Ute året om

F

frust_frust

Hejsan alla hästmänniskor!

Jag har tänkt lite på det här med lösdrift, när hästen går ute året om hur gör man då med träningen med hästen?
På vintern är det ju kallt och om man tränar något/några pass i veckan så blir hästen svettig, om man klipper blir den ju mer känslig då den behöver sin päls för lösdriften även om det finns mat, så hur gör ni, lägger ni ner tempot på träning under vintern och bara rider lätt? :confused:

Sv: Ute året om

Om min häst har mycket päls på vintern och blir svettig så brukar jag lägga på en tjock yllefilt plus ett utetäcke över och släppa ut honom i hagen. Tränar jag på morgonen vill jag inte att han skall behöva stå inne hela dagen. Täckena tar jag av när hästen har torkat. Täcken med andasfunktion är en bra investering. Det brukar inte bli så att han blir helt dyngsur över hela kroppen utan mest på halsen och lite i flanken, så det tycker jag inte är så farligt om man täcker ordentligt efteråt. Sedan är det väl så att det inte alltid är 20 grader kallt på vintern. De dagar det är lite mildare kan man ju träna hårdare och är det riktigt kallt får man ta det lite lugnare helt enkelt.

Sv: Ute året om

Jag var för några helger sedan på en intressant föreläsning om foder, där föreläsaren (från SLU, Uppsala) nämnde att man gjort forskning som säger att en frisk häst med fri tillgång på mat inte fryser förrän temperaturen når -25C, med sommarpäls! De alstrar sådana mängder värme när de smälter maten i magen att hästar i sydligare länder har problem att bli av med all värme sommartid!
Sedan är det visst även så att hästar som tränas fullt inte sätter lika mycket vinterpäls som hästar som inte gör så mycket. Dels eftersom en häst som anstränger sig blir varm, men även för att hästar som anstränger sig äter mer mat och därför håller värmen bättre. Om man alltså håller igång träningen ordentligt redan på hösten bör inte hästen sätta lika mycket vinterpäls. Samma sak om man använder täcke, då sätter hästen inte lika mycket vinterpäls och då kan man kanske slippa klippa ?

Oavsett är lösdrift inget hinder för täcke och klippning. Man måste kanske se till att komma sig ut och rida varje dag så att pälsen kan luftas, men det gör man väl ändå?

Jag bara svamlar... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30