Utanför lådan, suck..

cello

Trådstartare
Behöver lite kloka råd!
Vi har en katthona, kastrerad, på 8 månader som går utanför lådan (oftast bajsar hon utanför, men ibland kissar hon). Det händer nästan varje dag.
Vi har två katter till och har 4 lådor av olika modell, har även testat olika typer av strö utan framgång. Lådorna töms 2-3 gånger per dag. Det finns tillräckligt med mat- vatten- och liggplatser.

Katt-tjejen har haft det lite tufft i sitt lilla liv - blev väldigt sjuk när hon kom till oss och fick vara hos vet i nästan en vecka. Hon har också fått flytta lite fram och tillbaka, eftersom det inte funkade hos de som skulle ha henne (Egentligen skulle vi bara ha 2 katter, men hon fick alltså också stanna). Hon har alltid varit lite "ängslig" och spänd och har svårt för att bli lämnad ensam - blir tokig om man tex stänger en dörr.

Vi har varit hos veterinär såklart, men inte hittat något konstigt. Jag tror själv att det är stress, men vet inte alls hur vi ska komma tillrätta med det. Hon kommer väl inte jättebra överens med vår vuxna katt, så visst kan det vara någon maktkamp dem emellan, men hur kommer man i så fall tillrätta med det? De bråkar inte, men den stora säger ifrån om hon kommer för nära. Det är så jobbigt.. vill verkligen inte lämna bort någon av katterna, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska må dåligt!

Blir verkligen jätteglad om jag kan få lite idéer! Mina börjar ta slut.. :(
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Kan tillägga att vi har testat att ha henne i sovrummet med 4 lådor. Funkade okej så länge vi hade det så, men det blev ändå nån olycka och så fort vi gick tillbaka till det vanliga (inte så kul att sova i en sandlåda..) började det igen, även om vi gjorde det successivt.
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Har ni provat andra platser i hemmet för lådorna? Om hon känner sig otrygg med placeringen kanske det inte hjälper att allt annat är rätt?

Det låter onekligen som att hon vantrivs :(

Har ni provat Feliway? Det brukar ju mer lindra än göra underverk men... I vissa fall behandlar man med antidepressiva för att bryta beteendet, men jag vet inte hur effektivt det skulle vara om det är den andra katter som orsakar oron. Har hon alltid gjort såhär? Jag antar att de andra katterna också är kastrerade?
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Vi har flyttat runt lådorna lite, och ja, de är alla kastrerade. Får bli en tripp till veterinären och fråga vidare. Kanske testa feliway. Hoppas verkligen att det kan lösa sig!
 
Sv: Utanför lådan, suck..

För mig låter det troligt att hon är otrygg på reviret. Du skriver att hon inte kommer överens med en annan av dina katter - och gnissel katter emellan kan vara omöjligt att komma till rätta med när det väl börjat. Särskilt innekatter kan nog stressa varann mer än ägaren riktigt fattar.

Även om jag tycker att du resonerar klokt om att hon inte ska behöva flytta en gång till, så kanske lösningen ändå vore att hon fick vara ensamkatt hos någon annan.
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Förresten - bajs markerar revir för katterna. Den mest dominanta katten i det vilda kanske inte ens gräver över sitt bajs, medan en svagare katt är väldigt noga när det gäller grävandet.

Att din katt bajsar utanför lådan skulle alltså kunna bero på att hon inte vågar bajsa där hon känner att de andra katterna gjort det. Och då handlar det förstås om något större än bara själva bajsandet - hon känner sig inte trygg med de andra katterna.
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Jo, precis, det är mycket möjligt att det är det där med revir och jag förstår att det är väldigt stressande. Utekatter är de dock, även om de små inte är ute så mycket än. Den stora är ute i princip hela dagarna.

När hon och den stora katten har varit ensamma tillsammans har det funkat utan problem - trots att det är de som egentligen inte kommer så bra överens. Då har hon kunnat gå på lådan efter att den stora varit där osv. Inga olyckor. Undrar varför? När hon var ensam med den stora hos min mamma en vecka var det heller inga problem, även om de bara hade en låda där..

Sedan är det i princip bara på natten hon bajsar utanför. Undrar vad det beror på också!
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Svårt - katter beter sig sällan så rationellt att vi kan vi förklara varför de gör som de gör.

Är hon mycket med sina människor på dagarna? Isåfall kanske hon känner sig otrygg när de sover.

Eller vill hon sova i sängen - eller nån annanstans - men får inte för någon av de andra katterna?

Bajsar hon alltid på samma ställe, har du inte fått bort lukten helt?

Är natten helt enkelt hennes bajstid eller bajsar hon på dagen också?

Eller är det tredje katten som stressar henne, även om det är mer synligt gruff mellan henne och den stora?

Det finns tusen trådar att nysta i...
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Mm. helt lätt att veta är det inte!

Mycket med oss (framför allt mig) på dagen, så skulle kunna vara att hon känner sig lite otrygg - får väl vara vaken på nätterna helt enkel ;). Hon sover dock oftast i sängen.

Nästan alltid på samma ställe, men vi har tvättat lådan grundligt flera gånger med såpa och sprit och bytt sand. Nu har vi dock bytt till Everclean Multiple cat, hade missat att det fanns en sån innan. Hoppas att det kan funka bättre!

Hon bajsar på dagarna också, i lådan, och då får hon alltid beröm.

Har svårt att tro att det är syrran som stressar henne. De har funkat bra ihop hela tiden. Leker massa med varandra, håller sig alltid nära varandra, tvättar varandra osv. Men som sagt, man vet ju inte..

Tack så mycket för svaren, alla!
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Jag tänkte snarare att få bort lukten där hon bajsat utanför. Är det på samma ställe så känner hon troligen lukten från tidigare gånger när hon bajsat där.

När min katt är hård i magen händer det att en klutt fastnar i rumpan och då åker han kana på parketten för att få bort den. Jag brukar ta tvätta med ättika för att få bort lukten helt och hållet. Skulle tro att Pissoff kan neutralisera även bajslukt.
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Aha, såklart! :idea:

Vi tvättar väldigt noggrant, men det är inte säkert att våra medel helt tar bort lukten. Ättika säger du! Luktar inte det äckligt när man tvättat med det då?
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Bättre än kattbajs i alla fall:D

Det har kanske luktat lite ättika efteråt men inte på nån större yta, tror jag.

Om de äter torrfoder kan du också pröva att ställa en skål där hon brukar bajsa. Inte ens katter bajsar gärna på matbordet.;)
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Hon kanske protesterar mot något? Jag har en honkatt som också har en tendens att bajsa på golvet ibland, om än mer sällan än din. Men när det händer så är det också alltid på nätterna, när hon inte blir utsläppt eftersom jag sover. Men framför allt runt jul - då är vi nämligen hos min mormor och där har hon ingen möjlighet att gå ut på två, tre veckor. Detta markerar hon stenhårt genom att bajsa framför mormors balkongdörr :p

När hon precis hade flyttat hem till mig, hon var tre månader då, så bajsade hon på golvet jämt och ständigt. Jag förstod verkligen inte varför och blev både orolig och irriterad. Lite senare upptäckte min mamma att jag hade mögel i stugan jag hyrde - och inte så lite heller. Vi flyttade och katten började bajsa i lådan :) Med undantag för när hon inte blir utsläppt då...

Är din katt utekatt eller innekatt? Om hon är innekatt så kanske hon bajsar på golvet för att hon är missnöjd med att inte få gå ut...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utanför lådan, suck..

Tvättade riiiiiktigt ordentligt med allrent, citronsåpa och ytdesinfektion på de ställen hon har bajsat för några dagar sen och sen dess har hon faktiskt hållit sig på lådan! :laugh: Brukade ta handsprit innan, men den här var ju mycket starkare, kändes på lukten om inte annat!

Kanske, kanske att det kan vara så att det har blivit en vana som har fäst sig för att det funnits lite lukt kvar, och så har det fortsatt så. Så här många dagar utan att torka bajs har vi inte haft på länge, så jag hoppas, hoppas... :laugh:

Hur som helst ska vi till vet i veckan och ta lite mer prover, för säkerhets skull.

Svampbob: Hon är utekatt, så jag tror inte att det är problemet. Dock kan hon inte gå ut och in som hon vill. Man vet ju aldrig.. Skönt att din slutade iaf!

Vi brukar förresten ge henne godis om vi ser att hon går på lådan. Det har hon fattat minsann! När hon har ätit upp godisen har hon börjat hoppa ner i lådan, krafsa lite till, hoppa upp och tycka att hon ska få en till :D
 
Sv: Utanför lådan, suck..

Ett tips kan vara att ha en övertäckt kattlåda med ingången vänd från dörren. Katten jag har kissade mycket utanför lådan tidigare, och får ibland återfall. I början när vi hade henne gick hon bara på lådan när den stod som beskrivet. Hon kom från ett hem med tre katter, en hund och ett litet barn och var väldigt stressad i det hemmet. Jag tror att när lådan står med ingången bortåt så hör hon om någon kommer in i rummet och hinnder "färdigt" och ut innan någon hunnit runda lådan. Hon sitter liksom inte med ryggen mot dörren.

Ska tillägga att nu för tiden, när hon är ensamkatt utan barn, så går hon på lådan oavsett hur den står. Förutom om hon känner sig förfördelad, då återfaller hon.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 870
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 221
Senast: annie_cool
·
Katthälsa Jag vet inte vad som har hänt. Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna. Försöker...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 194
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp