Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar oftast skippa nosgrimman när jag rider men fick höra nu höra att det är bra om man har nån slags rem under hakan som fästes i bettringarna för att hålla bettet stadigare.
Vad tycker ni? Hur brukar ni göra?
Achen-, remont- och pullargrimma stabiliserar i viss mån bettets läge i munnen.Hur stabiliserar nosgrimman bettet? De sitter ju inte i samma remmar. Speciellt den engelska sitter långt ifrån bettet och jag kan inte förstå hur den påverkar bettet annat än att den hindrar hästen från att gapa. Men man hör överallt att nosgrimman stabiliserar bettet. Hur?
Achen-, remont- och pullargrimma stabiliserar i viss mån bettets läge i munnen.
ALLA nosgrimmors primära syfte är att hindra hästen att gapa. Tre varianter har därtill en viss inverkan på bettets läge i munnen.Ok, men den engelska då? Är den bara till för att hindra hästen från att gapa alt. kosmetiskt?
Verkar som att många missförstod frågan, det var ju inte en nosgrimma det var frågan om utan en rem fäst i bettringarna som går under hästens haka - det vill säga en skumrem. Den ska sitta löst och bara förhindra att bettringen kan åka in i munnen om man skulle råka ta ett sådant kraftigt tygeltag på motsatt sida. Jag brukar rida utan nosgrimma till många tränares förskräckelse () , någon knöt en gång fast ett snöre som agerade skumrem under hakan för vi skulle träna på framdelsvändningar och när jag skulle ta ledande tygeltag så var det minsann jätteviktigt att stabilisera upp bettet. Jag red träningen utan att dra bettet någonstans i hästens mun, och slängde snöret när vi kom hem igen. Jag har aldrig upplevt att jag flyttar omkring bettet när jag rider så att det behöver "stabiliseras". Inte om det är i rätt längd och sitter på rätt ställe i hästens mun. Däremot har jag varit med om att unghästar som inte är så vana vid bett själva flyttar omkring bettet och konstant fipplar med det i munnen. Men det anser jag är bra att de får möjlighet att göra, utan att jag ska stänga igen den möjligheten (dra åt en nosgrimma). Efter ett tag har de accepterat bettet och håller det stilla i munnen.
Men även om jag själv inte har upplevt att skumrem har behövts hittills så kan den inte alls skada att ha! Den ska som sagt sitta så löst att den endast håller emot ifall bettet skulle dras så mycket åt ena sidan att den andra bettringen riskerar att åka in i munnen. Skumremmen ska inte hålla igen hästens mun på något vis.
Verkar som att många missförstod frågan, det var ju inte en nosgrimma det var frågan om utan en rem fäst i bettringarna som går under hästens haka - det vill säga en skumrem. Den ska sitta löst och bara förhindra att bettringen kan åka in i munnen om man skulle råka ta ett sådant kraftigt tygeltag på motsatt sida. Jag brukar rida utan nosgrimma till många tränares förskräckelse () , någon knöt en gång fast ett snöre som agerade skumrem under hakan för vi skulle träna på framdelsvändningar och när jag skulle ta ledande tygeltag så var det minsann jätteviktigt att stabilisera upp bettet. Jag red träningen utan att dra bettet någonstans i hästens mun, och slängde snöret när vi kom hem igen. Jag har aldrig upplevt att jag flyttar omkring bettet när jag rider så att det behöver "stabiliseras". Inte om det är i rätt längd och sitter på rätt ställe i hästens mun. Däremot har jag varit med om att unghästar som inte är så vana vid bett själva flyttar omkring bettet och konstant fipplar med det i munnen. Men det anser jag är bra att de får möjlighet att göra, utan att jag ska stänga igen den möjligheten (dra åt en nosgrimma). Efter ett tag har de accepterat bettet och håller det stilla i munnen.
Men även om jag själv inte har upplevt att skumrem har behövts hittills så kan den inte alls skada att ha! Den ska som sagt sitta så löst att den endast håller emot ifall bettet skulle dras så mycket åt ena sidan att den andra bettringen riskerar att åka in i munnen. Skumremmen ska inte hålla igen hästens mun på något vis.
Jag använde curb strap när jag inte hade nosgrimma, för säkerhetsskull. Den ska vara något längre än bettet och låser alltså inte fast någonting utan hindrar helt enkelt bettringarna från att hamna i munnen om det av någon anledning blir mycket drag åt sidan.Precis!
Jag har sett att visa har en rem eller ett snöre när de rider utan nosgrimma så jag funderar bara på om det är nått man kanske borde ha, om det förbättrar eller hjälper på nått sätt även om jag själv aldrig har märkt några problem när jag rider utan.
Åh! Du menar ett mycket kosmetiskt blått balsnöre?
Det har jag satt dit några gånger under bettet som stabilisering men aldrig märkt någon skillnad.
Jag rider gärna utan för att det är så snyggt, less is more. Märker ingen skillnad på hästen varken med snöra, nosgrimma eller utan.
En remontnosgrimma hindrar hästen att lägga tungan över bettet. Att man fäster nosgrimman i bettringarna har jag aldrig hört talas om.
Är det den som kallas daddegrimma du tänker på?En häst jag känner hade skumrem fast ovanpå nosen istället för under. Tandläkaren hade sagt till dom att det var bättre.
Jag brukar oftast skippa nosgrimman när jag rider men fick höra nu höra att det är bra om man har nån slags rem under hakan som fästes i bettringarna för att hålla bettet stadigare.
Vad tycker ni? Hur brukar ni göra?