Utan vojlock!

Linda.B

Trådstartare
Är det okej att rida med sadel utan vojlock/schabrak? Någon negativ effekt på hästen? Har lagt märke till att många islandsryttare rider utan, både hemma & på tävlingar. /Linda

Sv: Utan vojlock!

Vojlock är ju bara ett skydd för sadeln, personligen avstår jag från några mellanlägg och rider alltså utan.

Som vår kloka Boj sa,
det är bara för att skydda sadeln.

Jag tycker det kan vara fint med broderade schabrak eller så,
men på tävlingar/kurser rider väldigt många utan, medans de rider MED hemma för att hålla sadeln fräsch.

Allt beror på hur noga man är med att ta hand om sin sadel efter ridturerna.. :angel:

Jag rider så gott som alltid med schabrak. Speciellt nu när jag precis köpt ny sadel vill jag skydda den mot stöv, päls och svett.
Jag har även införskaffat en anti-glidpadd i gelé som säljaren avrådda mig för att rida med direkt på pälsen då det kan ge friktion. Inte så bra för hästens rygg.

Ursäkta en korkad fråga då, men varför köper man en antiglidpad till en nyinpassad sadel?

en del sadlar glider innan de sätter sig.. polarens utprovade prestige gled första 3 månaderna innan den satte sig.. den inprovade stübben gled ca 1 månad innan den satte sig och låg stilla.. (prestigen såldes för att vi som red inte satt bra i den, man kom för långt ifrån hästen)

det tar ju lite tid för sadeln att värmas och forma sig efter hästens rygg när den är helt nystoppad.. det är den förklaringen jag fått och den verkar väldigt logisk..

Den toleransen har inte jag, ej heller den sadelmakare som jag anlitar. Sadeln ska ligga still från början, gör den inte det så får man se över den igen. Därför stoppas sadeln så att den passar från början, sen kan det komma att behövas en justering ibland men inte alltid.

okai, isf skulle vi alltås ha fortsatt att rida men bara ridgjord och hoppa med den hela tiden polaren hade hästen.. för det finns inte så många sadlar som passade henne (precis som med många andra hästar) och det skulle kosta åtskilliga tusenlappar att göra ett antal resor ner till mustang eller sharpmans för utprovningar av en hel bunt sadlar..

men man gör som man vill :) sålänge hästen får en bra sadel som passar :)

Ett av ovannämnda företag har en sadelmakare med den toleransnivå som jag skrev om, anlitar dem för våra hästar. Så jag blir lite förvånad, men iså fall är det ägarens eget val och inget som sadelmakaren gjort.
Jag resonerar som så att sadel måste passa, eftersom en icke passande sadel kan komma att kosta otroligt mycket mer än vad en inpassning/justering gör.

Vi har en ny sadel som ligger bra och passar hästen, men den glider (2-5 cm) ändå. Det beror med största sannolikhet på tjockismagen, så vi funderar på att köpa antiglid. Eftersom sadeln passar ju och glider bara pga magen.

Vi har för övrigt nånting mellan sadeln och hästen för att skydda sadeln från all lort. Andra hästen som jag rider har inte schabrak, det har vi bara på tävling.

ja, tidigare fanns tre sadlar som inte gled ett dugg, en stübben som var för vid och låg i framvikt, en som var för smal (hästen älskade den dock) och en islandssadel med superfet vojlock under, ingen av dom gled men den utprovade stübben satt som ett smäck från början och ännu bättre när den värmts efter hästen och satt sig.. tycker du att hästen borde ha haft någon av de andra sadlarna istället för att dom inte gled?

det var sadeln som satte sig efter en månad eller ingen sadel alls.. vad skulle du välja :)

Sadeln är gjord efter min häst. Men hon är överbyggd bak och knappt nån manke. Så för att minska risken för att sadeln ska röra sig köpte jag en anti-glid padd. Den är gjord i gelé och ska tydligeen vara lite stöttålig också.

Det var sadlutpovaren som tyckte jag borde ha en anti-glid padd eftersom hästen var överbyggd. Annars förespråkade hon lädergjordar. Hons a att de fixerade sadeln bra. Men min häst är känslig vad gäller spänna gjorden så jag ville gärna ha kvar min gamla gjord som är supermjuk och flexibel i sidorna.

Senast ändrad:

Jag har sett schabrak utan "hällor", dvs bara en pad. Är det meningen att sådana ska ligga still under sadeln utan att man fäster dem någonstans? Om den glider bak, ligger sadeln möjligtvis fel då? :crazy:

Förlåt om tråden inte riktigt handlar om detta....

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar