athena_arabians
Trådstartare
På tal om OT och allt det där:
Jag tycker att tråden har varit en ögonöppnare för mig. Jag antog (naivt) att stenar som har certifikat och säljs lagligt är hittade på ett vettigt sätt. Jag trodde det enbart var blodsdiamanter som togs fram på ett vidrigt vis!
Är det enbart diamanter som framtas såhär eller gäller det andra ädelstenar med? Vilka ska man akta sig för helt enkelt?
Det beror på var de produceras. Precis som andra varor är det bäst att köpa från länder med ordentliga lagar eller med en stark rättvisecertifiering.
Problemet med ädelstenar är att vi kan inte välja vilket land de produceras i, det styrs av geologin. Många av ädelstenarna av högre kvalité kommer från länder med undermåliga lagar vad gäller miljö och arbetarförhållanden. Lägg också till att kunden sällan är intresserad av en Fairtrade-liknande certifiering så blir det laglöst land. Det tog lång tid att komma till överenskommelsen gällande blodsdiamanter, just för att intresset blad producenterna var så lågt.
Men jag kan också lägga in en annan brasklapp. Förfäras ni av gruvor i gräsliga länder under gräsliga förhållanden hoppas jag ni stöttar gruvor inom Sverige. Vill ni ha miljöteknologi (eller teknologi rent allmänt som datorer och telefoner) producerat etiskt rimmar det illa med ett gruvmotstånd inom landet. Vi har nämligen många av de metaller som behövs för miljöteknologi inom landet men det blir ett starkare och starkare motstånd mot gruvor (jag märker ju det eftersom jag jobbar med prospektering och är djävulens sändebud enligt vissa...). Dvs det som behövs för vindsnurror, batteridrivna bilar, avancerad styrteknik osv.
Vi behöver inte ädelstenar (även om de är trevliga). Råmaterial för vår dagliga tillvaro behöver vi och mycket av det kan vi producera inom landet.
TS: Förlåt för OT.