Utbruten ;) ur kvinnorättsparti: Vad är jämställdhet för dig?

Jag tycker också det är bra att möjligheten finns men frågan är om det blir mer eller mindre jämställt om möjligheten finns/inte finns? :)

För den som är bokstavstroende kan vi väl behålla rätten för alla kön att insemineras. Effektiviteten kan ju skilja sig mellan könen - a tiny bit.

Ja, jag tycker att möjligheten ska finnas och att det ökar jämställdheten mellan olika familjebildningar.
 
Absolut det är en komplex och svår fråga och man skulle behöva strikta "kontroller" i stil med vad som nu sker med utredningarna i samband med ivf för att säkerställa att det är ett fritt beslut. Jag gillar inte att man säger blankt nej till tanken dock både då som jämställdhetsfaktor men även för att det säkerligen även finns kvinnor som gladligen frivilligt skulle hjälpa till och nu inte har möjligheten.
Jag uppfattar inte att det bara är ett ”blankt nej”. Man har tillsatt utredningar med sakkunniga så det är ju inget man fortsätter neka bara sådär.
Här kan du läsa utlåtandet efter en utredning från 2016, surrogatfrågan sammanfattas med start på sidan 29:
https://www.regeringen.se/contentas...3656/olika-vagar-till-foraldraskap-sou-201611

Alla frågor kring alternativa familjekonstellationer utreds ju för att kunna basera beslut på bra underlag.
 
Den biten kan man ju faktiskt minimera genom att endast godkänna att närstående agerar surrogater. Om jag vill hjälpa min ensamstående brorsa att skaffa barn tycker inte jag att staten ska stoppa det. Sedan är det självklart en komplex fråga och det är viktigt att kvinnan som agerar surrogat inte gör det pga. en utsatt situation. Det bör vara kvinnor som lever under ordnade förhållanden, som har utretts av en psykolog och som vill hjälpa som agerar som surrogater.

Män kan inte kräva att någon annan ska låna ut sin kropp för att de ska kunna bilda familj, men om det finns en närstående kvinna som vill och kan ställa upp bör det vara möjligt. Även möjlighet till adoption bör finnas, men där är det ju främst länderna som tillhandahåller barn som hindrar.
Det har bedöms finnas allt för stora nackdelar med surrogatmammor, se länken jag lade in ovan.
 
Jag tycker också det är bra att möjligheten finns men frågan är om det blir mer eller mindre jämställt om möjligheten finns/inte finns? :)
Förstår knappt frågan ärligt talat eftersom vi pratade om abort tidigare. Grejen är väl att det inte blir mycket till foster om man insiminerar en man. Dvs det är biologiskt omöjligt.
Tycker att kvinnor ska få avgöra själva om de vill bli insiminerade. Några gubbar behöver inte besluta det.
 
Jag uppfattar inte att det bara är ett ”blankt nej”. Man har tillsatt utredningar med sakkunniga så det är ju inget man fortsätter neka bara sådär.
Här kan du läsa utlåtandet efter en utredning från 2016, surrogatfrågan sammanfattas med start på sidan 29:
https://www.regeringen.se/contentas...3656/olika-vagar-till-foraldraskap-sou-201611

Alla frågor kring alternativa familjekonstellationer utreds ju för att kunna basera beslut på bra underlag.
Utöver utredningarna så kan man även titta på partiernas egna tankar om det som t.ex. V och F! som är direkt mot det.
 
Förstår knappt frågan ärligt talat eftersom vi pratade om abort tidigare. Grejen är väl att det inte blir mycket till foster om man insiminerar en man. Dvs det är biologiskt omöjligt.
Tycker att kvinnor ska få avgöra själva om de vill bli insiminerade. Några gubbar behöver inte besluta det.
Frågan är om det är ojämställt att tillåta insemination.
 
För den som är bokstavstroende kan vi väl behålla rätten för alla kön att insemineras. Effektiviteten kan ju skilja sig mellan könen - a tiny bit.

Ja, jag tycker att möjligheten ska finnas och att det ökar jämställdheten mellan olika familjebildningar.
Då hamnar du på nivån där det inte är en fråga om att något är ojämställt när man minskar antalet veckor för aborträtten så länge det är samma antal veckor för män som vill göra abort.
 
Utöver utredningarna så kan man även titta på partiernas egna tankar om det som t.ex. V och F! som är direkt mot det.
Ja, men deras anledningar är ju samma - det anses allt för riskfyllt. De är ju inte emot surrogatmammor för att de vill neka män rätt till föräldraskap, det är bara en jättesvår fråga som det idag inte finns någon bra lösning på.
 
Då hamnar du på nivån där det inte är en fråga om att något är ojämställt när man minskar antalet veckor för aborträtten så länge det är samma antal veckor för män som vill göra abort.

Nä. Jag tillgodoser bara de som tycker det är viktigt med bokstavstroende, därför att det inte är viktigt för frågan i sig huruvida män har rätt till insemination eller abort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp