Utan skor på sommaren?

P

Phorsytia

Om jag skaha min häst på ett bete i sommar tänkte jag att hon skulle stå utan skor eftersom förra året gjorde alla hästarna det och känns som om jag skulle stå skuld om någon skadade sig eftersom mitt sto inte är lågrangigt (hur stavas det nu då)
Hon har inga problem men hovarna, då menar jag ju ömhet och så men har ju ändå stått men skor nästan hela sitt liv och fyller 10 i mars. Jag ska så klart prata med hovslagaren

Men vad tycker ni kan man ta av skorna om dom bara så stå och slappa eller kanske ridas lite i skogen på sommaren?

Sv: Utan skor på sommaren?

Ja det kan man...Men många faktorer kan ju spela in. Min gammelhäst klarade inte barfotagång pga sin plattfothet. Hovbölder och stengallor var sånt som kom om hon gick barfota. Kompisens ännu plattfotarehäst fick hovbensfraktur.

Hade du tänkt dig kortare bete än 6 veckor skulle jag inte dra av skorna.

Håller med om att inte ta av dom om det är under en kortare period. Det tar ju ett tag för hovarna att anpassa sej.

Vi tar av skorna på våra 25 lektionshästar när de går på bete 6-8 veckor och det går alldeles utmärkt.

Det gör nog alla ridskolor som släpper hästarna över sommaren, Och det brukar iinte var några problem om hästen inte jobbar något speciellt.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA