Utebox - vad är det?

T

Tooveee

Jag har hört ordet utebox flera gånger förut men inte riktigt fattat vad det är. Är det helt enkelt en box utomhus utan värme eller nånting eller är det något annat? Finns det flera modeller osv? :)

Tacksam för svar! :banana:

Sv: Utebox - vad är det?

min häst bor i en sådan här.
DSC00708.jpg

stallet har 8 inneboxar och 7 uteboxar. dom står i tre olika delar som synes på denna bild
DSC00707.jpg

(till vänster med baksidan mot fotot och sen rakt fram samt till höger)

dessa är alltså fristående uteboxar, vissa bygger ju ihop med redan befintliga byggnader. smidigt tycker jag är att ha ett längre tak sticka ut från boxarna (alltså inte som på bilderna ovan).
dessa är inte isolerade, men jag är glad för att vattenkopparna har värmekabel.

det är första gången jag har häst i utebox, och jag gillar det egentligen inte. mysfaktorn med stallet försvinner, det är jävligt jobbigt när det regnar och blåser storm osv..
men för hästen är det bra. :)

Okej men hur kan då hästen hålla sig varm om det inte finns någon värme alls inne i boxen? :/ Blir det inte väldigt kallt då?
Varför är det bra för hästen att bo i en utebox? :)

Den största fördelen med utebox är att hästen hela tiden får andas frisk luft.

Mina är kallblod. Vinter 05-06 var det snö och kallt från slutet av december till mitten av april, vissa perioder var det ner emot -20 grader.
Hästarna hade thermotäcken på sig på natten, alternativt ulltäcke i kombination med regntäcke, och så fick de fri tillgång på hösilage. Frös gjorde de aldrig.

Jaha okej. :)
Men sen är det väl kanske lite billigare at bygga uteboxar än ett helt stall förstås. :)

Ja, det är det nog.

Att vi hade uteboxar till att börja med berodde på att vi ville planera stallbygget i lugn och ro (vi byggde om från kostall till häststall).
Numera har vi fem boxar inne, och uteboxarna finns kvar. Vi har fyra hästar nu.

det som är bra är att det inte blir någon temperaturskillnad för hästen mellan hagen - boxen. ju mindre skillnad på temperatur ju bättre för hästen.

fryser gör dom inte bara dom har tillräckligt med mat. min är dessutom täckad. nu är det dessutom inte så kallt här på västkusten.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar