Utan foder!

F

fixat

Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?

Sv: Utan foder!

Vadå glömmer, hur kan man glömma att ge EN häst foder! Vilken ursäkt kan man då ha till ägaren? Jag skulle bli urförbannad!!!

utan grovfoder är helt oacceptabelt, utan kraftfoder då skulle jag ifrågasätta varför det missats..

Att nån glömmer kraftfodret en gång tycker jag inte spelar nån roll.
Tror inte nån glömmer ge mina hästar då dom säger till klart och tydligt om man glömt att ge dom..
En gång glömde nån ge stoet hösilaget som ändå hängde utanför hennes box på en krok märkt kväll och på samma krok hängde hennes kraftfoder i en hink. Det hade hon fått men inte hösilaget..
Då blev jag rätt sur. Numera lägger jag alltid in hösilaget i boxen.

Hästen får bara grovfoder vid middagsfodringen, så det var alltså detta den blev utan. :mad:

Håller med BeastieBabe, skulle bli förbannad om någon glömt att ge grovfodret!! Om någon glömt att ge kraften är det ok för min häst då han inte får så mycket just nu. Blir dock rejält irriterad när den som kvällsfodrar ger morgondagens insläppskraft istället för kvälls betforn. Det gör ju att min häst blir utan insläppskraft dagen efter...

Det är inte acceptabelt att glömma en häst. Glömmer man en häst så skulle iaf jag få för mig att dom gjorde det med flit eftersom att jag antar att hästen i fråga inte står själv i en egen box i ett eget stall. Jag skulle konfrontera å fråga vad människan höll på med och poängtera att detta glömmer du inte bort igen.

I vårat stall fodrar ibland en gubbe på 80+ och då blir det inte alltid rätt. Har flera ggr kommit på morgonen för att släppa ut och insett att min häst har fått bara hö eller bara havre... Han står iof på halm så han dör inte, men ändå. Ibland fick inte en av shettisarna sin mat heller. Satte upp lite lappar som påminnelser. Gubben muttrade lite men nu kommer han ihåg att titta efter en extra gång.

Så länge man måste lita på den mänskliga faktorn kommer det att bli fel ibland...

Då skulle de ha en VÄÄÄÄLDIGT bra anledning, annars helt oacceptabelt. Instämmer också med de andra inläggen... hur kan man glömma EN häst. Kanske en smått förvirrad människa, eller??:smirk:

Jag skulle bli skitförbannad om det är uppgjort så att de ska ge fodret. I vårt stall gör vi i ordning allt vi har våra hästar uppdelade i tre hagar å då ansvarar de som har hästarna i hagen att det finns packade säckar till morgonen och lunchen. till insläppet fixar man sjävl iordning kraftfoder, grovfoder och vatten vi mockar ju själva så då fixar man allt, men är det så att nån inte hunnit varit till stallet av nån anledning när man släpper in så ger man narurligtvis iag nåt kilo grovfoder så de inte får så å titta på de andra när de käkar.
Men att missa fast man gjort upp att det är den som fodrar som ska fixa det är inte acceptabelt jag menar man ser väl om hästen inte har nån mat...alla kan glömma å vara lite förvirrade då och då men lite tänkande kan man ju ösnka sig...

Lånar knapp o svarar alla:

Jag hade blivit arg på saken och ledsen för hästens skull. Tror knappast någon missar att fodra en häst med vilje, och om man skulle göra det så skäms man nog så mycket själv att man inte behöver ytterligare en utskällning. Skulle tro att det räcker att man säger till, så skäms personen i fråga rejält och är extra noga nästa gång.

Å andra sidan är det ju inget konstigt att man som hästägare reagerar med ilska i ett sådant fall - det skulle nog jag göra först oxå (o hoppas att den "skyldiga" inte var i närheten förrän jag lugnat mig), men frågan är vad det ger?

/AK, som en gång när hon stod i kollektivstall faktiskt missade en kraftfoderburk till en häst, och skämdes oerhört...

Limaha skrev:
Då skulle de ha en VÄÄÄÄLDIGT bra anledning, annars helt oacceptabelt. Instämmer också med de andra inläggen... hur kan man glömma EN häst. Kanske en smått förvirrad människa, eller??:smirk:

Jag skulle säkert lyckats med något sånt. Idag väckte jag bara tre av fyra barn.... :o Fattar inte hur jag kunde missa sonen, som behöver längst tid på morgonen. Naturligtvis blev vi jättestressade och han kom försent och jag var irriterad, på MIG SJÄLV såklart men det gick ju ut över honom med. *suckar*

Glömska är inte kul. Man skäms så det tror jag den stackars utfodraren gör med...

fixat skrev:
Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?
Helt oacceptabelt!:mad: Det var såna saker som gjorde att jag flyttade min häst från sitt första stall så snabbt som möjligt. Det är ngt jag tycker är så himla viktigt - att hästarna sköts efter överenskommelse. Jag skulle sagt till, och händer det igen så skulle jag flyttat pållen.

ako: Fast det finns många som verkligen är slarviga. Med vilje... jaa vad ska man säga. I det kollektivstall jag stod i ett tag (mycket kort tid) så upprepades detta MÅNGA gånger. Plus att det var en massa andra slarvgrejer, som in- och utsläpp osv. Har man sagt till och uppmärksammat det, och det inte blir någon ändring... ja då tolkar jag det som att de gjort det med "vilje" mer eller mindre.

Nu är ju min kuse en sån ljudlig prinsessa vid fodring så det är svårt missa henne men OM någon nu skulle missat henne,
tja, jag skulle iallfall INTE skriva stalltavlan full med sura meddelande.
Utan tala med personen som skulle fodrat henne o säga till att hon blivit bortglömd. Jag anser att ALLA har rätt göra fel nån gång...händer det ofta är det skillnad, för då är det slarv.

minns tiden från när jag stod i ett kollektivstall. jag var livrädd för att göra fel, för gjorde man det var det lynchning en vecka (eller tills nästa person gjorde fel....)

syrran bommade en morgonfodring, det komiska var att hon som skrev de värsta hat meddelanden på tavlan själv missade en fodring bara några dagar efter..gissa om hon skämdes....och kanske insåg att även den bäste kan göra fel...(kan ju passa på att nämna att jag under mina fem år i kollektiv stall vad jag vet inte gjorde några fodringsfel..)

Jag skulle bli fly f*rb*nn*d!!! Har haft häst med mag- och tarmstörning och det skulle varit ödesdigert för den hästen. Har man "stalltjänst" skriver man upp vad som ska göras, bockar av efter saker och ting är utförda...sen lyfter man blicken och kollar runt om det är något annat man kan tänkas behöva reagera för. Det är inte svårt!:cool:

Båda mina hästar skulle man lätt kunna glömma eftersom ingen av dem gör någon stor sak av fodringen. Inget hettsande alls.

Jag skulle ifrågasätta, ser ingen anledning att bli fly förbannad.
Alla som någon gång vart så förvirrade att man ställt mjölken i skafferit och mobilen i kylskåpet vet att det är lätt att glömma och strula till även de vanligaste sysslorna.

Jag håller med dig. Jag har lagt in skolböckerna i kylen och stoppat ner ett mjölkpaket i väskan en gång...:D
Jag glömde ge en av mina hästar grovfoder på kvällen en gång. Hon äter från skottkärran utanför boxen, och när jag kom ut vid elva på kvällen för att ta en sista titt att allt stod väl till, så var hennes anklagande och skitsura blick det första jag såg. :o Hon pratade inte med mig på flera dagar efter det...

Här håller jag inte med...det är en sak att vara förvirrad och placera döda ting lite hur som men när det drabbar levande väsen är man helt fel ute. Skriv lista och bocka av!

Jag håller med dig. Ibland blir det fel. Har aldrig glömt någon häst själv men råkat ut för att min häst blivit glömd då och då. Det kan ju vara så vid fodring att något händer så man kommer av sig. Jag har själv aldrig blivit "döförbannad" och grinig men alltid påmint vederbörande vänligt. Någon gång gör man väl själv fel och då kanske det är bra att man inte tar ut sin ilska på någon stackare som gjort ett misstag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30