karamelldrottningen

Trådstartare
Jag funderar på vilket som är mest lönsamt: uteboxar eller ett utestall?

Om vi säger att det handlar om 8 boxar totalt. Vilket är smartast? Satsa på ett riktigt utestall eller bara bygga uteboxarna vid ena gaveln på ladan?

Tanken är att hyra ut dessa boxar sen, själv har jag bara två hästar och stall finns men det är pyttelitet. I stallet finns redan två sadelkammare så egentligen behövs det kanske inte byggas en till. Men fler boxar behövs!

Vad kan ett utestall i den storleken kosta cirka? Och i jämförelse prismässigt måste det väll bli billigare bara med uteboxar?

Eventuellt kan jag tänka mig att bygga ett riktigt vinterbonat stall, men i dagsläget känns det väldigt avlägset. Kanske i framtiden.

Skulle gärna även vilja höra era synpynkter på fördelar och nackdelar med utestall och vanligt stall. Samt för- och nackdelar med uteboxar vs utestall.

Tack på förhand :bow:!
 
Sv: Uteboxar?

Nu låter det som att jag redan flyttat in (känns verkligen så ibland!) :rofl:. Iaf har jag tänkt om lite. Kanske bättre att satsa på ett ställe där fler stora boxar redan finns?

Ska titta på ett ställe med 6 stora boxar i ett vanligt stall. Men det är fortfarande lite för få boxar (eftersom att två går bort redan). Kan iofs tänka mig ha ena på lösdrift. Men då måste jag fixa det först.

Men uteboxar dådå. GÅR det att bygga helt själv? Någon som gjort det? Kan ju tänka mig att ha det som ett litet projekt sådär på "lediga stunder" ;). Men är jag tillräckligt kunnig för att bygga? -amatör! Men budgeten är ngt begränsad och sådär 6 boxar kostar ca 100 000 kr :eak:. Och som jag uppfattar det så är det ungefär samma pris på utestall (stallgång i mitten och tre boxar på vardera sida).

Då är det väl bättre att satsa på ett utestall istället (om man nu får bygglov såklart och om budgeten håller).
 
Sv: Uteboxar?

Jag hade satsat på utestall. Annars får du ju räkna med att "utebox-hästarna" ställs upp inne i "ditt" stall varje gång vid sadling osv. Lite jobbigt kanske. Eller hur tänkte du med uppbindning och så?

Jag personligen hade helldre valt utestall än utebox.
 
Sv: Uteboxar?

Ja det är lite så tankarna går i mitt huvud oxå. Vill ju inte ha rena rama kön till ett stall. Utan de som har sina hästar där får hålla till där och resten närmare sina boxplatser. Idag där jag har mina hästar finns förutom EN stallgång en uppbindningsplats utomhus. Står faktiskt gärna där bara det inte är för mörkt ute. Så blir det mkt folk i stallet/stallen så måste nog en sådan sättas upp oxå.

Och är det inte lite märkligt att det kan vara samma pris ungefär med uteboxar som med ett utestall med exakt samma antal boxar?
 
Sv: Uteboxar?

Om vi säger att det landar på ett utestall så är det ju väldigt behändigt att ha ett varmt utrymme, som ska fungera som sadelkammare men även ha ett diskho (för att kunna fylla på vatten i boxarna) eller är det bättre att satsa på vattenkoppar istället? Hade lite problem i ett stall jag stod på att de lätt frös på vintern.

Sen även ha spolmöjlighet utanför stallet (fast bara vid plusgrader).
 
Sv: Uteboxar?

Jag skulle inte vilja stå i ett stall utan en varm sadelkammare i stallet.
Är ju asdrygt att behöva springa till ngn annan byggnad för att hämta prylar.

Vattenkoppar vill jag inte heller ha.
Dels så dricker inte min ena om det inte är upptryckt vatten åt honom redan, han hatar när det bubblar i näsan!
Förutom det vill jag veta hur mkt mina hästar dricker och för det tredje är det bevisat flertalet ggr att hästar dricker mer om de får dricka ur hink.

Sen har du ju ändå krånglet med att vattenkopparna fryser om du inte har elslinga eller ngt i ledningarna.

Då skulle jag hellre satsa på Thermobars boxvariant.

Varför inte ha ett avlopp i mitten av gången tex utanför sadelkammaren så man kan spola hästen vid behov.
Man bestämmer ju inte om hästen tex gör illa sig på vintern och såret behöver spolas ur ordentligt.
Då är det smidigt med slang inne.
 
Sv: Uteboxar?

Jag har fyra uteboxar som jag köpte förra hösten. Har ett utskjutande tak så jag kan stå under där och göra i ordning hästarna, även om ett uppvärmt skötselstall och sadelkammare vore en dröm så fungerar det. Är jättenöjd med mina boxar som är fina och funktionella!
 
Sv: Uteboxar?

Hur funkar den boxvarianten? Då måste jag dra kabeln från boxarna under golvet? Visst har man rör runt om själva kabeln då?

Smart med avlopp vid gången faktiskt. Då kan man ta vatten vintertid från slangen i sadelkammaren.

Robina: roligt att du är nöjd! Gjorde du/ni själva eller anlitade firma?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 380
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 222
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp