Utbildning

Oliwen

Trådstartare
Om ni ska lämna iväg eran unghäst (eller äldre) till någon för utbildning vad har ni som uppfödare för krav/önskemål på personen som ska ta hand om hästen?

Bör det finnas någon speciell utbildning?
Eller att det finns bra tävlingsresultat? Och isf hur höga klasser?

Sv: Utbildning

Jag bryr mig inte om tävlingsresultat annat än om jag lämnar iväg hästen för just tävlingen. Men det är ändå inte det avgörande när jag väljer.
Det jag tittar på är hur personen rider om den rider på det sätt jag anser att man ska göra för hästens bästa. Det vill säga bakifrån och fram och mycket fokus på balans hos häst och ryttare. Så jag kan mycket väl lämna en häst till någon helt "okänd" person om den bara är rätt för hästen.
Mer som avgör är priset som jag ska betala. Jag betalar hellre ett lägre pris till okänd ryttare som rider på "rätt" sätt än ett högt pris till en kändis. Om det inte är en häst som hör hemma i världseliten.

Förutom att ryttaren skall vara duktig och att man ska vara överens om ersättning så är det oerhört viktigt för mig att hästen får vara häst! Som min häst Bamora, hon är ute 12 timmar om dagen, i en flock med 10 hästar inkl fölen. Hon har fri tillgång till hösilage. Hon löshoppar, hon går på promenader, hon rids vanligt, vi busar på stranden. Allt det där får man sällan när man lämnar iväg en häst. Men jag har hittat en underbar tjej som gärna galopperar över ett fält för hästen skall lära sig o bjuda framåt, hon rider gärna även barbacka, såg en film där hon red sin svår klass häst i repgrimma, barbacka o gjorde byten i vart tredje. Hon hoppar gärna då o då också. Dessutom älskade hon o Bammy varandra så jag känner att jag fått in en fullträff! Hon är dessutom bara 18 år men har redan hunnit med två SM på stor häst!

Om jag skulle lämna iväg skulle jag vilja att personen har erfarenhet av mycket unghästar sedan tidigare, behöver inte ha gått utbildning men ska vara kunnig. Jag vill veta att personen kan läsa av unghästar och kan anpassa sig efter individer.
Sedan vill jag att personen ska ha bra kunskap inom hur man fodrar och sköter hästar, för det är inte någon garanti även om man gått hästutbildning eftersom de ofta lär ut ganska förlegad kunskap. Jag vill kunna påverka vad min häst får för foder under tiden jag lämnar bort den.

Jag vill också att min häst får vara ute hela dagen i hage, men den behöver inte gå med andra om den bara ska vara borta en kort tid för utbildning. Då ser jag nästan hellre att den går bredvid en annan häst som sällskap bara, så man slipper onödiga ihopsläpp.

Om jag skulle lämna iväg skulle jag vilja att personen har erfarenhet av mycket unghästar sedan tidigare, behöver inte ha gått utbildning men ska vara kunnig. Jag vill veta att personen kan läsa av unghästar och kan anpassa sig efter individer.
Sedan vill jag att personen ska ha bra kunskap inom hur man fodrar och sköter hästar, för det är inte någon garanti även om man gått hästutbildning eftersom de ofta lär ut ganska förlegad kunskap. Jag vill kunna påverka vad min häst får för foder under tiden jag lämnar bort den.

Jag vill också att min häst får vara ute hela dagen i hage, men den behöver inte gå med andra om den bara ska vara borta en kort tid för utbildning.
Kopierar ditt inlägg så jag slipper skriva ett eget. Jag håller med om allt ovanstående. :)

Jag vill också att min häst får vara ute hela dagen i hage, men den behöver inte gå med andra om den bara ska vara borta en kort tid för utbildning. Då ser jag nästan hellre att den går bredvid en annan häst som sällskap bara, så man slipper onödiga ihopsläpp.

Det här blir lite utanför tråden, men jag blir lite nyfiken (eftersom jag själv jobbar som lärare på naturbruksgymnasium) vad du menar med förlegad kunskap om hur man fodrar och sköter hästen, och vad är det för ny kunkap du menar?

Beror på vad jag vill med hästen.

Ska jag sälja och det är en bra häst ÄR det faktiskt viktigt vilka kontakter utbildaren har. Många hästaffärer på bra hästar görs via kontakter och är du inte med loopen så ser inte kunden hästen.

Dvs jag hade i det fallet aldrig satt hästen hos utbildare utan kontakter oavsett hur bra hon/han rider eller tar hand om hästarna.

Är det för utbildning rent allmänt så får jag hålla med om att jag vill ha en utbildare som antingen själv visat att hon/han tar fram hästar på ett bra sätt alternativt gått i lära hos dylik (om de nyss startat upp) och naturligtvis tar väl hand om hästarna (hage/skötsel/foder/osv). Då är "namnkunnig" inte lika viktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 378
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar