Utekatt och kall vinter

Lycanthrope

Trådstartare
En av våra katter är utekatt, han kommer in ett par gånger om dagen, stannar gärna inne och sover en dag eller natt eller några timmar.

Jag tänker bara på vintern när det är -30 till -40, hur klarar dom det?
Han är långhårig och rejäl.

Han jamar inte när han vill in, han bara smyger runt tills någon öppnar. Det är lite svårt att märka om han vill in alltså, på natten tex :p

Vi kommer ha lite värme i garaget till kaninerna, så tänkte göra något hål in dit så han kan värma sig om vi inte är hemma/inte hör.

Sv: Utekatt och kall vinter

Kattlucka till garaget låter som en bra idé. Jag har några lador här hemma som katterna kan gå in i. Utan värme men med många krypin och det har gått bra under alla vintrar. Är det riktigt kallt så brukar de hålla sig inomhus för det mesta.

En kattlucka till garaget är ju idealiskt :) Annars kanske du kan ordna något annat kryp in till honom med en grislampa i? Det har jag till mina stallkatter och de trivs verkligen i bädden i värmen under lampan. Det är viktigt med en ordentlig bädd, gärna lite upphöjd så att det kommer upp ifrån det kalla golvet också. Jag har en vanlig lastpall med några tjocka trasmattor ovanpå och sedan en bädd med kanter med gosigt tyg i åt dem. Mina har även en rundbal med halm som de gärna gräver ner sig i så att det blir mysiga bon där. Även om det inte finns någon lampa däröver så trivs särskilt den ena katten väldigt väl i halmbalen. Nu bor jag visserligen mycket längre söderut än vad du gör så som kallast kan vi ha några enstaka nätter med ner till 20 minusgrader på en hel vinter men det är ju bättre att ha något krypin än inget alls.

Du kan inte ropa in katten varje kväll annars? Mina kommer direkt när jag ropar och stallkatterna vet exakt vilka tider jag är i stallet så om de går ut så kommer de tillbaka till nästa gång jag är där när det är kallt på vintern och jag måste stänga stalldörren.

Förutom kattlucka till lämpligt utrymme så finns det dörringklocka för katter.

Det är en IR-sensor som reagerar på rörelse och sen kan man välja melodi och/eller blink när katten vill in.

Förutom kattlucka till lämpligt utrymme så finns det dörringklocka för katter.

Det är en IR-sensor som reagerar på rörelse och sen kan man välja melodi och/eller blink när katten vill in.
Det ska jag kolla upp :)

Hönorna kommer säkert också snylta på den, dom kommer till dörren och vill in varje dag! :p

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 379
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka