dobbis

Trådstartare
Hur gör dom/ni som har utedass när det behöver tömmas ?
Förr i tiden vet jag att man grävde ett hål i marken och så tömde man skiten där, men det är ju inte lagligt + att jag tänker inte ens gå nära skiten.
Nya huset har ju ett utedass som är använt fram till april 2014 (vårens arbete är att installera A:et i VA)

Hör av dig till din kommun, det bör även finnas information på kommunens hemsida i exempelvis renhållningstaxan om vad hämtning av latrin kostar.

Vad har ni för kärl? Vissa kommuner erbjuder ju hämtning av kärlen, om man använder deras anvisade lösningar (ofta en pappkartong med plastsäck inne i, man försluter säcken, stänger kartongen och sätter ut för hämtning).

Alternativet är dyrt, att ta ut en slambil som suger rent.

Vet ställen som tömmer i gödselstack, vilket jag kan tycka känns OK rent moraliskt så länge det inte blir stora mängder latrin.

Slamsugning kör de på som jag vet. Någon som hade sommarstuga grävde ner, på sin egen tomt, men det hade jag inte ens funderat på :yuck:

Som avtalskund betalar vi 1280 kr/timme plus moms för slamsugbilen. Det är tid från garaget till åter garaget man betalar för, aldrig under 3 timmar.

Men ska man gräva ner det ska man flytta på det, och det verkar inte som TS är så sugen på att dyka ner och dra ut tråget och flytta det. Om det nu finns något tråg ö h t.

Hur gör dom/ni som har utedass när det behöver tömmas ?
Förr i tiden vet jag att man grävde ett hål i marken och så tömde man skiten där, men det är ju inte lagligt + att jag tänker inte ens gå nära skiten.
Nya huset har ju ett utedass som är använt fram till april 2014 (vårens arbete är att installera A:et i VA)

Får man inte gräva ett hål och tömma skiten där?
Det har vi alltid gjort i stugan.
Hur ska man annars göra? Går ju inte riktigt att ta en slamsugbil ut till en ö och är väll inte riktigt slam i tunnan då urin och avföring separeras. Tycker inte det brukar vara så äckligt, mesta har förmultnat helt och man gräver ett hål på hösten och tömmer tunnan på våren.

Får man inte gräva ett hål och tömma skiten där?
Det har vi alltid gjort i stugan.
Hur ska man annars göra? Går ju inte riktigt att ta en slamsugbil ut till en ö och är väll inte riktigt slam i tunnan då urin och avföring separeras. Tycker inte det brukar vara så äckligt, mesta har förmultnat helt och man gräver ett hål på hösten och tömmer tunnan på våren.
Får får man inte om man frågar om lov... ;) Vi har en liknande lösning vid våran sommarstuga, men vi komposterar avföring minst ett år och då är det definitivt mer jord är något annat. ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka