkat åt utan att tänka sig för..bättre att få en chans till att tänka om och göra rätt tills nästa gång i stället.

Och förmodligen är händelsen något som rotar sig i att det varit känsloladdat parterna emellan under längre tid, men detta känns inte som ett moget sätt att lösa en konflikt på. Man kan välja att ta en diskussion och sen gå vidare i livet också

Senast ändrad:

Varför namnger tidningen bara Jenny?

Nu har jag ju inte sett FB-inlägget, men om jag åker och tävlar en dag så kommer ju inte min häst heller ut den dagen, varför bli så upprörd att "man ska döda nån?"

Som sagt, många gravade hundar här...

*kl
Detta är ju i mina trakter och jag läste artiklarna i tidningen när den kom. Minns inte allt, men något i stil med: Jenny var på en tävling på klubben, hade anmärkningar på att tävlandes hästar inte släpptes ut i hage av funktionärer (?), klubbmänniskor iaf, något som tydligen gjorts... om det var förut eller på ett tidigare stall hon stått på. Utryckte sig tydligen extremt olämpligt om detta på facebook, kommer inte ihåg om dödshot var inblandade här. Klubben hörde av sig till henne, hon raderade texten men ombads dyka upp på styrelsemötet. Hon själv ville inte det, för att hon skulle hamna i underläge (ensam med hela styrelsen) och under denna telefondiskussion (dvs där hon meddelades att hon skulle komma på mötet) ska dödshot ha uttalats. Det beslutades att hon skulle sägas upp pga de olämpliga uttalandena.
Vad som är sant i det hela vet ju bara de inblandade, och jag kan minnas fel, men något i denna stil är det.

*Hugger sista knappen*

Jag förstår inte riktigt vilken häst/vilka hästar det är som inte blivit utsläppta (och varför).

Var det så att klubben lät bli att släppa ut ridskolehästarna för att det var tävling (brist på personal i stallet för att alla var funktionärer/rörigt på tävlingsplatsen med hästar i hage bredvid tävlingsbanan?).

Var det så att klubben lät bli att släppa ut de ridskolehästar som skulle vara med och tävla (är väl inte alls konstigt?)?

Var det så att styrelsemdlemmen själv skulle tävla på sin häst och inte släppte ut denna hästen?

Eller var det så att man lät bli att släppa ut Jennies häst, trots att hon ville att den skulle gå ut? (Här tror jag en hel del bukefalister skulle bli upprörda eftersom många vill ha lång och daglig utevistelse till sina hästar :-) )? Sistnämnda kan jag förstå att man skriver ngt syrligt om stallet på FB.

Sistnämnda kan jag förstå att man skriver ngt syrligt om stallet på FB.

Man bör nog alltid vara försiktig med hur man uttrycker sig på FB. Vid sådana här tillfällen är det alltid bättre att prata direkt med den det berör.

Jag håller helt med. Men jag tycker ändå man kan prata om grader på en skala.:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har överklagat beslutet om nya ponnyåldrar till Riksidrottsnämnden, Riksidrottsförbundets juridiska instans. Detta...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets styrelse träffades för årets femte möte den 23 maj på Strömsholm. Stora delar ägnades åt strategiarbete för...
Svar
0
· Visningar
567
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Glöm det där med att räkna får. På Vreta Naturbruksgymnasium i Östergötland handlar det om att räkna med hästar. Svenska...
Svar
0
· Visningar
436
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Riksidrottsförbundet RF har beslutat om nya lokstödsregler, som hotar att beröva ridsporten stora summor bidrag. Inte nog med det. Nu...
Svar
0
· Visningar
733
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama