Uteblivet löp

movi

Trådstartare
kan en hund skjuta på löpet pga sjukdom hos ägare?

Den 26/9 blev jag akut sjuk och det konstaterades att jag hade en tennisbollstor hjärntumör.

Wira skulle börja löpa i månadsskiftet sept/okt. Vilket inte har skett. Alltid varit i 6-mån intervaller.
Hon har fullt upp med ha koll på mig, både på promenader och inne. Är som ett plåster.

För en månad sen opererade jag bort hjärntumören, och hon har full fokus på mig, både inne och ute.
Men vart efter jag piggnar på mig, så verkar hon mer kunna koppla av.

Härom dagen såg jag att hon börjar med sina löpbeteenden, bjuder upp till "lekinviter", så nu kommer nog snart löpet, hon brukar börja med sånt när det är dags för löp.

Men kan min hjärntumör vara orsaken till att hon skjutit på löpet? Att hon "har tagit hand om mig"?
(Jag förmänskligar inte henne)

Misstänker inte att hon har nån pågående pyo. Då det är samma pigga hund, inga flytningar/feber/slöhet eller liknande.

kan en hund skjuta på löpet pga sjukdom hos ägare?

Den 26/9 blev jag akut sjuk och det konstaterades att jag hade en tennisbollstor hjärntumör.

Wira skulle börja löpa i månadsskiftet sept/okt. Vilket inte har skett. Alltid varit i 6-mån intervaller.
Hon har fullt upp med ha koll på mig, både på promenader och inne. Är som ett plåster.

För en månad sen opererade jag bort hjärntumören, och hon har full fokus på mig, både inne och ute.
Men vart efter jag piggnar på mig, så verkar hon mer kunna koppla av.

Härom dagen såg jag att hon börjar med sina löpbeteenden, bjuder upp till "lekinviter", så nu kommer nog snart löpet, hon brukar börja med sånt när det är dags för löp.

Men kan min hjärntumör vara orsaken till att hon skjutit på löpet? Att hon "har tagit hand om mig"?
(Jag förmänskligar inte henne)

Misstänker inte att hon har nån pågående pyo. Då det är samma pigga hund, inga flytningar/feber/slöhet eller liknande.
Jag tycker inte det är otroligt. Du har varit dålig och hundar märker. Vet ju hur hästar beter sig om man är ledsen och nere.

Lite parallellt exempel med min Torsten som inte har velat sitta i knä och inte velat att jag pillar på honom. Jag har njursvikt och ar varit väldigt förgiftad. Nu har jag fått börja med dialys och tre dagar i veckan renas mitt blod. Torsten har bivit ett plåster! Han vill sitta i knä och han ber om kel. Jag tror att han hållit sig undan mig för att han uppfattat att jag varit sjuk Såsom sjuka djur stöts bort ur flocken hos vissa arter. Jag har nog "luktat sjukt"

Stress kan ju påverka löp. Min tik började löpa senare när hon opererades för en tumör. Nu var det visserligen hennes operation men jag tänker att stress kan uppkomma både av inre och yttre påverkan och din tips förändrade beteende tyder ju på att det påverkat henne också att du varit sjuk.

Eller så bara skjuter de på. Min har hittills varit exakt 7 månader nästan på dagen. Hon skulle ha börjat löpa i början av oktober... Inget än så länge.

Nu förmänskligar jag men människor kan ju skjuta på/hoppa över mens pga tex stress.... varför skulle en hund inte kunna göra detsamma?
Stress behöver ju inte synas på utsidan heller i tex beteendestörning utan jag menar "orolig innuti".

För mig vore det inte konstigt om det kan förekomma hos en hund med men jag är ju verkligen ingen expert på vare sig det ena eller det andra området... jag tänker människor (mig själv som erfarenhet). Men löp och mens kanske inte är lika öht :o

Svarar alla!

Den 9/12 var jag på Akademiska och fick alla svar om min hjärntumör, den var godartad och det mesta var bortopererat och resten av tumören var bränd.

Den 10/12 slutade hon att vara som ett plåster på mig.

Den 11/12 började hon löpa...

Även om jag inte förmänskligar henne, så tror jag nånstans att min hjärntumör gjorde nåt med henne.

Hon skulle börjat där i månadsskiftet sept/okt, bara typ ett par dagar efter min tumör upptäcktes (26/9) . Och när jag blev "friskförklarad" då började hon löpa.

Hon har i alla år varit exakt 6mån mellan löpen.

Först tänker man att det kanske var din stress hon reagerade på, eftersom allt släppte så fort du fått det glada beskedet. Men samtidigt, är inte löp en process som borde ta mer än en eller två dagar att komma igång? Eller det kanske går så fort, om den varit tillfälligt avstannad?

Först tänker man att det kanske var din stress hon reagerade på, eftersom allt släppte så fort du fått det glada beskedet. Men samtidigt, är inte löp en process som borde ta mer än en eller två dagar att komma igång? Eller det kanske går så fort, om den varit tillfälligt avstannad?
Ingen aning, spekulerar mest 😁

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka