Utbuktning på senan...

Sipuli

Trådstartare
Idag la jag märke till en konstig "utbuktning" på sannis v. framben, vid senan...
Kan inte förklara det så bra, men den går som en båge ungefär.
Hon har varit halt i ungefär 2 månader nu, men inte i det benet...
Vissa sa att det kunde vara gaffelbandsskada, andra gissade på nån sorts senskada.... :crazy: :(
Vet. ska komma och kolla på det imorgon....
Nu skulle jag vilja höra vad ni tror, om ni varit med om nåt liknande m.m.

Sv: Utbuktning på senan...

Efter den knappa beskrivningen låter det som en böjsena har blivit skadad, det är inte roligt.... Lång konvalecent...

Tycker det låter som det man kallar "senvarning". Senan brukar bli att se ut så innan hästen blir halt, men fortsätter den jobba, då kommer hältan.

Vore det min häst skulle jag åka till en klinik och köra ultraljud på senan, och se hur stor skadan är. Och ju då få effektiv behandling och få veta av kunnig veterinär hur konvalescensen ska skötas.
Jag skulle inte våga hoppas på att pålle blir bra med bara vila och ingen behandling.
Senskador är luriga!

Håller tummarna att din häst blir frisk snart!

Inte för man kan veta men det låter lite som du fått en varning på senan. Har hon varit halt på något annat ben under så lång tid så kan hon ha överbelastat det friska benet och nu kommer då reaktionen på det. Ibland brukar man ju stödbandagera det friska benet för att undvika sådan här.

Konvalecensen är tyvärr lång om det är på det viset - så hoppas det är någåt annat.

Min häst hade för ett tag sen en svullnad högst upp på (böj?)senan under "framknäet". Då var det tack och lov inte en sträckning eller överansträngning utan antagligen hade hon slagit sig. Ett par veckor senare hade en annan häst i stallet en svulnad på samma sena men mera mitt på, då såg veterinären bra mycket mer anledning att kolla upp det, då det brukar vara värre om det sitter mitt på, så brukar sträckningar visa sig, enligt vad jag har förstått.

Luddig beskrivning :D

Ullis

Jag har pm.at dej ja.. :) Trodde att det var böjsenan men ack nej det var gaffelbandsfästet... såg ut som ytligaböjsenan.. Har en liten film snutt på senan. Har varit på hältutredning nu och grundproblemet var Bogleden och så blev det sekundärt i gaffelbandsfästet :( (har varit Skadad i 6månader nu) och rehabiliteringen är lååååång...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
1 998
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 159
Senast: Sirap
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar