Utemöbler som tål att stå ute?

Tillägg då jag inte kunde ändra i ovanstående inlägg: Det finns också olika kvaliteér på teak, vilket ju även påverkar hur det åldras. Så var inte rädd för att själv läsa på lite om det hos olika tillverkare/leverantörer.

Lustigt.
Jag har själv inga utemöbler men vänner och grannar har och deras trämöbler släpas ut och in och underhålls definitivt inte alls. Beror det på att de flesta är gamla?

Har man plånbok till det kan man försöka få tag i Grythyttemöbler - begagnade eller nya. De verkar outslitliga :D

Frågar då även här, vilket slags trä? Om det är furu, hur är det behandlat från början, oljat/laserat/målat? Är det furu och det står helt öppet, dvs inte under tak, så ja det kan hålla år ut och år in, men det kommer inte att vara "fint" mer än kanske de första två-tre åren.
Står det däremot lite skyddat, så håller det sig betydligt längre.
Och vad menar du med släpas in och ut? Ut på våren och in på hösten, eller regelbundet under sommaren också?

@Kaki En sak du kan prova om du orkar, är att täcka över med möbelskydd när ni inte använder det. Anledningen till att jag skriver om du orkar, är för att då får man verkligen vara duktig och göra det hela tiden. På med skyddet varje gång ni går därifrån för dagen. Då tar ju skyddet stryk istället för möbeln, och det borde göra att träet håller sig finare längre.
Viktigt att tänka på då är dock att inte använda presenning utan ett riktigt möbelskydd som andas. Dessutom behöver man sätta nåt som håller upp skyddet så att regn kan rinna av, då ett skydd som andas inte är vattentätt utan endast vattenavvisande. Ligger skyddet direkt mot bordet då så blir det antagligen bara värre.
Så det är lite pyssel, men kanske värt det för att hålla det fräschare :D

Det är ju just träet som blivit fulast på våra möbler. Så jag är inte jättesugen på trä öht innan vi har vår altan under tak...! :(

Lägg 5000 på att bygga taket i år, och sedan kan du handla möbler nästa år. Möblerna du redan har kan du använda en säsong eller två till, även om du tycker de är fula. Det viktiga år att du får ett bra skydd för de nästa möblerna (som ändå lär vara skitkvalité trots ohyfsade priser)...

Kan ju även tillägga att pris och kvalité på möbler är inte samma sak. Ofta får du bättre kvalité och hållbarhet hos någon återförsäljare som har billigare möbler.

Senast ändrad:
Vi har dyra trämöbler från Brafab. Tidigare år har jag tvättat och oljat med linolja & terpentin. Efter ett småskaligt försök på solstolarna förra året, verkar kinesisk träolja vara bättre, just för att undvika det svarta. De jag oljade förra året, stod ute hela vintern utan skydd och har inte blivit svarta som tidigare år. De är lite skitiga, och möjligen börjat bli lite, lite silvergrå. Men absolut inte svarta.

Nu har jag kört alla möblerna (ett storbord för 12 personer och ett mindre runt för 4, samt tillhörande stolar) med kinesisk träolja i år. Får recensera nästa år.

Vi har dyra trämöbler från Brafab. Tidigare år har jag tvättat och oljat med linolja & terpentin. Efter ett småskaligt försök på solstolarna förra året, verkar kinesisk träolja vara bättre, just för att undvika det svarta. De jag oljade förra året, stod ute hela vintern utan skydd och har inte blivit svarta som tidigare år. De är lite skitiga, och möjligen börjat bli lite, lite silvergrå. Men absolut inte svarta.

Nu har jag kört alla möblerna (ett storbord för 12 personer och ett mindre runt för 4, samt tillhörande stolar) med kinesisk träolja i år. Får recensera nästa år.

Och jag som trodde att silverfärgen var det man var ute efter i ett kvalité träd, liksom beviset på att det inte är snabbväxande skit som tex svensk gran, som ruttnar så fort man vänt ryggen till...

@Kaki En sak du kan prova om du orkar, är att täcka över med möbelskydd när ni inte använder det. Anledningen till att jag skriver om du orkar, är för att då får man verkligen vara duktig och göra det hela tiden. På med skyddet varje gång ni går därifrån för dagen. Då tar ju skyddet stryk istället för möbeln, och det borde göra att träet håller sig finare längre.
Viktigt att tänka på då är dock att inte använda presenning utan ett riktigt möbelskydd som andas. Dessutom behöver man sätta nåt som håller upp skyddet så att regn kan rinna av, då ett skydd som andas inte är vattentätt utan endast vattenavvisande. Ligger skyddet direkt mot bordet då så blir det antagligen bara värre.
Så det är lite pyssel, men kanske värt det för att hålla det fräschare :D

Det hade kanske varit ett alternativ från början när de va nya! Men jag tror ärligt att jag hade gjort det i några veckor och sen aldrig mer... Vet ju bara hur lätt det är att lämna två dynor ute och vips så regnar det!

Jag ska dock strunta i att trycktvätta bordet nu då utan bara slipa och olja igen! :) du får jättegärna skicka lite pm med tips på bra kvalitet på utemöbler :)

Lägg 5000 på att bygga taket i år, och sedan kan du handla möbler nästa år. Möblerna du redan har kan du använda en säsong eller två till, även om du tycker de är fula. Det viktiga år att du får ett bra skydd för de nästa möblerna (som ändå lär vara skitkvalité trots ohyfsade priser)...

Kan ju även tillägga att pris och kvalité på möbler är inte samma sak. Ofta får du bättre kvalité och hållbarhet hos någon återförsäljare som har billigare möbler.

Altanutbyggnaden som ska ha tak är dock inte byggd än så det stannar inte vid 5000 på långa vägar... Och befintlig altan har olika hushöjd vid sig så den kan inte få tak. Tack ändå för tipset, jag önskar jag kunde bygga tak direkt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka