Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

mino

Trådstartare
Om ni har orkat läsa mina dagistrådar så vet ni att dottern har hamnat på ett riktigt skruttdagis där vad som är enklast för personalen alltid sätts i första rummet. En sak som vi nu har märkt är att de undviker att gå ut (framför allt då med småbarnsavdelningen där dottern går). I början trodde vi att det berodde på inskolning etc men nu märker vi att de jobbar helt enkelt så att är det minsta dåligt väder eller nån i personalen är sjuk eller inte är där pga schemat så går man helt enkelt inte ut. En vecka var de ute en gång på hela veckan, förra veckan 2-3 gånger, denna vecka har de hittills inte varit ute alls. Jag tycker att man kan förvänta sig att de är ute åtminstone en gång om dagen om det inte ösregnar eller är 15 minus. Nån som vet om det står något i lagen/förskoleplanen om sånt?
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Jag har ingen aning om vad lagar och förordningar säger, men här iaf är det normala att barnen är ute flera ggr varje dag, oavsett väder (förutom då typ force majeure-väder). Även de som vårdar andras barn hemma följer detta.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

På sonens dagis är heldagsbarnen ute tre ggr varje dag, en sväng på förmiddagen, en sväng tidigt på eftermiddagen (de som sover inne sover denna tid) och så igen sent på eftermiddagen. Ute i alla väder så de skall ha med sig kläder och ombyten därefter. Utöver det är det mycket med pick-nick utflykter i skogen, skidåkning med korvgrillning och andra extra roliga ute-evenemang.

Vid mycket kallt eller extremt dåligt väder är de ute bara korta stunder. Finns nog ingen dag de aldrig varit ute.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

På dagiset min dotter går tar de inte alltid ut de minsta barnen. Nu är min dotter bland de minsta (hon är 2 år) och de har hänt flera gågner att hon varit innne med 1 åringarna om vädret vart dåligt, då hon inte gillar att gå ut utan brukar stå vid dörren och gnälla. Jag har sagt att de gärna får tvinga ut henne..:devil: Nu går ju hon bara tre timmar om dan och jag har möjlgihet att gå ut med henne själv på eftermiddan (om de nu inte var så att jag är så ortoligt trött för jag är höggravid). Har oxå funderat på detta, om jag ska ställa högre krav på personalen att hon måste gå ut varje dag...
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Det finns inga lagar eller regler som säger att de måste vara ute med förskolebarn, tyvärr...

Våran förskola är dock toppen på det, de går alltid ut minst en gång om dagen, oftast två gånger. Vid varmare väderlek så äts det ute minst någon gång i veckan, de har en utedag i månaden då de är ute hela dagen. De som sover brukar dock få gå in och sova...

Men jag personligen tycker att det är imponerande att de orkar klä på 10 2 åringar overaller, vantar och regnbyxor flera gånger om dagen! :bump:
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Något lagstadgat finns det inte. Men det står något i Lpfö 98 om rörelse och träning genom variation osv. Jag tolkar det till och med som att man inte heller bara får stå på gården utan det ska vara varierande miljö. Men det är ju en tolkningsfråga. Men jag kan inte alla meningar just utantill.

Inne = om det är så mörkt på gården att man inte kan garantera säkerhet.

Inne = våra 5-åringar kan ibland stanna inne och mysa om de vill och inte vara ute på en dag om det är ruggigt. Men de flesta klär på sig och går ut en stund ändå!

Små barn = de är ju mycket lättare att vara med ute ju :D Jag kan inte förstår hur man av bekvämlighet skulle stanna inne. Lunchen smakar härligare och sömnen blir ju bättre när de fått vara ute och leka ett tag! Jag skulle säga speciellt om det är dåligt väder. Även om man då är ute en kortare stund så är ju alla härligt rödblommiga och nöjda :) Har vi personalbrist så går vi ut flera avdelningar tillsammans och då täckr vi ju lätt upp alla barn och hela gården. Jag kan inte förstå hur man skulle välja att vara färre personal inne liksom...
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Men jag personligen tycker att det är imponerande att de orkar klä på 10 2 åringar overaller, vantar och regnbyxor flera gånger om dagen! :bump:

Jag jobbar inte med så små barn, men brukar hjälpa till ibland när de har personalbrist. (Oftast är det lättare att någon känd personal hoopar in är en okänd vikarie för de små) Där är det dock 15 barn och jag säger att jag klär hellre på 15 barn 2 ggr per dag än är inne i en lite lokal en heeeeel dag (När får man gå hem?) Påklädning är ju ändå rätt så mysigt. Man pratar och barnen får ju hjälpa till så mycket de kan. Hämta sina egna skor eller nått sånt som de kan (beror på hur små de är) Med det stora utrymmet utomhus så blir ju lekarna helt annorlunda än inne där det är trångt. Men ibland finns det faktiskt tillfällen när man bara känner på hela barngruppen att de vill vara inne och att det är passande just då. Då kan vi stanna inne. Men det är en känsla man får och inget som går att passa in i något schema eller förutse dagen innan.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Minst en gång om dagen (gärna två gånger), såvida det inte är riktigt rejält skitväder.
Barnen behöver ju komma ut och springa av sig, som personal blir man smått galen om de är inne hela dagen.

Du kan kolla om din kommun har någon tjänstegaranti som säger att barnen ska vara ute minst en gång om dagen. Det hade kommunen jag arbetade i.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Jag har kollat på kvalitetsgarantin som är formulerad för just vårt dagis och det var ju i det närmaste humoristisk läsning. Men där står det i alla fall att "Vi satsar på utevistelse för att barnen ska få upptäckarglädje, rörelse och frisk luft." Däremot står det inget om hur ofta eller hur länge... Men jag har så mycket frågetecken när det gäller den här förskolan så jag får ringa föreståndaren och höra hur de arbetar.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Tycker det låter ganska dåligt planerat av dagis, på Hampus avdelning (småbarnsavdelning) delar de upp gruppen om någon är sjuk så stannar en personal innen med hälften av barnen och en går ut och sen byter de på eftermiddagen så de iag får gå ut en gång per dag.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Det finns en garanti om att barnen ska få vara ute varje dag men om det är upp till kommunen att bestämma det vet jag inte. Här är dagbarnvårdarna bäst på att gå ut med barnen. En dagbarnvårdare som är ute jättemycket med barnen ,hävdade dock till sin chef att hon inte tar ut barnen i ösregn, framförallt inte i bombination med stark vind och då talar hon alltid om att barnen inte varit ute. Han blev sur och sa att det finns garanti på det och föräldrarna kan klaga till kommunen. Men jag tror knappast det för hon är ute mer än de andra med sina dagbarn så ingen kommer klaga på det i alla fall. Det finns regler som säger att barnen ska vara ute, men inte hur länge :crazy:. Givetvis ska vädert styra en del men inte så att barnen aldrig får gå ut. Kommunen kanske har en sida där man kan lämmna in klagomål eller en ute varje dag garanti så ring och fråga.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

På Eskils dagis var barnen ute ALLTID förut, både för- och eftermiddag. Utflykt 1-2 ggr/veckan till skogen/sjön och utöver det ofta till närmaste park.

När man hämtade och lämnade var de alltid ute.
Men efter nyår när de plötsligt utökat småbarnsgruppen från 10 till 17 och alla nya är ett-åringar är de inte ute alls :(

Nu är det ingen idé att ha overallklätt barn längre :(

Inga mer utflykter :(

De små hinner liksom inte ut. Är de ute är det en liten stund på gården när det är många sjuka :crazy:

Det är himla trist att efter dagis ha ett oavrastat barn man måste gå UT och leka med den här årstiden när det är MÖRKT. Det vore ju mycket roligare om de fick leka i dagsljus liksom. Dessutom funkar det inte i vårt tidsschema att hänga ute och fixa mat samtidigt eftersom vi bara är lediga en vuxen den tiden.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Jag har kollat på kvalitetsgarantin som är formulerad för just vårt dagis och det var ju i det närmaste humoristisk läsning. Men där står det i alla fall att "Vi satsar på utevistelse för att barnen ska få upptäckarglädje, rörelse och frisk luft." Däremot står det inget om hur ofta eller hur länge... Men jag har så mycket frågetecken när det gäller den här förskolan så jag får ringa föreståndaren och höra hur de arbetar.

Fast det är inte det samma som kommunens tjänstegaranti.
Förskolans kvalitetsgaranti, är något de skriver ihop själva, och varje år ska de säkert skriva en kvalitetsrapport också.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

I det här fallet är de 14 barn på 3 personal så de borde rimligtvis orka med/hinna att få ut alla barn. :crazy: Dessutom är det ju sällan det är full barngrupp.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Jag måste skriva det igen. Men jag FATTAR inte. Jag är hellre ute på en gård än inne med 17 småbarn en hel dag :eek: Hur får man dagen att gå och hur underhåller man barnen en hel dag inomhus??? Allt är ju bökigare inomhus. Det är mindre med plats, det blir mer konflikter och trots leksaker så är det på något sätt mindre att göra inne än ute. Har vi personalbrist så prioriterar vi verkligen att gå ut eftersom att det är roligare för alla.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

i mitt fall är det tvärtom, jag har en pojke på snart 3 år, han har gått på ett dagis sedan han var 1 år, och 4månader. nu är detta visserligen ett ute dagis, i ur och skur, så det vore ju konstigt annars...:) men där är de alltid ute! de är inne till 8.15 sedan går de iväg till en skog där de har sin verksamhet på förmiddagarna,sedan hem och äter, så sover barnen ute i ett uterum, sedan på em leker de på gården, helt suveränt. där stannar de inte inne för att de regnar lite eller så...och alla barnen är sällan sjuka, tycker attd et är ett fantastiskt dagis, är så glad att vi valde det!
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

På vår förskola är de väldigt duktiga på att vara ute, en gång på fm efter samlingen, en gång efter vilan och oftast ytterligare en gång efter mellanmålet för de barn som är kvar.
Det har hänt 1 gång att de varit inne hela dagen och då var det total isgata och riktigt oväder ute så det var helt förståeligt.

Jag tycker att du ska ta upp detta både med personal och områdeschef, vad är egentligen orsaken till att de inte går ut?!
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Jag skulle faktiskt KLAGA, för har skillnaden blivit så stor är något jättefel!
Det dagis som varit ute minst, som jag arbetat på, var ute 9-11.30 och 14.30-17 om det inte var -30 grader eller spöregn då blev det kortare men vi gick alltid ut.
Där jag jobbade sist var vi ute större delen av dagarna vi åt oftast mellis ute. Barnen hade tillsammans med vaktmästaren byggt en stor kåta där alla rymdes om vi åt lunch ute.
Vi fixade ofta mat på Murrikkafatet över öppen eld i kåtan.
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Finns det något ur & skur-dagis på rimligt avstånd från dig?

Här finns två i den här stan - men där får man ju inte plats :(
 
Sv: Ute hur ofta på dagis - vad kan man förvänta sig?

Det är bara att inse, jag skulle aldrig klara av att jobba på förskola, jag är helt slut när jag äntligen har fått på mina två huliganer! :D Fast jag håller med om att det är bättre för alla att vara ute, och som sagt våran personal är mycket ute! Som det är nu så verkar nästan alla mammor ha fått barn så det är bara två barn som går längre än till 14 men det är inte så många som sover längre så då brukar de ta det lite lugnt inne efter maten, läsa saga osv, men efter någon timme så brukar de som är vakna gå ut. Så när jag kommer vid 14 så har de varit ute en timme drygt efter lunchen och jag har glada och nöjda barn med mig hem!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 709
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 502
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 210
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp