Sv: Utbildningsstegen
*kl*
Jag har alltid haft väldigt svårt för utbildningsstegen faktiskt
Det jag alltid kollar av i ordning är:
1. Reaktion för hjälperna, främst framåt för att uppnå bjudning.
2. Takt - med bibehållen bjudning.
3. Balans genom att bibehålla takten men påverka bakben/rygg och för att få en ok arbetsform.
4. Lösgjordhet för att få ett stadigt sug till handen, ofta genom liksidga hjälper eller att rida mot yttertygeln. Den psykiska lösgjorheten finns alltid i stallet.
5. Rakriktning i meningen att få hästen att spåra ohc bli jämn i sidorna.
6. Samling när ovanstående fungerar smärtfritt på lätta hjälper med en nöjd, bjudande häst som VILL arbeta mer
Rakriktning har jag svårt att definiera, jag rider ju hela tiden för att få en rakare häst, from att jag kortar upp tyglarna tänker jag på hur/vilken hand jag tar kontakt med mest och hur hästen reagerar, hur jag sitter och ur den vill sätta mig osv. På lång tygel blir det ju mest reaktion för sitshjälperna och hur hästen reagerar. Min unghäst känns oftast så fort man sätter sid i sadeln vilken bog han kommer sätta ut den dagen - även om det är ett väldigt litet problem att få den på plats.
Schvung har jag helt missat eftersom jag rider på så låg nivå
Jag vill ha vila i steget och långa, energiska kliv men jag kan inte säga att jag försökt få hästen mer schwungfull sådär på rak arm.
Tur man inte är dressyrryttare, än iaf