Utegrisar på vintern?

A

Ayumi

Mina föräldrar har köpt sig 4 stycken vanliga grisar som så småningom kommer att slaktas hemma och ätas. (Diskussion angående detta undanbedes.)

Dom fyra rosa bor just nu i ett uthus som är delvis isolerat, de har massor med halm att gräva ner sig i och en värmelampa. Hur pass känsliga är de för kyla och vinter? Snö?
Jag vet att inga djur mår bra av att stå i drag, och innan de fyra rosa flyttade in så isolerades huset med vindpapp, isolering och väggskivor för att stoppa just drag.
Räcker det att dom har mycket halm och en värmelampa? (Underst, på gjutet golv, så ligger det torv) Dom har möjlighet att gå ut i "rastgård" och böka, det finns även ett halmat vindskydd i rastgården med kvällssol. (:eek: Dom bor bättre än vad jag gör!)
Mina föräldrar funderar på att flytta in dom i ladugården under vintern, vilket blir "förvaring inomhus" 24 timmar per dygn. Ingen utevistelse alltså.
Jag tycker att det känns lite taskigt faktiskt, dom verkar trivas med att vara ute, och får titt som tätt tokryck och springer runt i 190 knyck och ser oförskämt lyckliga ut. (Förståeligt, dom har bott i såna där förnämliga slaktstallar innan. :crazy:)
Ni som har gris, har ni era ute på vintern?

Sv: Utegrisar på vintern?

Mitt svar bygger i första hand på erfarenheter av Linderödsvin!

Hur man kan ha dom, beror bl a på hur gamla grisarna är. Säg att dom är 4-5 månader så klarar dom av att hålla värmen själva i ett svinhus. Dom är fenomenala på det. Ett tips är att begränsa takhöjden i huset och fr a i ingången. Någon värmelampa behövs inte, innebär dessutom brandrisk, däremot ordentligt med mat. Problemet med svin och mat är att dom kan lägga på sig för mycket fett, så det bör man vara observant på.

Drag behöver man inte vara orolig för så länge dom har gott om halm. Ett tips är att lägga en del av halmen utanför huset så dom själva får avgöra hur mycket dom behöver.

Jag ser inga skäl att stalla in era grisar, när dom nu har det så bra som dom kan ha det! Dom är inte känsliga för kyla eller snö, och kan ju själva bestämma om dom vill vara ute eller inne om det knäpper till och blir ordentligt kallt.

Grisar är vida mycket intelligentare och bra på att anpassa sig och se över sitt hus (om man får säga så :D ) än dom flesta tror. Att ha grisar instängda i kättar etc 24/7 är djurplågeri. Hur många tycker att hundar ska leva så?

Hoppas dina föräldrar tänker om och följer din uppfattning! :bow:

Idén att föda upp grisar för sin egen fläskkonsumtion är utmärkt. Bättre går aldrig att få tag i och ni kommer att undra över det tråkiga fläsket i butikernas köttdiskar. Lycka till!

LIA

Tack för svaret! :bow:
Grisarna är nog glada om de får fortsätta vara ute, så jag ska framföra det till föräldrarna. Dom är bekymrade över att de små rosa (som just nu är geggbruna och lyckliga i leran :D) ska frysa i vinter, men det är alltså inget att oroa sig över.
När vi lastade av dom hemma så gjorde de stora ögon, stackarna hade ju aldrig varit utomhus förut. Dom är väldigt sällskapliga och framförallt nyfikna, helfestliga djur!

Personligen äter jag hellre kött från grisar som levt ett okej liv med utevistelse och möjlighet till att böka och vara glada, än köttet från de massproducerade djur som lever hela sina liv i en betongbox utan möjlighet till någon form av aktivitet.

(Som en parantes kan nämnas att jag var på "studiebesök" hos min "grisgranne" som har slaktsvin för ett par veckor sedan. Även om grisarna blir omskötta, får mat, ses över av veterinär vid behov etc, så var det banne mig inga lyckliga djur som bodde i betongboxarna. Jag kan väl inte säga att de såg olyckliga ut heller, men de har ju aldrig upplevt ett bättre liv och jämför jag uttrycket och utstrålningen från "mina" grisar med dessa så är skillnaden milsvidd! Fy farao vilket tråkigt liv för ett så pass intelligent djur!)

Du skulle bara veta! ;)
Dom små rosa är mer ompysslade än vad de flesta barn är tror jag. :D

vi har korsningar med vildsvin i och dom har en box som dom kan gå in och ut när dom vill samt en hage på ca 1hektar,dom e ute väldigt mkt om dagarna. grisar tål väldigt mkt! spec om dom är uppfödda som utegrisar. grisar trivs bättre ute där dom kan greja med pinnar,osv. vet en som jag e släkt med som har uppfödning av utegrisar titta gärna på lillehemsutegrisar.se

Jag säger som de övriga....
Grisar klarar vintern finfint, bara de har ett dragfritt utrymme med en massa halm och får lite extra mat. Grisar alstrar mycket värme och de är ju 4 st som även värmer varandra.

Men det man ska tänka på är att ge dom varmt vatten två gånger om dagen om det är minusgrader. (Det står i djurskyddslagen)
Ha gärna i varmt vatten i maten också. Det värmer dom gott i magen.;)

Grisar som får leva naturligt är lyckligare och dessutom inbillar jag mig att köttet smakar bättre från en muskulös gris.:d

Jag vet inte hur det är med värmen i dricksvattnet, men maten (piggfor, lite havrekross, lite kornkross) blandas upp i varmt vatten och dom verkar gilla det. :d
Jag hittade på en gammal piasava som jag skrubbade dom på ryggen med och det gillade dom! :D
Dom ser döroliga ut när dom har bäddat ner sig i halmen för kvällen och ligger i en stor hög huller om buller och snarkar. :love:

grisar trivs bättre ute där dom kan greja med pinnar,osv. vet en som jag e släkt med som har uppfödning av utegrisar titta gärna på lillehemsutegrisar.se

Tack för länken! Ska kolla! :bow:
Det där med pinnar... Dom är ju vansinnigt påhittiga! Dom släpar runt på pinnar som dom fått. Dom lyckades böka upp en tegelsten :crazy:, som var jätteskojig, den rullade dom runt på ett bra tag. Dom fick ett avlångt papprör som också var rolig att leka med. Det uppfinns leksaker till höger och vänster åt dom små liven, dom får nog nästan lika mycket stimulans som de flesta aktiva hundar. :D
Jag skulle kunna titta på dom i evigheter, bättre än TV!

Liknande trådar

J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama