Utbruten ;) ur kvinnorättsparti: Vad är jämställdhet för dig?

Genom att sänka gränsen för fri abort försämrar man kvinnors villkor i samhället. Det påverkar absolut jämställdheten i samhället eftersom kvinnans möjligheter att bestämma över sitt liv försämras. Samhället blir mindre jämställt. Hur tror du att en oönskad graviditet, förlossning och ett oönskat barn påverkar kvinnans liv i alla andra aspekter av livet? Bidrar det till förbättrad eller försämrad psykisk och fysisk hälsa? Bidrar det till starkare eller svagare ekonomi? Bara för att ta några andra aspekter än att genomgå abort som män självklart inte kan.
Jag förstår allt det hur det blir sämre för kvinnan men att bli gravid eller rätten att skaffa barn är inte något som män har alls så det går inte att göra just den aspekten jämlik.
 
Så vad är jämställdhet för dig? När har man uppnått det? Det är väl lättare för mig att förstå er kanske om ni delar med er av vad er definition av det är än att jag ska försöka lista ut det genom att definiera min och sen försöka argumentera fram det.

Nej, jag har faktiskt ingen lust att hålla en föreläsning om något som du med största sannolikhet ändå kommer att förkasta. Andra användare har redan skrivit ett flertal bra inlägg på ämnet i den här tråden, jag föreslår att du läser igenom dem noga och tänker efter lite. Eller för all del kan du starta en ny tråd om hur jämställdhet definieras, det skulle kunna bli en intressant diskussion för de som känner sig sporrade att delta.
 
Nej jag skojar inte och att någon rättighet försämras betyder inte att det är ojämställt om det försämras lika mycket för båda könen. Aborträtten är något som bara gäller kvinnor och hur den förändras påverkar kvinnors rättigheter och vilka val man kan göra men problemet i sammanhanget är att det är fortfarande enbart bara ett val som kvinnan gör och att då förbättra eller försämra den är inte något som påverkar jämställdheten i mitt tycke då det är en rättighet som enbart ett kön har. Vart går gränsen med aborträtten för att det är jämställt? Nuvarande veckor? Om man då istället för att förkorta tiden skulle tillåta en vecka längre skulle det då bli ojämställt för att man då får mer tid?
Det försämras ju inte lika för könen. Eftersom det är kvinnan som är gravid så kommer hennes liv påverkas mer än mannens av en oönskad graviditet.
Och nej, självklart skulle det inte bli ojämställt av fler veckor. Att du ens ställer den frågan visar på din uppenbara kunskapslucka.
 
Så vad är jämställdhet för dig? När har man uppnått det? Det är väl lättare för mig att förstå er kanske om ni delar med er av vad er definition av det är än att jag ska försöka lista ut det genom att definiera min och sen försöka argumentera fram det.

Vet du vad definitionen av jämställdhet är? När män och kvinnor har lika mycket makt i samhället, har samma rättigheter, möjligheter och samma villkor i samhället då är samhället jämställt. Det är inte nödvändigtvis jämlikt då, men det är jämställt då.
 
Nej, jag har faktiskt ingen lust att hålla en föreläsning om något som du med största sannolikhet ändå kommer att förkasta. Andra användare har redan skrivit ett flertal bra inlägg på ämnet i den här tråden, jag föreslår att du läser igenom dem noga och tänker efter lite. Eller för all del kan du starta en ny tråd om hur jämställdhet definieras, det skulle kunna bli en intressant diskussion för de som känner sig sporrade att delta.
Jag kommer inte förkasta din åsikt och dina tankar men däremot kanske jag inte kommer att dela dessa. Jag tycker dock det är väldigt intressant att höra andras tankar och åsikter om ämnen även om jag i slutändan kanske inte delar dessa.
 
Vet du vad definitionen av jämställdhet är? När män och kvinnor har lika mycket makt i samhället, har samma rättigheter, möjligheter och samma villkor i samhället då är samhället jämställt. Det är inte nödvändigtvis jämlikt då, men det är jämställt då.
Så för dig är lika utfall viktigt som en del av jämställdheten?
 
Så vad är jämställdhet för dig? När har man uppnått det? Det är väl lättare för mig att förstå er kanske om ni delar med er av vad er definition av det är än att jag ska försöka lista ut det genom att definiera min och sen försöka argumentera fram det.

När både Putte och Pia har fått liknande förutsättningar att kunna ordna sig fyra stenar så har vi kommit långt. Vi är långt därifrån idag och därför borde jämställdheten - i ett ganska vitt begrepp - vara en himla viktig valfråga. Men den syns knappt.
 
Putte blir inte heller önskat gravid. Räknas det som någon sten?
Det är ju en helt annan fråga.
Självklart är det problematiskt att kvinnor kan skaffa barn enklare på egen hand eller med samkönad partner. Men det hör inte till abortfrågan utan då går vi in på tex homosexuellas adoptionsrätt, surrogatmammor och liknande. Jag vet faktiskt inte vart SD står men jag tror inte de är positiva utifrån deras uppenbara kärnfamiljsnorm.
 
Jag förstår allt det hur det blir sämre för kvinnan men att bli gravid eller rätten att skaffa barn är inte något som män har alls så det går inte att göra just den aspekten jämlik.

Män (heterosexuella sådana) har absolut rätt att skaffa barn, precis som kvinnor. Infertila par får hjälp även när det är mannen som är infertil. Rätten till hjälp vid fertilitetsproblem är densamma oavsett om det är mannen eller kvinna som är infertil.
 
Det är ju en helt annan fråga.
Självklart är det problematiskt att kvinnor kan skaffa barn enklare på egen hand eller med samkönad partner. Men det hör inte till abortfrågan utan då går vi in på tex homosexuellas adoptionsrätt, surrogatmammor och liknande. Jag vet faktiskt inte vart SD står men jag tror inte de är positiva utifrån deras uppenbara kärnfamiljsnorm.
Som ensamstående man är det väl i princip omöjligt oavsett vilket parti? Det är väl dessutom en hel del av riksdagspartierna som är aktivt mot surrogatmödraskap?
 
Det är ju en helt annan fråga.
Självklart är det problematiskt att kvinnor kan skaffa barn enklare på egen hand eller med samkönad partner. Men det hör inte till abortfrågan utan då går vi in på tex homosexuellas adoptionsrätt, surrogatmammor och liknande. Jag vet faktiskt inte vart SD står men jag tror inte de är positiva utifrån deras uppenbara kärnfamiljsnorm.

De är positiva (:nailbiting:). Bara du inte berättar för barnet eller någon utomstående att ni är tillsammans, utan bara "kompisar". Homosexualitet är en privat fråga som inte ska nämnas. En närmast Putinsk motvillig acceptans för homosexualitet står de för.

https://www.interasistmen.se/gransk...-far-man-val-inte-saga-det-har-javla-partiet/
 
Som ensamstående man är det väl i princip omöjligt oavsett vilket parti? Det är väl dessutom en hel del av riksdagspartierna som är aktivt mot surrogatmödraskap?
Surrogatmödradskap är en extremt komplex fråga, faktiskt ganska lik prostitution eftersom det handlar om att sälja sin kropp. Det är stor risk för att kvinnor i utsatta situationer utnyttjas som surrogatmammor, på samma sätt som det idag finns problemet kring adoptioner där föräldrar i utsatta situationer känner sig tvingade att adoptera bort barn av rent ekonomiska skäl.
Det är en väldigt svår fråga att lösa mäns tillgång till föräldraskap på egen hand.
 
Surrogatmödradskap är en extremt komplex fråga, faktiskt ganska lik prostitution eftersom det handlar om att sälja sin kropp. Det är stor risk för att kvinnor i utsatta situationer utnyttjas som surrogatmammor, på samma sätt som det idag finns problemet kring adoptioner där föräldrar i utsatta situationer känner sig tvingade att adoptera bort barn av rent ekonomiska skäl.
Det är en väldigt svår fråga att lösa mäns tillgång till föräldraskap på egen hand.
Absolut det är en komplex och svår fråga och man skulle behöva strikta "kontroller" i stil med vad som nu sker med utredningarna i samband med ivf för att säkerställa att det är ett fritt beslut. Jag gillar inte att man säger blankt nej till tanken dock både då som jämställdhetsfaktor men även för att det säkerligen även finns kvinnor som gladligen frivilligt skulle hjälpa till och nu inte har möjligheten.
 
Surrogatmödradskap är en extremt komplex fråga, faktiskt ganska lik prostitution eftersom det handlar om att sälja sin kropp. Det är stor risk för att kvinnor i utsatta situationer utnyttjas som surrogatmammor, på samma sätt som det idag finns problemet kring adoptioner där föräldrar i utsatta situationer känner sig tvingade att adoptera bort barn av rent ekonomiska skäl.
Det är en väldigt svår fråga att lösa mäns tillgång till föräldraskap på egen hand.

Den biten kan man ju faktiskt minimera genom att endast godkänna att närstående agerar surrogater. Om jag vill hjälpa min ensamstående brorsa att skaffa barn tycker inte jag att staten ska stoppa det. Sedan är det självklart en komplex fråga och det är viktigt att kvinnan som agerar surrogat inte gör det pga. en utsatt situation. Det bör vara kvinnor som lever under ordnade förhållanden, som har utretts av en psykolog och som vill hjälpa som agerar som surrogater.

Män kan inte kräva att någon annan ska låna ut sin kropp för att de ska kunna bilda familj, men om det finns en närstående kvinna som vill och kan ställa upp bör det vara möjligt. Även möjlighet till adoption bör finnas, men där är det ju främst länderna som tillhandahåller barn som hindrar.
 
Hade det varit tillåtet att göra abort längre för män än för kvinnor så hade det varit ojämställt men nu kan man väl inte riktigt påstå att så är fallet. Tycker du att det är ojämställt att kvinnor har rätt till insemination också?
Jag tycker att det är självklart att kvinnor har rätt till insemination!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp