Utdömd...

F

Felway

...Har lite frågor ang. utdömning... (Obs, uppfatta mig inte fel, det är inte jag som vill döma ut min häst)

Om man har en häst avsedd för att tävla hoppning lite lättare klasser,omkring 120cm. (försäkrad för ca. 50.000:-), hur svårt är det att få den utdömd som ridhäst? Måste den ha ett väl märkbart fel som gör att den inte har någon livskvalitet kvar? Kan man döma ut en häst för lynnesfel (vad jag vet täcker inte försäkringar sådant?)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Utdömd...

Lynnesfel brukar inte täckas av någon försäkring...Om en häst ska dömas ut så måste ju detta göras av en veterinär, men sedan är det ju upp till försäkringsbolaget att godkänna detta, ibland gör dom ju inte det.

Sv: Utdömd...

Hej!

Idagensläge är det ganska svårt att få sin häst utdömd det ska vara en skada som gör att hästen aldrig kan bli bra igen och därför inte fylla den funktionen som den va tänkt till som gör att man kan få ta bort den så lynne är inget man kan få ut försäkringspengarna på.... Det kan ta upp till ett år efter skada innan veterinär skriver att det är ok att ta bort hästen sedan ska de ju även godkännas av försäkringsbolagets.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 676
Senast: Estivuz
·
Hästvård Jag har hamnat i en sits som jag aldrig hade kunnat drömma om, suck! JAg har sedan 1 och ett halvt år sedan varit fodervärd åt ett...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama