Ut på Bete

Sv: Ut på Bete

När släpper Ni Era hästar på bete i år?

Det är meningen att min ska åka i mitten på maj men det kan bli tidigare eller senare också. Det beror ju lite på vädret.

Min fröken har fått flytta till syrran nu och där skolas det in för bete med små gräsransoner till en början. Ute dygnet runt med skydd.

Pojkarna här hemma har inte fått börja gå ute helt än utan de tas in för natten än så länge. Min åring får en del kraftfoder än men har börjat minska den biten för att möta upp det som kommer i hagen nu. Han (paintkorsning) och shettisen går på ett drygt hektar där gräset börjat ta fart ordentligt...när det är plusgrader på natten kan dom få stanna ute, känner jag;)...om ett par veckor verkar det som.

Jag har det så pass förspänt att betet ligger runt gården;)

där jag står har vi bete, jätteskönt!
Vi kommer att släppa i början av juni, beror lite på väder och en häst som ska flytta in

Så fort det är tillräckligt varmt ute och hösilaget är slut, då får de flytta från vårhagen till sommarhagen. Vi har fyra 150kg silagebalar kvar som ska ätas upp så det blir någon gång i slutet på maj början på juni antagligen. Tidigare år har vi släppt efter midsommar, men det är ju ljusare ute längre på kvällarna före midsommar så i år får det bli tidigare.

Just nu går de ute ca 05.30-22.00.

Vi fick gödat i fredags, så det blir väl om 14dagar om det inte kommer störtregn, då får de bara gå i beteshagen på dagarna.
De går på lösdrift i vanliga fall, så vi öppnar bara grinden in till sommarbetet när det är dags. De har tillgång till ligghallen året runt, så kan de själva bestämma om de vill ha skydd eller ej...

Hoppas nu på en låååång varm sommar med lite lite stilla regn typ varannan natt...... :D

*kl*
Unghingsten åkte på bete idag. Stona kommer åka i omgångar då de fölat. Första förhoppningsvis slutet av maj. Hingsten får byta till somarhage i juni.

*kl*
Vi släppte i lilla sommarhagen i fredags...innan dess har de gått korta stunder på gräset för att vänja sig. De får fri tillgång till hö i hagen, men än så länge tar vi in på nätterna och ger kraftfoder en gång/dag. Fortsätter det vara så här varmt får de snart gå ute dygnet runt :banana:

min får gå i gräshage från juni, på dagtid och inne på natten, tillsdess går han i grushage.

Min häst går ut på bete 1 juni med en snäll halvblods"hingst", en halvblodsvalack och en c ponny :D

Mina går ute dygnetrunt nu sen i öndags. Täcke på natten och får hö då de inte kan fö sig på vår lilla beteshage. Riktiga betet släpper jag dem på i mitten av maj. Nu vill jag ha dem hemma så jag plocka in dem om det regnar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12