Utbildning..?

nexxa

Trådstartare
Jag vill gärna jobba med något inom hästar och har länge funderat på vad.
Mina problem är att jag inte började gymnasiet (men kan fortfarande göra det om jag vill..) men av den anledning att jag är väldigt skoltrött+ att jag har problem för mkt folk och sådära. Så min fråga är finns det något man kan utbilda sig till (samtidigt som man läser upp extra ämnen) för att bli något inom hästvärlden? Distanskurser osv?
Blir tacksam för alla svar och funderingar :bow:

Senast ändrad:
Sv: Utbildning..?

Finna massor man kan utbilda sig i utan gymnasie.Du akn ju ios läsa upp betygen på komvux å folkhögskola.

Jag vet nite vad du är intresserad av men ska man utbilda sig inom alternativa behandlingsmetoder, typ massör för häst, homeopat behöver man bara ha pengar att bekosta dessa utbildningar.

Islnadshäst utbildningarna börjar med studiecirkel, sen kan man utbilda sig till ridledare, b instruktör, c tränare, ridinstruktör etc bara man gått igenom de andra kraven som en viss tid lektionsverksamhet mm

Vill man bli ridintruktör för vanlig häst genom tex strömsholm så går man ulk å vulk å så ridledare, jag vet inte om man ska vara ridledare för att gå till instruktör men allt detta kräver bara hästvana å kunskap.

Det är helt fel att man inte kan bli ngt bara för att man inte gått gymnasium, den enda merit man får av att gå hästgymnasium är ju hästskötare, då akn man gå andra vägen å komma "längre" istället :)

Naturligtvis kan man komma nånstans utan gymnasieutbildning, men det är tusan så mycket lättare med! En vacker dag i livet kanske man kommer på att man vill läsa vidare tex (eller blir tvungen, för den delen), och då är det trist att stå där och inse hur begränsade ens valmöjligheter är. Islandsinstruktörsutbildningen som du nämner kräver bla lägst 2-årigt gymnasium eller motsvarande.

Ev. arbetsgivare kommer med stor sannolikhet att välja den med gymnasieutbildning framför den utan, om det är två i övrigt likvärdiga kandidater. Listan kan göras lång, men kort sagt, livet blir enklare med gymnasieutbildning! (Kunskaper väger aldrig tungt....)

Det är lätt att säga "men det kan jag läsa in sen", men inte så lätt att genomföra när det väl kommer till kritan.

Man kan utbilda sig till ridledare, sen b instruktör å sedan ridinstruktör när man jobbat som b instruktör å c tränare 2 år.
Behöver ju inte gå den långa 40 veckors för det.

Tack för svaret! :bow:
Jag hade gärna velat syssla med tyå massage, equieterapeut och andra alt. behandlingar är också av intresse! Har kollat rundor lite och det kostar ju en liten slant för kursen, men det blir väl å spara ;)
Men iaf..jag har löst det nu så att jag har praktik två dagar/vecka och så ska jag läsa upp en del ämne på distans! :)

Visst blir det mkt enklare med gymnasieutbildning.Men om man som jag velat göra nått "enkelt" ex. hästskötar utbildningen fast på distans+praktik så tycker jag nog att man inom den "branschen" kan få jobb lättare om man har mer erfarenhet.
För det finns ju en del som kommer till hästskötar utb. (exempelvis..) som inte kan något om hästar, men efter tre år kan de plötsligt "allt" och får lättare jobb? :confused: Det känns som att någon utan gymnasieutbildning men med mkt erfarenhet av både egna hästar + att jobba med sådant borde få jobb lättare?
Det är ju ändå trots allt en skillnad på att jobba med hästar och att ex. vara lärare i skolan.Där står man för folks framtid och måste veta vad man sysslar med.Där skulle man inte vilja ha en outbildad lärare. Inte jag iaf.
Men så kan man inte jämföra de här två jobben med varandra heller.
Vissa saker tycker jag borde gå på mer vad man har för erfarenheter än vad man har för "skolbakgrund.."

Felet med vanliga naturbruksgymnasier är att man inte behöver ha nån som helst hästvana, det räcker med bra betyg så kommer man in.

Jag personligen tycker hästvana/kunnighet ska prioriteras högre, det finns folk med talang för ridning/hästar som inte kommer in bara för att de inte är genier i skolan å det är hemskt synd att förstöra deras hästintresse.

Man får hålla på med hästar så pass lite på gymnasiet, i många fall bara 1 ridlektion /vecka å det tar inte en nybörjare till proffsnivå på 3 år :crazy:

Vet så himla många som jag aldrig skulle släppa lös i mitt eget stall fast de gått häst inriktat så jag håller med om att folk litar för mkt på denna utbildning.
Det finns många som lärt sig genom självlära, erfarenhet som är mkt lämpligare än många som har på pappret att de har hästskötar diplom :crazy:

Nåja, det är ju tur att det finns chans för talangfulla å kunniga människor oxå fast de inte hade Mvg i medel i skolan. :smirk:

Precis! En gymnasieutbildning verkar vara ALLT.
Synd att de inte tänker efter mer i vissa sammanhang gällande kunskap..

Jag är i den sitsen att det börjar närma sig att min hästverksamhet är så stor att jag kommer att behöva anställa folk för att klara den.
Så jag kan bara säga att om jag får en sökande som är ung och inte gått ut gymnasiet kommer jag nog att tänka flera gånger innan den personen blir aktuell. Mina tankar blir: Varför har den personen inte klarat gymnasiet. Är det en strulnisse som inte kan passa tider och "orka" stiga upp på morgonen. Eller är det en sådan som bara vill tänka på sig själv, struntat i skolan och bara gjort det som är roligt för tillfället (hästar). Med flera liknade frågeställningar. Den personen hade nog fått komma med mycket starka skäl till varför inte gymnasiet var genomfört om jag skulle fundera på en anställning. Sedan hade inte bara gymnasie och utbildning varit helt avgörande utan även fallenhet för arbetet.
Men det finns så gott om välutbildade hästskötare idag med vana att det gör det svårt och kommer troligen att ge ganska mycket lägre lön att inte vara riktigt utbildad.

Om jag nånsin ska anställa ngn tar jag hellre en kunnig person som inte gått gymnasie å är utbildad ridledare än en som gått gymnasie å bara är hästskötare.Ridledare ligger ju steget högre upp faktiskt.

chrysler skrev:
Om jag nånsin ska anställa ngn tar jag hellre en kunnig person som inte gått gymnasie å är utbildad ridledare än en som gått gymnasie å bara är hästskötare.Ridledare ligger ju steget högre upp faktiskt.
Som jag skrev innan så finns gott om folk som har både ock. En sådan anställer jag hellre än en som har antingen eller.

Men det kan ju också vara svårt att begära någon ordentlig förklaring till varför.
Kanske är alldeles för privat ex.

Skulle jag söka jobb någonstans och någon som du tror att man varit lat osv. så kan man ju alltid visa upp betyg från nian och ev. referenser (om man fått några på praktik platser..)

Som arbetsgivare hade jag inte godtagit att man hade för privata skäl att inte fullfölja sin skolgång. Jag hade velat ha dokumenterade orsaker. Eftersom arbetsgivare har så stora skyldigheter att ta hand om sina anställda så vill man inte anställa någon som har oklar bakgrund. Lagstifningen är väldigt stark för den anställde och ger arbetsgivaren ett stort ansvar och gör också att har någon väl blivit anställd så är det väldigt svårt att säga upp någon om denna inte visar sig inte passa in.
Att sedan för tillfället inte precis råder brist på arbetskraft gör inte saken bättre för den som inte har ordentlig utbildning. Det finns gott utbildade och kunniga personer med referenser att leta bland.

Självklart ska man anställa den som är mest meriterad å så spelar ju även personkemin stor roll.
Jag vet folk med depressioner som inte kan jobba heltid jämt å arbetsförmedlingen å de som är ansvariga för åtgärder säger att man ska skriva å meddela att man har det men de fattar liksom inte att ingen arbetsgivare skulle anställa en person med en sådan sjukdomshistoria.

Det kostar för mkt å staten är inte precis företagsvänliga, nu vill de dessutom att arbetsgivaren ska ta mer ekonomiskt ansvar när anställda är sjuka.Det är åt skogen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar