Utan nosgrimma

Jag brukar oftast skippa nosgrimman när jag rider men fick höra nu höra att det är bra om man har nån slags rem under hakan som fästes i bettringarna för att hålla bettet stadigare.

Vad tycker ni? Hur brukar ni göra?

Det beror på hur mycket du drar i tyglarna och om du upplever att bettet åker genom munnen på hästen?
Ligger bettet bra och hästen är välriden och har inga hyss för sig (fippla med bettet, tungan över osv osv) och du och din häst kommunicerar bra ändå så behövs inget hjälpmedel

Har tagit en nosgrimma där nackremmen gått av och sätter den genom sidstycket på samma ställe som bättringen ligger.

Denna rem ska sitta löst och inte ha som funktion att hålla igen hästens mun, utan bara hålla reda på bettet så inte tränset snurrar runt huvudet och bettringen kommer in i munnen. Risken för det är normalt liten ändå, men det kan bli stökigt när det händer.

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
944
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka