Utekatter blir innekatter under några veckor

tralala

Trådstartare
Mina föräldrar ska åka bort 4 veckor över jul så jag har lovat att vara kattvakt. Katterna är vana att få vara ute på dagen, men kommer alltid in på eftermiddagen/kvällen. De har kattlåda inne som de använder ibland (de verkar föredra att göra det ute). När de kommer in så sover de mest, antar att de "leker av sig" under dagen medan de är ute. Mina föräldrar bor på landet.

Katterna kommer att få flytta hem till mig de här 4 veckorna eftersom jag bor så pass långt från mina föräldrar att det inte funkar att åka mellan varje dag. Jag bor i en lägenhet på tredje våning (3:a på 85 kvm med inglasad balkong på ca 6 kvm) där det inte kommer finnas möjlighet för dom att gå ut (de är inte vana att gå i sele, har aldrig haft sele på sig). Det jag oroar mig för är att katterna kommer att bli olyckliga av att inte kunna gå ut alls på 4 veckor. Jag kommer att vara hemma ganska mycket under de här 4 veckorna och de kommer att lämnas ensamma i lägenheten MAX 6 h/dag vissa dagar.
Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Tips på leksaker för att stimulera dom? Min man är rädd för att de kommer att riva lägenheten utav tristess :crazy: :p

Sv: Utekatter blir innekatter under några veckor

Om du aktiverar dem så går det säkert bra, första dagarna kan det nog vara lite liv i luckan dock. Se till att ha bra klätter/klösmöbler så ger de sig på dem i första hand.

Nu är det några år sedan, men förr brukade våra utekatter få bo i en lägenhet (upp till 5 st i en tvåa) hos kattvakten när vi var bortresta. Nu var det lite kortare tid (högst ett par veckor), men det var aldrig några problem för kattvakten. Eftersom katterna var i en ny miljö accepterade de utan vidare att de inte fick gå ut, och speciellt mycket överskottsenergi verkade de inte ha heller. Jag kan tänka mig att det är spännande nog för katterna att komma till ett helt nytt ställe med nya lukter och nya platser att utforska. Kattvakten var i och för sig hemma större delen av tiden, men jag tror inte att hon aktivt lekte med dem mer en någon halvtimme om dagen.

Katter sover (mycket) om de är lite äldre, i alla fall mina gör det. Dom är 19,13 och 3 år gamla

Våra två yngsta katter går från utekatter till båtkatter varje sommar, 13-åringen brukar inte lämna båten de två första veckorna öht
De går på låda i båten men aldrig hemma, vi har inte ens låda hemma.
Ibland är de tom ute och kommer in för att gå på låda O_o

Det blir nog inga problem alls.
Första tiden så kommer den nya bostaden att vara spännande nog.
Sedan så lägger ni fram nya roliga saker att leka med, det kan vara en papperspåse, en kartong eller något annat enkelt.
Och så leker ni med dem en stund varje dag.

Mina utekatter för råttjakt vägrar att gå ut vintertid och är då aktiva ca 1h om dagen i 2 - 3 perioder.
Så länge orkar ni leka med dem.
De sover sedan mellan 12 - 16 h.

Och då så handlar det om stora stallkatter med mer vildmark i sig än vanliga sällskapskatter.

Jag passade mina föräldrars katter i min lägenhet några gånger, de var också utekatter annars. De lekte ganska vilt ibland, men förstörde inget. De hade sitt klösträd med.
Däremot var de mycket påhittiga när jag var på jobbet och kunde öppna köksluckorna efter ett tag... Så soppåsen fick bo på toaletten bakom stängd dörr, och all kattmat, även torrfoder, i kylskåpet. Liksom allting annat som kunde lukta gott i skafferiet.

Tror inte det blir något problem. För 1,5 år sedan tog vi hand om en tidigare utekatt och här hos oss är hon nu innekatt. Allt gick jättebra ända till vi försökte gå ut med henne i sele, verkar som hon kom på att man kunde smita då. Men den här sommaren finner hon sig fint att vara ute i sele.

Lägg lite extra tid på lek och kel så kommer det gå toppen, också skönt att du kommer vara hemma mycket och att de redan idag är vana vid låda, vilket kan bli ett problem annars.

Lycka till som kattvakt

Mina katter är ute när det är ljust och jag är hemma. Men när jag åker till mins föräldrar och de följer med så måste det vaa inne och det går hur bra som helst. Där har det ett stort hus och har aldrig varit ute så de ber inte ens om att gå ut vilket det gör hemma.
Det har varit där i upp mot två månader utan att bry sig. Däremot blir det överlyckliga när i kommer hem igen och de får gå ut.

*kl*

Vad skönt att höra att det har funkat så bra för många. Tiden har blivit nerkortad så att katterna kommer att vara i lägenheten i 2 veckor, min man tror ju att dom kommer riva lägenheten men jag försöker förklara för honom att de inte alls kommer att göra det :p Det är 2 st honkatter (steriliserade) på 1,5 år som älskar att gosa, ska bli jättemysigt att få ha dom boende hos mig :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 119
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 683
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka