ute i åska?

Q

Queen D

ja,precis som rubriken frågar: Låter ni era hästar gå ute trots att det åskar eller tar ni in dem? nu tänker jag mig ett normalt åskväder där det mullrar ett tag och någon blixt syns. inte ett sjujäkla oväder...:)
Hur brukar ni göra?

Sv: ute i åska?

Våra går ute i åska, blixt och regn. Vid ihållande oväder (mer än 2 nätter) får de komma in och torka till, men har lika bråttom ut igen.

mina går också ute. har en lågtliggande sommarhage med träd runt om hagen!

MIna har alltid varit ute även i åskoväder. Enda gångerna de kommit in är vid flera dagars ihållande regnande, och då har de bara varit inne ett par timmar för att torka upp

ena häst går ute i stor sommarhage dygnet runt.

dom 2 andra tar jag in när det åskar...har ju bara några meter att gå för o ta in dom, så det är knappast jobbigt.

hugger sista.

Jag låter oftast mina gå ute. Fast nu sist när stoora pållen gick ensam ute i stor gräshage och åskan närmade sej mer så tyckte jag att hon var lite för mycket "uppstickande" mitt ute på öppet fält. så hon fick komma in.... Strax därefter slog blixten ner 200 meter därifrån:eek:

Dom andra som går i en lägre hage med blandat skog och äng fick gå kvar ute.

dom får vara ute.. det är större chans att dom klarar sig om det börjar brinna i skogen än om det börjar brinna i stallet och dom är inne.

De är ute, det känns onödigt att asa in dem och sedan ut igen, ett åskväder går ju över så fort.

Normalt är de kvar ute.
Men idag fick jag höra vid ett hästarrangemang som vi deltar i nu i helgen , där hästarna står "uppstallade" i fållor på en åker under nätterna. Hade åskan slagit ner innan nu i veckan i tråden som går tunt alla fållorna så den blivigt helt grillad. Tråden var helt svart och fick bytas ut helt. Vågar inte tänka på vad som hänt om alla fållorna hade varit fulla med hästar....:( vad hade hänt då...?

Alla i mitt stall går ute....

Vid ihållande dåligt väder i flera dagar får dom komma in och torka till....Den med ryggproblem och våran gamling täckar vi vi dåligt väder....

//Domino_s

Mina går ute om det är riktigt snabbt övergående och om det inte börjar regna massor är riktigt kallt och blåser. För då fryser de så då mår de bättre av att komma in.
Mina är installade på nätterna och har täcken ute om det regnar mer än duggregn.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama