Sv: utegång

i det läget är 4 timmar oxå lång tid.. Så regeln är bra till viss del, man kan ju inte lagstifta om sunt förnuft tyvärr :)

Tycker iofs att det skulle finnas lag på minsta antalet ute timmar oxå..

jo 4 timmar är inte heller så kul.. Jag tycker att det är tillräckligt hemskt att springa i ilfart över lilla lilla gårdsplanen när det är silktigt rusk ute :D

Ja minst antal timmars lag!! Absolut! :bow:

shampiz skrev:
Oj, stackars mina hästar då, som får vara ute för det mesta nästan 15 timmar :angel:
Jag får väl lov att ta in dom lite tidigare då, och hoppas på att dom inte är allt för sura på mig för att dom varken har ordentligt vindskydd eller ligghall.
Men om jag tar in dom när jag kommer från jobbet då, för att borsta dom en stund i stallet innan jag rider? Då är det väl ok att jag släpper ut dom igen då. Eller är det totalt 12 per dygn som gäller, oavsett om dom får komma in 5 minuter i mellan :angel:

Dom räknas som utegångshästar, men jag vet inte lagstadgan är ju lite svår tydlig på denna punkt, det som står är:
" Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att det yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämplig för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

"Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normlat bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge"

Så frågan är ju vad dom menar med terräng och markbeskaffenhet, fåör hästarna får ju seddan vara inne och har ju skydd i skogen och så kanske ni tar in dom tidigare när dwet är skitväder. Brukar jag göra om jag ser att min ponny vill komma in, å det är ganska så lätt att se bryr hon sig inte så får man gå å hämta henne, bryr hon sig om att få komma in nu på en gång så kommer hon självmant. Så det är ju lätt iaf =)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama