Utekatter?

Sv: Utekatter?

Ungefär samma prisklass som mina då, de kom i par för 500.

Fast den ene sjunker drastiskt i värde vid 4-tiden på morgonen när han mjölktrampar med klorna utspärrade i min hårbotten, då är han BILLIG och jag brukar hota med "katt + 1000 kr bortskänkes, gärna till djurförsök" :devil: ;)

Båda kattungarna hade egentligen vars ett hem att komma till och de nya ägarna skulle inte ge mig ett öre för dem. Hemmen var bra i alla fall. Jag värderar mina katter högt, tycker att de är viktiga djur och trivs utmärkt som kattägare. Jag vet att det finns massor som rynkar på näsan åt bondkatter, har stött på minst två personer själv, men jag skrev det där när jag var irriterad. Jag har kanske fel, jag kan i alla fall inte ge ett bra exempel på att det är så som jag säger, FAST jag tycker mig finna att tonen här lutar mot att vissa arbetar för att få bort bondkatterna. Antagligen för att det föds så många att folk inte vill ha dem, vad vet jag.
Sorry.

Det är stor skillnad att få bort mot att försöka balansera upp. Ingen jobbar för att utrota bondkatterna, däremot är vi få som ser vitsen med att ta ungar på hus/bondkatter när det är proppfullt på alla katthem.

Jag ska egentligen inte diskutera avel för det kan jag inte mycket om, men nu försöker jag bara vara logisk. Om man strävar efter en så trevlig raskatt som möjligt och som alltid är innomhus och inte kan jaga ( för det finns många katter som inte får gå ut alls )så hur ska den kunna nedärva jaktlusten? Andra saker kommer väl främst i aveln på vissa raser?

Med det så undrar du kanske varför jag vill ha en kull efter min ena hona? Egentligen har jag inget vettigt svar på det, inte ett som ni vill höra. Jag har aldrig fått uppleva kattungar så jag vill följa min katts dräktighet och se ungarna växa och utvecklas. Jag vill också kunna behålla en av ungarna. Inga av mina ungar tas ihjäl, utan de får givetvis nya hem och jag väljer inte vem som helst.

Nä, man avlar inte på jaktinstinkt på raskatter, eftersom katterna i första hand är sällskapsdjur. För min del är det ok att ta en kull på en osedvanligt duktig hona, om man har för avsikt att sedan kastrera. Problemet blir ju att man inte kan hålla katterna fertila tills det börjar bli dags för generationsskifte, så "på gården"-avel håller inte ändå. Att producera massa huskattungar är det ingen som vinner på, allra minst katterna. Det finns många hundratusen hemlösa huskatter, flera av dem är både duktiga jägare och önskar hem med utevistelse... En sådan skulle jag skaffa (och kastrera direkt) om ett absolut behov av stallkatt fanns.

Att ha kunskap om avel, testa sina avelsdjur, vaccinera ordentligt osv anser jag är minimikrav om man ska ha ungar.

Min 8000 kronors bebis hade gått för samma deal vid ett par tillfällen, tex när hon envisas med att "leka sönder" allt vi har och äger...

Min katt var gratis och han har världens goaste tassar. *springer iväg och pussar på* :love:

De flesta raskattägare har eller har haft husisar också. MissFideli har en, Sol har en, jag har haft en tidigare (får hålla mig till orientaliska raser av allegiskäl). De allra flesta uppfödare jag känner började med huskatter, och skaffade raskatt när avels- och utställningsintresset växte.

Nej, jag undrar egentligen inte. Jag är emot huskattavel som läget är idag och ser inga som helst bra skäl till att ta en kull. Dom ungarna kommer inte att bli bättre än dom som redan är hemlösa, så jag anser att är man ute efter en huskatt så är det bättre att köpa från ett katthem.
Jag har ju äran att ha mor och dotter hemma, renrasiga, men ändå. Dom är totalt olika. Både utseendemässigt och humörmässigt. Yoga är skarp, har ett ordentligt humör, men otroligt gosig och mysig samt kurrar massor. Abbie är genomsnäll, nästan på gränsen till dum, totalt ointresserad av att gosa, osocial och kurrar i princip aldrig. Detta är alltså mor och dotter.

Sassy skrev:
De flesta raskattägare har eller har haft husisar också. MissFideli har en, Sol har en, jag har haft en tidigare (får hålla mig till orientaliska raser av allegiskäl). De allra flesta uppfödare jag känner började med huskatter, och skaffade raskatt när avels- och utställningsintresset växte.

Jag har också både huskatt och raskatt. Det började med huskatt och så länge jag bor på landet kommer det *alltid* finns huskatt här även om hjärtat numera klappar varmast för siameser.

Uppfödaren till siameserna har för övrigt också en huskatt =) Såg lite udda ut att bland 14 - 15 siameser hitta en huskatt, men han såg uta tt trivas och han åtnjöt exakt samma standard som siameserna.

Jag förstår att du är emot det, det är helt ok för mig. Jag vet tyvärr inte var jag kan hitta alla dessa hemlösa katter, men samma saker gäller egentligen även hundar. Jag har inget emot att ta hand om en omplaceringshund förutom att jag inte gillar priset. Jag vill inte betala så mycket pengar för ett djur som jag inte har en aning om hur det kommer att beté sig i min vård. Sådanba djur har så mycket i bagaget och det kan både sluta med dyra vet.räkningar och känslomässiga problem om man har otur. Därför har jag inte köpt en omplaceringshund än. Men alla katterna jag har är ju omplaceringar, och min syster har en hittekatt som hon har tagit hand om och vill att den ska flytta hem till mig. Misstänker att det är helsystern till min yngsta hona! Tyvärr stod några killar och sparkade den så den har inte synts till på några dagar. Så fort den kommer fram så ska jag åka dit och hämta den. Den som äger den läser förhoppningsvis lappen jag kommer att sätta upp i den lokala affären.

Om du är sugen på en hemlösing kan du vända dig till Djurens Vänner eller KKS. Ser att du är hemmahörande i Skåne och i Skåne finns det tusentals hemlösa katter. Bara i Malmö kommun uppskatta det finnas minst 6000 hemlösa katter. Där finns katter som önskar bli utekatter och sådana som önskar bli innekatter, där finns unga, där finns gamla. Vill man studera "livets mirakel" dvs dräktighet och förlossning finns det dräktiga honor man kan ta hand om så man kan få uppleva miraklet tillsammans med dem.

Skulle själv gärna ta hem någon fler hemlösing, men min allergi tillåter det tyvärr inte (vänta bara tills allergvaccinet kommer ut på marknaden, då jäklar). Min huskatt är satt på foder och tyvärr får jag säga att min allergi är märkbart bättre (det är dock inte främst pga allergin som hon är satt på foder) så hon kommer antagligen inte hem igen :( utan hon får stanna hos min pappa.

De flesta hemlösa katter har inte trauman i bagaget som gör de krångliga. De som levt utomhus länge brukar dock ha öronskabb och/eller snuva vilket givetvis kräver behandling men sådan behandling betalar ansvarande kattorganisation för.

ok
Jag har redan 4 katter, hur många katter är det ok att ha egentligen? Hon som bodde här tidigare hade 10 katter....

Mer än fyra-fem katter är inte lämpligt ur stress- och smittsynpunkt. Antalet sjuka katter ökar dramatiskt om populationen blir för stor.

9 vuxna katter, eller max 2 kullar om året är vad man får ha utan att det krävs tillstånd.

Familjens raskatter har både jaktinstinkten och jaktlusten i behåll, de har lyckats ta både fåglar och gnagare såväl inne som ute. Jag känner även till de siameser som lyckats fånga både svalor i flykten och fladdermöss, så inte är det något fel på raskatters jaktförmåga. ;) Skillnaden är för vår del att våra siameser inte klarar att vara utomhus vintertid pga sämre päls än vad våra bonnkatter haft. Som jag personligen bor nu, mitt i centrala Sthlm, är det inneliv som gäller för mina katter. När jag varit i fjällen har de dock brukat få vara ute även om min ena lillknasa får nöja sig med innelivet även där. Hon är så pass gammal och oförstående inför ev. faror att hon skulle försvinna ganska snabbt till de sällare jaktmarkerna, men andra av våra siameser har uppskattat omväxlingen utan att för den skull bli knäppa när det är innelivet i storstäderna som gäller andra tider på året.

Som kattägare anser jag att alla katter har lika stort värde och förtjänar veterinärvård oavsett om de är försäkrade eller inte, tyvärr så verkar många, inte alla, ägare av stall- och bonnkatter anse att en katt inte är värd mer än en kula om de är dåliga. :devil:

Ny lag från nyår säger: 10 katter eller mer, då måste du ha tillstånd. Sen är det inte alltid det är så väldigt lämpligt att ha 10 katter :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: escodobe
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Catsu
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Sytråden del 4
  • Ge ditt personnummer

Hund, Katt, Andra Djur