Ute eller inne? Velig...

Vita_N_6520

Trådstartare
Nu är all kastrering och vaccinering och allt klart men jag kan ändå inte bestämma om mina innekatter ska få gå ut eller inte...
Jag vill ju att de ska få vara utemissar, såklart , eller iaf försöka då de hittils verkar vara lite mesiga (den ena iaf). Brukar gå i koppel.

Men problemet är då - jag kommer förmodligen få sluta på mitt jobb snart, och om jag då lyckas hitta jobb på ett annat ställe så är det troligt att det kommer bli i en stad (man vet aldrig) = de kommer få bli innekatter igen då.

Så på så sätt känns det schysstast att de är innekatter på heltid. Många utekatter brukar ju bli ledsna av att bli innekatter :crazy:

Men samtidigt så vill jag ju att de ska få springa fritt ute i sommarvärmen och jaga flugor ;) och så är det skönt att kunna ha fönster/balkongdörr öppen utan att behöva låsa in dem i ett annat rum :p

Sen problem nr 2 är att det finns ganska mkt kissar på en ganska liten yta här.
Grannen har två katter och utöver det finns nog åtminstonde 4-5 till, och vissa som strövar hit utöver dessa.
Om det blir ytterligare två så blir det ju väldigt mkt?! :crazy:
Dock vad jag vet har det itne varit så mkt slagsmål, verkar vara snälla katter.

Och problem nr 3 är att jag är så livrädd att dom ska springa bort. :crazy: :p
Men det kanske inte är så troligt iofs..?

Hur ska jag göra? :crazy:

Sv: Ute eller inne? Velig...

Jag hade inte släppt ut dem.
Det är för mycket som talar emot och det enda som talar för är din vision om att de ska springa ute och jaga flugor i sommar ;)
Det är ganska tunga argument emot ju, de kanske ändå ska flytta inom en framtid till område där de inte kan fortsätta gå ute.
Det finns redan mycket katter på liten yta därute. Grannar kan störa sig, bli elaka, katterna kan bråka med "ännu några nya katter i reviret" och som du säger, visst kan de springa bort om de blir rädda, speciellt som du säger att de är lite försiktiga utav sig.

Nej jag hade fortsatt med selepromenaderna och försökt locka in flugorna inomhus istället ;)

Nää, jag hade nog inte heller släppt ut dem. Det är ju synd om dom skulle få smak på utelivet för att sen, om du kanske flyttar till en stad, få bli innekatter igen.

När jag läste din rubrik kände jag spontant; "SJÄLVKLART ska missarna få gå ut!!!". Tycker katter ska få vara ute annars kan man låta bli....Lite krasst så där.

MEN när jag sen läste ditt inlägg känner jag lite annorlunda. Om du vet att du mycket troligt hamnar i en stad snart och att de då blir innekatter så verkar det dumt att låta dom "smaka på" utelivet.

Sen beror det på hur du bor idag. Du skriver fönster/balkongdörr. Det låter som om du redan idag bor i lägenhet i tätbebyggt område. Då känns det inte som en trygg tillvaro för en utekatt.

Nej, jag skulle nog hålla dom inne tillsvidare.

//Alice

Jag tror inte du behöver oroa dig över att missarna springer bort eller jagas från er gård. Det löser man isf ganska lätt. Däremot är det sällanlyckat att göra en utekatt till innekatt.

Verkar dina katter vilja ut, låt dem då gå ut. Om de inte verkar specielltintresserade, låt dem vara inne tills du vet hur det blir med boende i stan osv. Man vill ju inte behöva placera om sina älsklingar trots att det kanske är ett måste vissa gånger.

Jag skull personligen aldrig ha katt om jag inte bodde lämpligt. Dvs med möjlighet att låta dem gå ut.

kanske kan du gå en medelväg? Själv har jag en innekatt men har byggt in balkongen med nät så vid soligt väder sitter han ute hela dagen och jagar flugor och jag kan ha balkongdörren öppen och vädra så mycket jag vill, utan att han riskerar att bli påkörd av alla bilar utanför.

Jag har en kisse som är ca 9 månader och i vanliga fall bor med mig i en lägenhet på tredje våningen. Jag har inte hjärta att tvinga henne sitta inne och se hela härligheten genom fönstret, så hon får va deltids-utekatt. Just nu är hon på semester hos föräldrarna och nästa vecka blir det sommarstugan. Hon älskar att vara ute. Men de perioder hon "inte är på semester" är hon innekatt. Vi har gjort som nån tidigare sa att näta in balkongen så hon kan sitta där. Sen så brukar jag ta ut henne på små promenader i koppel oxå, så hon får lite frisk luft och får springa av sig lite.

Jag tycker det funkar jättebra. Jag såg inget annat alternativ eftersom jag dels inte har hjärta att tvinga henne sitta ensam inne hela sommaren och dels eftersom hon måste kunna vara utekatt då mina föräldrar passar henne eftersom de redan har en utekatt.

Jag har haft flera katter i min närvaro som har klarat denna omställning bra.

Angående om katten är lite "feg" så tror jag de flesta är det i början. Min katt va livrädd. Nu är hon nästan lite för tuff ;) det kommer efterhand som nyfikenheten tar över!

Lycka till!

För mig är det enkelt, är man rädd om sina djur så håller man djuren på ett säkert sätt. Mina katter har innätad balkong i lägenheten, rastgård hos mina föräldrar och sommarprojketet är att även bygga en stooor rastgård vid pojkvännens hus. Men aldrig mer utekatt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 075
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar