Utebox i norrland, kan man ha det????

S

Sissan

Jag bor alltså några mil norr om Östersund och jag skulle vilja ha mina hästar i uteboxar men går det eller är det för kallt?? Om det nu skulle funka vart hittar jag då bra vettiga boxar??
Helst skulle jag vilja att de kunde få gå ut och in som de vill dygnet runt men då är det ju det här med kylan som jag undrar över.... Kan man verkligen ha ett kallt öppet stall till dem eller kommer de att se ut som frusna biffar då??? :confused:

Sv: Utebox i norrland, kan man ha det????

Klart att du kan ha det. Noga med att ha torrt och tjock bädd samt bra med grovfoder, det går lite extra när det är kallt. Vissa hästar kan behöva täcke men de flesta klarar sig bra med varm bädd och vindstilla. :cool:

Sv: Utebox i norrland, kan man ha det????

Jag bor längre norrut än dig och har mina på lösdrift med halmbädd hela vintern igenom!
Inga problem!

Som Piraja säger, bra med grovfoder. Det är det som gör att de håller värmen egentligen, matsmältningen (av grovfodret) genererar värme i sig oberoende av fodrets energiinnehåll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 863
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar