Utegång med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cia81
  • Startdatum Startdatum
C

cia81

Jag undrar när man kan låta ett föl vara ute hela dagarna om den är inne på natten. Fick föl den 29/3, den har än så länge bara varit ut ca 1- 1,5h om dagen. (Vi förutsätter att detta vädret håller i sig, soligt och ca 12 grader på dagen) Går i en hage med vindskydd i form av träd.

Sv: Utegång med föl

cia81 skrev:
Jag undrar när man kan låta ett föl vara ute hela dagarna om den är inne på natten. Fick föl den 29/3, den har än så länge bara varit ut ca 1- 1,5h om dagen. (Vi förutsätter att detta vädret håller i sig, soligt och ca 12 grader på dagen) Går i en hage med vindskydd i form av träd.
När det är tillräckligt varmt för fölet att ligga ner på marken och sova. Och det inte är regn och kallt förstås. Om du vill vara extra säker kan du göra en stor halmhög med hö bredvid (åt stoet). Fölisarna väljer faktiskt ofta att lägga sig där då. De är faktiskt ganska smarta...:)

Du kan redan nu låta den vara ute mer, men ta det i kortare pass och låt den komma in några timmar och sova däremellan. Jag har låtit mina vara ute 3 pass om dagen redan från dag 1, men första dagen blir det bara 1/2 timme i taget.

Carina på Silver Arabians.

Mitt kallblodstravarföl (fött 29/3) har gått ute hela dagarna från dag 1. Det är ju helt perfekt väder! :)
Har en mindre "fölhage" som är helt torr nu, så han kan ligga ner. Lägger även ut flera hö-högar som han kan ligga i om han vill. Finns även en jättegran som ger skugga och lä.

cia81 skrev:

Jag gör som Carina på Silver Arabians.
Det är absolut för kallt ännu att låta dem vara ute hela dagen! Även om det ÄR varmt i luften så är marken för kall! Oavsett hur torr hagen är. Kylan från marken går igenom i alla fall.....
Sedan tycker tyvrr inte jag att det hjälper lägga ut halm och/eller höhögar lite varstans....Men då är väl mina föl dumma då..... :confused:

Tar hellre in och låter dem vila ett par timmar inne, efter det att de varit ute. Tycker de vilar bättre så också.

Men Du kommer att få lika många tyckande som det finns fölägare här ;)
Lycka till.....
mvh
Carina på Cesam Arabians

cia81 skrev:
Jag skulle nog inte skicka ut min lilla bebis och sen kanske åka och jobba. Men visst kan dom gå ute om dom bara kan ligga torrt.Skall tillägga att mina har en tillfällig lösdrift att gå in i tills vädret tillåter att dom går ut på bete.Det går FORT att kyla ner en fölunge.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka