Utdömd? Vad göra?

G

gummansthlm

Är det ngn som har varit med om en utdömd häst som senare har blivit ridbar/frisk?

Min häst har fått diagnosen "aldrig mera ridbar" efter att han blivit behandlad för hovledsinflammation tre gånger.

Kan inte tro att det är sant! Det känns inte som att han är tillräckligt undersökt! De har röntgat en gång (inga pålagringar), å sen har det varit böjprov och longering. Hästen är dessutom bara sex år gammal.

Hur seriösa är de på klinikerna egentligen? Kan ju också meddela att han blev helt blockhalt på kvällen efter en av behandlingarna. Då hade han fått en blödning i hovleden.

Vad ska jag göra? Kan man vända sig till annan klinik och hoppas att de är mer nogranna?

Sv: Utdömd? Vad göra?

Jag har inte riktigt varit med om det men jag har haft hand om en häst som vart sjuk i över ett år och nåra gånger var det riktigt nära att han blev utdömd.. Men sista gången när det skulle bestämmas om han skulle få leva eller om det var "över", så var hästen fräschare än någonsin! Det var som om att han kände på sig att det var sista chansen :D :p Idag är pållen HELT frisk utan några som helst symptom av sin sjukdom. :love: :love: Ibland lönar det sig att kämpa.. Men man vet ju bäst själv hur det är med just sin häst.. Den här hästen led inte sålänge man inte red och så, det är klart att han hade lite ont ändå men det visade ju sig vara värt det..

Jag skulle vända mig till en annan klinik!!
Har den blivit ordentligt behandlad? Hur längesen är det sen den blev behandlad första gången???
Läs på allt du kan hitta om hovleder....
Ge inte upp!

Mazarati(halvblodssto) skadade sig svårt som unghäst i en framhov. Hon opererades, stog konvalecent, sattes igång, blev halt, opererades, vilade, fick specialskor, sattes igång, blev halt etc etc...
Tillsammans med ägaren bestämde vi att döma ut henne, dels pga av skadans art, men oxå (i ärlighetens namn) att jag inte kunde ha henne kvar och fortsätta behandlingen pga skilsmässa... (hon hade då behnadlats i ca två år för skadan) Inga problem med veterinären som redan långt innan velat ge upp...

Men då dök förslaget upp att Hans Delligt skulle köpa henne "genom försäkringsbolaget" (en av de första han tog sg an...)

Han jobbade med henne länge och väl och fick henne hel igen...
Sedan såldes hon till en ung tjej som tävlat henne en del i dressyr...

Mazarati mår idag (många år senare) aldelse utmärkt, har aldrig haft krångel med sin hov mera , har blivit mamma, och håller för fullt normal ridning!!!SOLSKENSHISTORIA...

jag har hälsat på några gånger och det värmer att se henen ska ni veta!!!

Passar på att hälsa till henne och nya ägarinnan...

Visst KAN du vända dig till en annan klinik, men jag vet inte om jag tror att du får ett annat resultat, du kanske bara förlänger lidandet hos din häst... Ibland måste man TYVÄRR ge upp. En bekant tog bort sin treåring förra sommaren. Lös benbit som inte gick att operera bort.

Hästen har blivit behandlad tre gånger sen 25e augusti. Men jag ska definitivt läsa på allt jag kan!

Bara så svårt att veta om man vågar hoppas eller om man ska ge upp. Som tur är har han inte ont när han är i hagen, han både travar och galopperar utan att det syns något märkvärdigt.

Det kan ju vara så att problemen sitter någon anna stans än i hoven, bara det att det visar sig där. Har du kollat med alternativbehandlare m.m? Kan vara värt ett försök.

Har en veterinär dömt ut hästen kan du

a) söka liversättning = avliva hästen
b) söka delersättning = få en del av livvärdet mot att du aldrig mer tävlar (t-märkning)
c) gör ingenting av ovanstående utan behåller hästen. Du kan låta den vila ordentligt, skicka den till ett konvalicenscenter eller bara låta den vara "gräsklippar". Hur som helst är det helt upp till dig.
Du bestämmer över din häst.

Jag tycker att det låter lite märkligt faktist. Fort har det gått också om det var från aug i år.
Tycker att du ska åka till någon större klinik och be dom röntga mer. Om hästen inte har ont i hagen eller någon annan stans så kan den väl får vila och gå som konvalecent ett tag? Det kan ju räcka med några månader kanske 6 mån.
Vet ett fall där hästen blev utdömd rätt så snart också. Men där var det så att veterinären trodde att ägaren inte ville eller hade råd att låta hästen gå ca 6 mån upp till 1 år. Han trodde att hon tävlade i dressyr och inte ville eller kunde ha en promenadhäst senare. Men när hon berättade att så inte var fallet så sa vet att hästen kunde kanske bli bra av vila. Vem vill inte ge sin häst ett eller flera försök?
Men skriv inte på utdömningspapprerna för då gäller visst ingen försäkring längre. Behåll dom hemma utifall att.....
Lycka till hoppas verkligen att det går att fixa hästen som är så ung.

Glömde skriva....att göra böjprov är ju att provocera. Jag menar så står man ju aldrig normalt annars med hästen. Det finns ju jättemånga hästar som haltar efter ett böjprov men fungerar utmärkt som ridhäst ändå. Så har hästen endast ont av det så går det nog att fixa tror jag optimist som jag är.

Jag tycker INTE du ska ge upp än, hästen har ju bara varit skadad 3 månader. Gör som ngn annan sade, kolla om felet sitter ngn annanstans och kotleds inflammationen bara är utlösande faktor på tex ryggont. Med sen lång vila och långsam igångsättning hoppas jag ni ska kunna fixa detta. Lycka till!:)

Jäs. Min häst blev friskförklarad förra veckan,
från att vara utdömd i april.

Den första kliniken besökte vi åtta gånger. De var helt inrikade på inflammationer av olika slag, och sprutade hejvilt för att få henne att sluta halta. Och lika många gånger åkte jag hem ganska positiv med tanken på att "nu, nu blir det bra".
Men det blev det inte, bara föga förbättringar, men hon blev aldrig ren. Och sista gången kunde hon knappt gå ut ur transporten, så ont hade hon.
Vi fick välja mellan att skriva på pappren på en gång, eller tänka över en eventuell triangelmärkning.

Vi gjorde erlichia test, och hon visades vara positiv. Hon behandlades, slutade halta och jag trodde att allt äntligen var över. Men tre veckor senare var hon haltare än någonsin.

Vi gjorde sista försöket, med ett litet,litet hopp och for till en klinik i Ängelholm (50 mil..ehm). Trodde knappt att vi skulle få med oss henne hem. Men jodå, Systarna Olsson som de heter, tog det mycket lugnt och hittade en broskknöl som växt upp i ena hovleden, samt inflammationer i alla ben utom ett (avbelastning).
Sex återbesök dit, men nu har jag vunnit tillbaka min älskade häst som jag, och alla andra, trodde det var helt ute med.

Det känns ungefär som ett mirakel :).

Ge aldrig upp.

om behandling börjat så sent anser jag det alldeles för tidigt att döma ut. Vissa hästar behöver en lång vila, då menar jag över 6 månader för att läka ut inflammationer. Först över ett år efter första behandlingen anser jag att man egentligen ska döma ut en häst.

Jag tycker inte man ska döma ut hästen förräns man vet varför den får kotledsinflammationer! Låter som en stressad vet. som vill bli av med problemet och tror att ägaren blir nöjd så fort den får försäkringspengar.

Mga kotledsinfl. beror ju på störningar högre upp. Och kan man få rätt på dom så lyckas man oftast också släcka i kotan.

Nej, gå vidare och kräv att få mer utredning och svar på varför problemet uppstår. Sen kan du ta ställning till vilket som är bäst för hästen.

gummansthlm skrev:
Är det ngn som har varit med om en utdömd häst som senare har blivit ridbar/frisk?

Min häst har fått diagnosen "aldrig mera ridbar" efter att han blivit behandlad för hovledsinflammation tre gånger.

Kan inte tro att det är sant! Det känns inte som att han är tillräckligt undersökt! De har röntgat en gång (inga pålagringar), å sen har det varit böjprov och longering. Hästen är dessutom bara sex år gammal.

Hur seriösa är de på klinikerna egentligen? Kan ju också meddela att han blev helt blockhalt på kvällen efter en av behandlingarna. Då hade han fått en blödning i hovleden.

Vad ska jag göra? Kan man vända sig till annan klinik och hoppas att de är mer nogranna?

Min ena ponny vart i och för sig aldrig utdömd men hade han vart försäkrad så hade han alldeles säkert dömts ut för länge sedan.

Han hade inte heller något konstigt på röntgen och inget direkt fel hittades. Han vart undersökt av flera veterinärer på olika kliniker, av equiterapeuter och osteopat men ingen hittade något fel.

Trots det så gick han som en påse skit stundtals.

Ödet ville att han skulle hamna hos mig efter 2 år som konvalescent hos den förra ägaren och jag har haft honom nu i 3 år här hemma.

Vi kom för en kort tid sedan fram till att hans alla bekymmer förmodligen beror på att han är oerhört plattfot och har höga strålar samt är mycket öm i fötterna. Vår då nya hovis uppmärksammade detta och skodde på PGskor. Direkt efter det kunde min ponny gå som vilken annan som helst! Han kan svänga normalt, trava, galoppera och härja hejvilt!

Trots de otaliga klinikbesöken, de olika behandlande människorna och ett par olika hovslagare så har ingen nämnt att fötterna kunde vara problemet! Alla, likväl som jag har trott att det berodde på en ehrlichiainfektion han fick för 5 år sedan.

Vi är just nu under långsam igångsättning och skrittar endast fortfarande, han har ju inte gjort ett dugg på 5 år så det blir till att ta det försiktigt!

Känns skönt idag att vi inte gav upp under resans gång. Fast visst har det vart nära många gånger..

Nu så hoppas vi på det bästa och fortsätter att skritta, när han inte drullar till det för sig som han tyvärr gör. Men då är det ju frågan om vanliga saker, inte hans ursprungsproblem.

Vore jag dig så skulle jag byta klinik för ett andra utlåtande.
Lycka Till!

Jag har en mycket pigg och glad herre hos mig, som är utdömd för hovledsinflamtion. När jag köpte honom fick jag övertalade ägaren att triangelmärka honom istället för att han blev slaktad. Då hade han behandlats under nästan ett år enligt veterinären var allt hopp ute. Det var så för min del att det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg honom och jag kunde helt enkelt inte låta den här hästen gå till slakt utan att ge honom en chans.
Idag finns det ingen som kan ana sig till varför han numera har en vit triangel i rumpan. Det är frisk och pigg häst som älskar livet och är otroligt possitiv till allt och alla. Fast mest mat!

Jag har två krakar som är resp kunnat bli utdömda.

Valacken (f 95) är utdömd och T-märkt för en skelettdefekt i hasleden med tillhörande hasledsinflammation och hälta. Han har trotsat prognosen rätt friskt och är i betydligt mer arbete än vad vet ens kunnat glädjekalkylera med. MEN, han är långt ifrån fullt brukbar och han går här på lånad tid. Det är dessutom väldigt mycket 'pyssel' och eftertanke och så vidare som krävs hela tiden.

I hans fall finns en väldigt klar diagnos, och en ganska omfattande historia av försök att få honom bra (inkl både flera behandlingar samt en operation) innan han dömdes ut.

Unghästen (född 03) gick omkull i hagen strax innan jul 04, och har sen dess jojat in och ut på klinik med ideliga ledinflammationer. Har röntgenfynd men inga som anses påverka. Dvs vi fick aldri riktigt rätt på VARFÖR hon fick ledinflammatione rpå ledinflammationer, och varför de 'tillslut' vägrade svara på behandling. Hon är behandlad tio månader utan förbättreing och jag har två gånger av två olika veterinärer erbjudits utdömning. Jag har vägrat.
Nu så med lite tur är hon på bättringsvägen, det är lååång väg kvar innan vi vet om hon nånsin kan bli ridhäst. Men efter att equiatriker hittat och rättat flera snedheter så skedde ett trendbrott. Och senaste besöket (sista oktober) så var hon UA på lederna för första gången på lääänge, men hade dock en ganska markant rörelsestörning bak som dock än så länge anses vara muskulär. Vi har nytt besök i början på nästa år.
OM det är var snedheten som var roten till allt ont återstår att se, men hitills pekar allt på att det är så eller iaf att snedheten var en väldigts tor del av det. Och isf hade det ju varit 'fel' beslut att godta utdömningen. Samtidigt, jag vet inte än om det här bara är ytterligare ett villospår, det krävs mer tid. Och kanske så har hon fått sekundärskador/problem av att gå med ledinflammationer så länge så hon iaf inte kommer hålla.

Men som du ser är det otroligt svårt att sia, men jag är generellt VÄLDIGT motvillig att på en ung häst acceptera en utdömning utan en DIAGNOS. Och för mig är återkommande ledinflammationer där man inte hittar orsaken inte en diagnos utan ett symptom.

Samtidigt finns det en gräns för när det är dags att ge upp, både ur ägarens och hästens perspektiv. hade min dam inte varit bättre då på besöket i oktober hade jag mycket motvilligt gett upp och låtit henne fara till himlen.

Jag skulle vlja ha en second opinion, och även lite mer svar runtomkring (hur är muskelstatusen på hästen, är den rak osv? Hur tränas den, hur har den satts igång efter behandlingarna etc) för att tycka att en utdömning var berättigad om det var MIN häst.

Samtidigt så en ledinflammation som inte ger sig på tre behandlingar brukar de anse som ganska 'körd'. Men som sagt, det är det där med VARFÖR hästen får ledinflammationer?

Sen ett litet ord på vägen från min klinikvet: Hon anser att man generellt bör ge det ett år innan man slår ut, under förutsättning att det inte är ett års lidande för hästen som inte är acceptabelt. Fast hon är ovanligt grundligt och ovanligt ovillig att inte hå verkligen till botten med saker, och drar sig INTE för att rekommendera kiropraktorundersökning etc i sin jakt på svaret.

Jag hade en häst som blev utdömd när han var sex år. Jag hade haft problem med konstiga hältor m.m. sen han var 4 1/2. Jag var på tre olika kliniker innan dom hittade felet. Han hade då hovledsinflammationer båda fram, en hasledsinflammation, början till kissing spines och en skevhet i bäckenet som orsakade allt. Veterinären dömde ut eftersom det enligt henne inte gick att göra något åt denna skevhet. Men som tur var hittade jag min Equiterapeut som behandlade hästen och han fungerade sen utmärkt. Dock bara i ca 4 månader då han bröt ett ben och fick avlivas :cry:
Jag har även en annan häst nu som jag har tagit hand om som skulle avlivats för hälta och skevt bäcken. Han är under igångsättning än så länge så jag vet ju inte om han kommer hålla men än så länge går det bra. Ge inte upp innan du själv känner att det är dags! Och sök all hjälp du kan med olika veterinärer och alternativare, hade jag inte fått kontakt med min E.T och avlivat hästen istället och i efterhand fått veta att det kanske hade kunnat gå att göra något hade jag nog ångrat mej än idag!

Tyvärr blir många hästar utdömda pga av för dåligt samarbete kring behandling av häst.
Men förhoppningsvis blir det bättre i framtiden, men besök hellre fler kliniker, läs på själv, ta kontakt med ex ET.

När du känner att du gjort allt , och hästen ska ju helst inte lida under tiden...då kan du fundera på om det finns nån chans med tanke på hästen och dig.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: animalasia
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar