Utebur till sommaren!

BuenoBull

Trådstartare
Hej!
Det är så att vi ska hyra torp till sommaren och jag vill ta med mina marsvin. Är det nån som har några bra tips på bra uteburar? Antingen hemmabygge eller köpta från affär bara att sätta ihop! Jättetacksam för svar!! :bow:

Sv: Utebur till sommaren!

Har bara tips
Köper du byggsats så var beredd på att nätet inte håller för rovdjursangrepp, jag gillar stommen på djuraffärernas köpeburar men anser att dom behöver förstärkas med annat nät och ofta en bättre lucka.
Se också till att ditt marsvin har en riktigt torr yta i sin bur, dom blir lätt nerkylda en blöt sommardag. Alltså inte en bur med bara nätbotten om du inte kan lägga in en låda.
Och vänj den vid utelivet några timmar i taget. Skugga är också viktigt - det kan bli väldigt varmt i en bur även om det finns ett tak, placera gärna buren i skugga mitt på dagen.
oj vad jag hade mycket att säga. Hoppas ditt marsvin o du får en fin sommar.

Luff skrev:
Har bara tips
Köper du byggsats så var beredd på att nätet inte håller för rovdjursangrepp, jag gillar stommen på djuraffärernas köpeburar men anser att dom behöver förstärkas med annat nät och ofta en bättre lucka.
Se också till att ditt marsvin har en riktigt torr yta i sin bur, dom blir lätt nerkylda en blöt sommardag. Alltså inte en bur med bara nätbotten om du inte kan lägga in en låda.
Och vänj den vid utelivet några timmar i taget. Skugga är också viktigt - det kan bli väldigt varmt i en bur även om det finns ett tak, placera gärna buren i skugga mitt på dagen.
oj vad jag hade mycket att säga. Hoppas ditt marsvin o du får en fin sommar.

Tack tack!
Jo, jag vill helst bygga en egen men undrar om det blir för dyrt? Jag tänkte ha en liten "innedel" i buren som ska vara ströad med halm eller spån. Jag har redan börjat vänja dem vid "utelivet" nu! Är det för tidigt tror du? Jag tänkte på att gräset är väl så pass energirikt nu. De kanske får ont i magen. Har dem dockinte ute någon längre stund. Max en ½timme

Nej det är billigare att bygga själv om man har bra verktyg. Anledningen till att jag gillar färdiga burar är att dom är så lätta och jag slipper mäta, tänka o såga. Mina hemmabyggen har lätt blivit lite snea o vråltunga.
Vänja dom vid gräs kan du ju göra genom att repa o mata inne. Se till att dom har lite hö att tugga på även under gräsperioden så kan dom själva reglera om foderintaget blir för blött.
Vad man ska vänja in är ju just för temperaturen och det är bara att börja på dagen och öka timme för timme under några veckor. Med ett gosigt krypin med mycket halm klarar dom nog med bra invänjning en kall juninatt.
Angående halm o spån är det bra men det viktiga är att det under halmen o spånet finns en botten så det inte blir fuktigt underifrån.

Lilja_89 skrev:
Tack tack!
Jo, jag vill helst bygga en egen men undrar om det blir för dyrt? Jag tänkte ha en liten "innedel" i buren som ska vara ströad med halm eller spån. Jag har redan börjat vänja dem vid "utelivet" nu! Är det för tidigt tror du? Jag tänkte på att gräset är väl så pass energirikt nu. De kanske får ont i magen. Har dem dockinte ute någon längre stund. Max en ½timme
Det ska helst vara varmt i jorden innan du låter marsvinen vara ute. De bli lätt kalla om magen och förkylda annars. Jag, som bor i västra Gästrikland, låter mina vara inne en månad till och plockar istället in gräs till dem varje dag i successivt ökad mängd så då jag sedan tar ut dem är de helt tillvänjda vid färskt gräs.
Titta i kaninböcker så hittar du bra modeller på utebur. Använd gärna sk. fyrkantsnät. Det stoppar mot rovdjurangrepp, sk. kycklingnät är alldels för klent.

Jag har bygt en egen utebur, fler kommer då alla marsvin inte får plats i den jag bygt. Buren är 1*1 meter och ca 60 cm hög. Nät på sidor samt tak.

utebur-naken_orig_SE.jpg

utebur_orig_SE.jpg

Kommer att bygga en till i samma stl samt en som är 2*1 m :banana:

Kompostgaller.Är hålen för stora nertill så kan man klä insidan med hönsnät.På så vis kan du själv utöka storleken på hagen.Man kan även lägga hönsnät/bärnät som skydd mot rovdjur som tak.Men glöm inte att ha någon form av tak så de får tillgång till skugga också.Liten låda eller resebur är perfekt som kojja.

Karamella skrev:
Jag har bygt en egen utebur, fler kommer då alla marsvin inte får plats i den jag bygt. Buren är 1*1 meter och ca 60 cm hög. Nät på sidor samt tak.

utebur-naken_orig_SE.jpg

utebur_orig_SE.jpg

Kommer att bygga en till i samma stl samt en som är 2*1 m :banana:

Snyggt! ;) Jag funderar på att ha så som du har gjort. En liten rastgård och sen ett hus på ben som de kan vara i om nätterna.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 789
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.