Utbildning av häst

whalan

Trådstartare
Har lite funderingar....
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel, hade ingen aning om vart jag skulle lägga den.

Om man lämnar bort en häst på tillridning i ex. dressyr. Hur lång tid ungefär beräknas det ta mellan de olika stegen? (förstår att det varierar från häst till häst...men generellt alltså)
Ex. Hur lång tid tar det att utbilda en häst från LB-LA? Tar det längre tid ex LA-MSV för att det är svårare rörelser?
Förstår att det tar längre tid att utbilda en unghäst med tanke på att de behöver mer tid och så...hur mkt tid extra behövs?
Orkar en häst utbildas i flera grenar samtidigt?

Någon som har koll? Har i dagens läge inte tänkt lämna iväg någon häst..men funderar på saken i framtiden. Och vill då höra ungefär...kan tänka mig att olika utbildare säger olika saker, men det är ju en pengafråga samtidigt som man inte vill stressa hästen heller.

Sv: Utbildning av häst

Det kan skilja en del så det lättaste är att kolla med lite olika beridare! Vissa har en standard för hur lång tid det kan ta, andra vill snarare ha ett mål för hur långt de ska komma på tiden man har hästen där men förbehåller sig att ta det långsammare för att få bra grunder.
Jag föredrar det senare. Om du lämnar in hästen för att få bättre galoppombyten och det enligt instruktören visar sig att den inte ens kan gå bra i vanlig arbetsgalopp ännu, då får man i regel ut mycket mer av att få bättre grundridning än att sitta och traggla byten på en häst som inte ens är stadig i galoppen och bara riskerar att byta i ren obalans! :p
Om man absolut vill ha ett visst resultat, t ex att hästen utbildas upp till LA-nivå eller lär sig en viss rörelse, då skulle jag hellre satsa på att ha den där längre tid om det behövs.

Men kolla upp flera beridare innan du bestämmer dig, det kan variera enormt mellan ridstilar. Det är inte kul att lägga ut en hel del pengar och sedan få tillbaka en häst man själv inte längre klarar att rida.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 988
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka