Sv: Utekatter och Innekatter
Jag kan svara hur det fungerat här.
Jag har 1 bondkatt och 2 siameser.
Och det är nog ruskigt individuellt. När jag skaffade bondkatten hade vi en annan bondkatt, som på ålderns höst valt att bli innekatt. Han fick gå ut om han ville, och kunde någon enstaka gång gå ut om det var finväder. Då gick han en lov på gräsmattan, kollade att allt såg bra ut och gick in. Lillkissen kom som kattunge, och var inte intresserad att gå ut i början. Men när hon var sådär 5 månader (ej könsmogen) då ville hon gå ut. Kastrerades som 6 månaders, och fick sen gå ut om hon ville. Och OM hon ville. Den där månaden mellan 'ville gå ut' och kastrering var inte kul kan vi säga.
Så där, hon ville UT trots att hon bodde med en innekatt. Ingen hade lärt henne gå ut, utan hon kom på det själv och ville själv.
När hon var ca ett år dog hennes kompis, och vi skaffade två siameser. En 5-årig kastrerad hona som alltid varit innekatt, och en 6 månader gammal okastrerad men ej könsmogen hane som också alltid varit innekatt.
SIameshonan tyckte 'jag vill gå UT' första gången hon såg bondkatten gå ut. Siameshanen tyckte (tack och lov) 'är ni inte riktigt kloka?'
Siameshanen kastrerades vid första tecken på könsmognad (han visade intresse för ytterdörren, nästa dag var det snipp snipp) och sen dess har vi haft 'regeln' att bondkatten går in/ut som hon vill, siameserna får gå ut dagtid under varm årstid och om någon är hemma. De gör det gärna, ffa honan, men är fullt nöjda med att vara i trädgården, och de är på intet vis påträngande i att vilja gå ut. De går ut om man öppnar, och honan kan 'smita' ut när man öppnar sommartid. Men de gapar aldrig vid dörren, och de kommer alltid in om man ropar på dem och är sen nöjda med att vara inne.
Den del av året de inte får gå ut alls så de accepterar fullkomligt, och efter ett tag med 'nej inte ut' så försöker de inte ens, och är nöjda med att vara inne. Jag är (kanske felaktigt) övertygad om att det sitter i rasen sas. Skulle jag flytta och behöva göra helinnekatter av dem, så skulle siameserna acceptera det rakt av, men bondkatten skulle må extremt dåligt.
Så, det behöver inte alls bli något problem med att den nya är inne.
Tillägg: Mina siamesers uppfödare tyckte det var jättebra att de kunde få gå ut om de ville, så ingen behöver oroa sig över att det sitter en stackars siamesuppfödare och är lurad/förfasad någonstans. Vi bor synnerligen bra till.
När dte gäller åldern är det nog individuellt. När jag skaffade bondkatten hade jag ju gamla N, 20+. Han tog emot en kattunge med öppna armar. Tyckte inte hon var för mycket eller dryg, tvärtom han levde upp lite. Men med NUVARANDE katter (1 hona och 1 hane 6 år gamla och en 10 år gammal hona) skulle jag ALDRIG köpa en kattunge. Det skulle bli synd om den. Däremot så vid 2 tillfällen har jag släpat hem hittekatter, vuxna. Dessa har fullt ut accepterats av mina vuxna. Så skulle jag skaffa en till katt nu skulle det bli en vuxen. Men för en annan katt skulle en kattunge accepteras bättre. Så inte säker på att man kan generalisera, utan vad tror du själv dina mest skulle acceptera?
Jag skulle satsa på en kastrerad hane btw, men kan ju gå lika bra med hona.