Utbildningsstegen

F

Fraulein

Följer ni "utbildningsstegen" när ni tränar? Har ni den alltid i bakhuvudet?
Eller har ni kanske rentav aldrig hört om den förrut?

1. Rytm
2. Lösgjordhet och lugn
3. Kontakt
4. Schvung
5. Rakriktning
6. Samling

Sv: Utbildningsstegen

Jag har aldrig hört den..*viskar*

Dock så kör jag efter ett annat ABC...som jag håller mig stenhårt.

A: Bjudning, hästen måste gå fram

B: Rakriktning, Hästen ska "spåra"

C: Balans

D: Formen

Om A B och C fungerar som det ska så kommer D av sig själv. :D
Börjar man med D så faller allt som ett korthus är min erfarenhet.

(Jag är ju hoppryttare i grunden som har fått för mig att sadla om till dressyr) *tror jag*

Tycker det är bra att ha, tex om jag ska höja kraven på min femåring som jag gör just nu.
Så får ju tex formen aldrig komma före takten, då har jag bett om något han inte klarar av.

Jag använder mig av utbildningsstegen, men kan hoppa lite mellan stegen. Som min tränare säger, stegens ordning är inte solklar och det finns många fall där man t.ex behöver rakriktning före schwung. Eller rättare sagt; rakriktning förekommer genom hela arbetet, och därför är det lite missvisande att lägga den så sent på stegen.
Jag tycker att utbildningsstegen är jättebra att både följa och använda som inspiration. Det är lätt att se vart man "ligger" och vad som behöver övas på för att komma vidare. Jag fick den inprintad i huvudet tidigt i min ridkarriär och har den fortfarande med mig idag.

På min stege heter det stöd istället för kontakt, men det kanske inte spelar nån roll :)

Ber om ursäkt! Borde ha använt ett mer korrekt fackspråk! Självklart ska det stå stöd.

Takt ska det vara istället för rytm, även om det kan vara samma blir takt mer rättvisande.

Ja, jag tänker på det och jag tycker att det stämmer bra med vad som måste finnas för att uppnå nästa, visserligen går vissa saker igen och i varandra, men i det stora hela.

Vi har diskuterat detta förr ang rakriktning -att rida hästen verkligt rakriktad är svårt, det man gör hela tiden är att få hästen att arbeta rakare, men en verkligt rakriktad häst är något annat.

Skulle också vilja sätta in balans först men samtidigt hänger det ihop med taktmässigheten så.....det kanske räcker.

Jag har också hört/läst att hästen ska vara "lugn rak och ha framåtbjudning" och det blir egentligen samma sak också när man tänker efter, dvs de första stegen.

Ju mer man kräver destå mer balans behövs. Takt ger balans så därför börjar jag med den.

Vat inte varför jag skrev, men det får vara :D

I ridhandboken står det

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Stöd
4. Schvung
5. Rakriktning
6. Samling

precis som du skrivit, men där står också att 1 och 3 (takt och stöd) är grundläggande fas, 2 och 5 (lösgjordhet och rakriktning) är utveckling av påskjutet och 4 och 6 (schvung och samling) är utveckling av bärigheten.

Det står också att "målet med hela utbildningen är genomsläpplighet. Genomsläppligheten blir större, ju längre man kommit med de övriga utbildningsmålen."

Jag har hört talas om den innan men följer inte den till punkt och pricka i "rätt" ordning utan jag jobbar med endera stödet, endera rakriktning och så vidare. Är inte hästen (någorlunda) rak kan man inte få en helt ren takt, den kommer inte att ta lika långa kliv med t.ex. båda bakbenen, det går inte heller att få ett jämnt och bra stöd om hästen inte är rak. Allting hänger ihop, får man den ena biten så får man oftast en annan, eller det blir enklare att få en annan del iaf.

När jag rider själv så brukar det vara lydnad som är nr. 1, sen är hon i balans och det blandat med ännu mer samling och rakriktning. Vilket ger mer schvung och ett bra och fint stöd och en mer genomsläpplig häst. Mitt främsta mål är egentligen "bara" att hon ska bli behaglig att rida och det blir hon när hon är på hjälperna, går på tygeln.

Någon som kan utbildningsstegen på tyska? Har för mig att de har sitt ord för balans först... Eller är jag ute och surrar nu?

Jag följer utbildningsstegen mer eller mindre hela tiden. Nu mer sitter det så rotat så jag tänker inte så mycket på det. Ibland om ridningen skiter sig kan jag ofta hitta svaret i utbildningsskalan. Min tränare har en stor skylt uppsatt vid sin ridbana som anger utbildningsskalan. Om man har råkat glömma kan man bara lyfta på näsan och hitta svaret ;).

Såg att några nämnt framåtbjudning. Jag lägger in en del av framåtbjudning i takten, resten i lösgjordheten. Lösgjordheten kan nog vara det absolut största rid-relaterade ordet som finns....

Följer ni "utbildningsstegen" när ni tränar? Har ni den alltid i bakhuvudet?
Eller har ni kanske rentav aldrig hört om den förrut?

1. Rytm
2. Lösgjordhet och lugn
3. Kontakt (stöd)
4. Schvung
5. Rakriktning
6. Samling

Aldrig hört förut faktiskt. :o Men mycket bra, denna ska jag tatuera in i skallen.

Ja, du snurrar! :D Takt, lösgjordhet, kontakt/stöd, schwung, rakriktning och samling är det. (Takt, Losgelassenheit, Anlehnung, Schwung, Geraderichtung, Versammlung)

Jag brukar ha utbildningsstegen i huvudet även under enskilda ridpass. Börjar med att finns en god takt, Har man satt den brukar hästen (om den inte har särskilda problem) nå lösgjordhet rätt snabbt. I och med det söker den stöd på bettet osv.

Jag tänker att framåtbjudningen är viktigast!
Försöker jobba efter nåt likande:

1. Framåtbjudning
2. Rakriktning
3. Takt
4. Schvung och lösgjordhet
5. Samling

KL

På tapeten, och har varit länge, om inte nr 4 & 6 dvs schwung och samling ska byta plats. Tror det har gått igenom helt på sina ställen. Spontant kan jag känna att rakriktning kanske borde vara 4, samling 5, schwung 6?

Och som tornblomma nämnde, framåtbjudning, det är golvet stegen står på så att säga.

*kl*

Jag har alltid haft väldigt svårt för utbildningsstegen faktiskt :o

Det jag alltid kollar av i ordning är:
1. Reaktion för hjälperna, främst framåt för att uppnå bjudning.
2. Takt - med bibehållen bjudning.
3. Balans genom att bibehålla takten men påverka bakben/rygg och för att få en ok arbetsform.
4. Lösgjordhet för att få ett stadigt sug till handen, ofta genom liksidga hjälper eller att rida mot yttertygeln. Den psykiska lösgjorheten finns alltid i stallet.
5. Rakriktning i meningen att få hästen att spåra ohc bli jämn i sidorna.
6. Samling när ovanstående fungerar smärtfritt på lätta hjälper med en nöjd, bjudande häst som VILL arbeta mer :)

Rakriktning har jag svårt att definiera, jag rider ju hela tiden för att få en rakare häst, from att jag kortar upp tyglarna tänker jag på hur/vilken hand jag tar kontakt med mest och hur hästen reagerar, hur jag sitter och ur den vill sätta mig osv. På lång tygel blir det ju mest reaktion för sitshjälperna och hur hästen reagerar. Min unghäst känns oftast så fort man sätter sid i sadeln vilken bog han kommer sätta ut den dagen - även om det är ett väldigt litet problem att få den på plats.

Schvung har jag helt missat eftersom jag rider på så låg nivå :o Jag vill ha vila i steget och långa, energiska kliv men jag kan inte säga att jag försökt få hästen mer schwungfull sådär på rak arm.

Tur man inte är dressyrryttare, än iaf ;)

Ja, du snurrar! :D Takt, lösgjordhet, kontakt/stöd, schwung, rakriktning och samling är det. (Takt, Losgelassenheit, Anlehnung, Schwung, Geraderichtung, Versammlung)

Jag brukar ha utbildningsstegen i huvudet även under enskilda ridpass. Börjar med att finns en god takt, Har man satt den brukar hästen (om den inte har särskilda problem) nå lösgjordhet rätt snabbt. I och med det söker den stöd på bettet osv.

Precis, jag tycker att det ena hänger ihop med det andra men att följden är helt logisk precis som du säger. Man kan tex aldrig uppnå något av det andra utan takten, först då finns grunden för lösgjordhet osv.

Framåtbjudning som några skriver, kommer också ur detta, en ärlig framåtbjudning förutsätter takt, och lösgjordhet och även kontakt. Sen kan man leta framårbjudningen i sej men det är lättare om man vet vilka delar som behövs. Framåtbjudningen kan aldrig komma före takten, tex

Framåtbjudning kan i värsta fall förväxlas med önskan att springa framåt, men aldrig om man förklarar för ryttaren vilka delar som måste finnas för en ärlig framåtbjudning.

Schwung kommer också allteftersom lite i taget, med att hästen stärks i de första stegen, tex. Risken är att man hoppar mellan och tror man uppnåt nåt man inte har och då verkar förstås alltihop svårt att förstå........

Rumpnissen:
Balansen och takten hänger ju så nära ihop så jag förstår att du tänkte så:D
Om man tappar takten är ryttaren och hästen inte längre i jämvikt av något skäl. Takten visar ju också att hästen kan belasta benen jämnt, dvs att den inte är oren. Sen finns hästar som har en grundtakt de går i som om de vore programmerade:cool: men i takten ingår ju också att den ska gå att variera, tänker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Om du tänker efter så blir dina punkter enormt mycket krångligare än om du helt enkelt tänker utbildningsstegen, som är enkel i sej själv och väldigt logisk:D Det finns också risk att du lurar dej själv att du har något du inte har:o

Säger inte att det är så, men med hemmagjorda modeller finns den risken tycker jag.

Det hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg, fast lite mindre välformulerat.

Precis som du säger så är balans och takt mycket sammankopplat, men balans för mig är ett större begrepp där takten ligger i. Oftast är ju hästen i balans när den är taktmässig och man kan påverka takten.

Allmänt:
Med risk för att halshuggas så tror jag helt enkelt att det är okunskap eller trångsynthet som gör att ryttare väljer att inte använda sig av utbildningsstegen. De sex begreppen är stoooora. Det läggs in så mycket i dem, vet man inte vad de innebär så är det klart att det kan kännas lättare att avstå från utbildningsskalan.

Allmänt:
Med risk för att halshuggas så tror jag helt enkelt att det är okunskap eller trångsynthet som gör att ryttare väljer att inte använda sig av utbildningsstegen. De sex begreppen är stoooora. Det läggs in så mycket i dem, vet man inte vad de innebär så är det klart att det kan kännas lättare att avstå från utbildningsskalan.

Ja visst. Det skulle vara ytterst intressant att veta vilka större ryttare som avviker från stegen (om det nu finns någon på den nivån som gör det).

Allmänt:

Och det hade jag kunnat skriva:o :D jag tror det är så, men var lite mer försiktig, men nu när du har sagt det - håller jag med:bow::bow:

Jag hade också gärna hoppat över utbildningsstegen. :o Bara för att det är så förbaskat svårt att rida. Jag vill segla omkring i passage och galoppslutor utan att lägga ner år av grundträning. :o

(Ja, men drömma får man väl?! Just nu drömmer jag bara om att sälja djuret och börja med virkning istället)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs