Utbildning eller hantering: föl ensam i hage

the_connemara

Trådstartare
Kommer mobba er med mina föltrådar helsa våren/sommaren säkert men men :angel:

Vi har bara två boxar o den andra hästen är ju mammas stora som hon rider. Hur ska det gå att rida i väg med den när den lilla parveln blir lämnad kvar ensam i hagen? Alla andra hästar vi haft lär sig ju på en gång att hon kommer tillbaka men tänk om den lilla saken rusar runt i hagen en massa, är inte det skadligt? Eller rättare sagt, hur skadalig kan det vara? Det handlar ju troligvis bara om de första gångerna som jag inte kan vara med o pilla med den i stallet o liknande (plugga på veckorna i annan stad).

Kommer ju vänja den så mkt som möjligt under helgerna när jag är hemma så den lär sig vara ensam men man kommer ju alltid till ett läge när man måste välja: låt den springa o lära sig eller avbryt.

Hur hade ni gjort?

Sv: Utbildning eller hantering: föl ensam i hage

Är det verkligen ingen som funderat över det här??

Iofs har ju inte jag heller gjort det innan men men... Kanske ska ligga under avel eller ngt ist?

Hur gammal är fölisen? Föl som diar behöver äta väldigt ofta och får magsår väldigt lätt om de hindras från att dia. Jag skulle inte lämna en fölunge ensam förrän den är avvand och har slutat dia helt och hållet. Måste mamman ridas så ta med fölet och stanna ofta så den kan dia (minst var 10:e minut om det är en liten bebis) eller rid i hagen så fölet kan hänga med vid sidan.

Vi köper den inte förrän den är avvand o det är inte mammas häst som e mamma ;)

Men vanligtvis så brukar de ju gå med jämnåriga eller iaf individer som ändå inte gör ngt. Vi komemr bara ha fölet och mammas ridhäst alltså kommer den ju fort lära sig bli lämnad ensam men den är ju klart avvand innan den kommer hit.

Okej. Men då kanske det kan vara en tanke att ställa fölisen i en box när den andra hästen försvinner iväg, så att fölisen inte blir frestad att hoppa över staketet?

Låt fölungen bo in sig någon månad först! Men ta även under den tiden ut stoet på stallgången etc när bägge hästarna är inne, och sen när fölet är obekymrat då gå ut genom stalldörren men stå fortfarande synligt.

Sen är det bara att utöka den tiden så den blir längre och längre. Se till att vänja fölet att vara ensamt i hagen med (men brukar vara bäst att börja med boxen).

Sen HOPPAS jag VERKLIGEN att din mammas ridhäst är en lekglad häst som kan leka med föl på föls villkor och lika mkt som föl vill leka, som dessutom är snäll OCH kan uppfostra. Annars är det bättre att ge fölet mer lämplig lekkompis.

svarar båda lite blandat:

jo visst tänkte vi börja med att ta ut en i taget, ta in en i taget, ha ensam i boxen osv men just det där med att fölet går i hagen o mamma rider iväg? Om den börjar springa och ha sig då ska man vara kall o låta den springa runt som vilken vuxen häst som helst eller behöver man sätta ngn gräns när det få vara nog med springandet just pga åldern? Rider ju klart bara en kort sväng första gångerna men en 20 min spring är ju rätt mkt om den inte slutar tidigare?

Mammas häst är nog den bäst lämpade vuxna hästen som finns för att ha hand om ett föl, hon har hittills varit helt kanon och anpassningsbar med div ponnyer som stått här och vill de busa så busar hon med ;) Sista ponnyn var en "elak" liten :devil: som ställt till oreda vilka hon än gick med. Hon fick härja med mammas stora ngra veckor (trots att det var en liten skit på knappa 3 år och 40 cm lägre) men sen tillrättavisades hon metodiskt och bestämt (utan ngra sparkar o hugg) till sin plats vilket ingen annan häst lyckats med dittills.

Dessutom så har de en trevlig skogshage att vara i som hittills verkar tillgodosett hästarnas behov vad vi kunnat se.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 395
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka