Ut på Bete

Sv: Ut på Bete

Om allt går som planerat släpper jag mina nu i helgen :banana:!! Stödfodring med hö, såklart, så länge det behövs...

Bete för mig är när hästarna går på gräs hela eller största delen av dygnet under sommarmånaderna.

Vad är att släppa en häst på bete för dig?

Ja det är det för mig med.

Vi byter hage i början/mitten på maj beroende på hur torrt det hunnit bli. Dock är de inne nattetid tills värmen kommer, och de är aldrig ute mer än två-tre nätter på raken.

Shettisarna släpps på bete när stona har fölat o bäbisarna kan gå ute dygnet runt, givetvis vill jag ha stabilt väder oxå. Araben går inte på bete, eftersom hon har haft fång, däremot går hon ute dygnet runt under sommaren o fodras med hö.

hade min häst varit frisk hade jag släppt honom för länge sen:P eller typ 10 april eller nåt men då med fri tillgång till hösilage nu släpper jag honom så fort han är frisk!

Efter midsommar skulle jag tro. Snön ska ju liksom smälta först. Då blir det bete hela dagen och natten lite beroende på hur pass bra betet är. Är det bra så blir det bara dagtid (har en ponny som en gång i tiden haft ett lindrigt fånganfall). Mest troligt kör vi iväg dem till magarare bete i juli och låter dem gå där en månad ungefär.

Detta för att vi har nysått bete vid stallet och inte så mkt mark så det är bra att spara på det.

jag släppte mina hästar i fredags . dom har täcke på sig men dom vill inte in . dom får hö och betfor morgon kväll . har en bäck i hagen så där dricker dom det vet jag . kommer 4 st 26 april. så jag ska ha 6 hästar på 3,4 hektar hos mig i sommar med skog är där med. kram på er:p

Vi har ju bete hemma så det är bara att flytta på dem när det är läge, blir runt midsommar c:a. Bor ju i norrland så att ha bete i maj är en utopi! :)

Kicki :)

Så sent som möjligt, typ.
I år lär det bli i Juni (ofrivilligt) om jag inte har råd att flytta kusen någon annanstans över sommaren.
Gillar inte att ha hästarna ute dygnet runt, då ska de ha någonstans att gå för att gömma sig för mygg och knott, få vindskydd och regnskydd och känna sig trygga när de ska vila. Ett kriterie jag inte tror jag kommer lyckas få uppfyllt i sommar.

Förutom det faktum att jag redan har en tunna av att käka hösilage som lär bli megatunna av gräs. Ju längre de går på bete desto längre tid brukar man behöva stödfodra iom att de äter upp det bästa först, så sen lär det sluta med att han faller ur *poff* med bara megastor kagge. Vi har inget att stödfodra med... (tror inte ensilage funkar på bra på sommaren! :crazy: ) så jag måste hitta någon plan B.

har väl inget riktigt bete eller så, men ett hyfsat stort fält med fint gräs om somrarna, där går dom året runt.. förra året lämnade jag dock iväg dom till hästen jag lånades ägares fält..

Skolan slutar sista maj, så då åker vi hem jag och hästen. I juni ska han vara sällskap åt syrrans dressyrhäst som inte gillar att gå ute dygnet runt så då får de gå ute och äta gräs på dagarna men stå inne på natten, har tänkt att hålla igång honom då också.

Så "riktigt" betessläpp med utegång dygnet runt blir det i slutet av juni någon gång, då ska han få en längre vila på 6-8 veckor också är det tänkt (han blir ju fyra i år och det blir första året han hålls igång under en del av sommaren, tidigare år har han gått på bete från slutet av maj-september).

*kl*

Betes släppet är planerat till 15 maj men vi får se litegrann hur blött det är då. Förmodligen släpper vi bara på i övre hagen första månaden så nedre delen som alltid är blötare får en chans att torka lite till.

Men om vi ville skulle vi kunna släppa redan nu för gräs finns det.

I maj, juni någon gång. Eller ja han börjar gå ute då dygnet runt men inte med för mycket gräs.

Jag släppte igår!!!

Har stödfodring av hösilage och en halmbal i skogen. Ger även kraftfoder 1 g/dag.

Mina går på lösdrift i vanliga fall.

De var överlyckliga kan jag säga:banana::bump::banana:

Mina har gått ute i 1,5 vecka nu, förvisso inte i riktiga sommarhagen, fortfarande vinterhage och de får hö och kraftfoder dagligen.

De har tillgång till skjul att gå in i om de vill, för det mesta står de utanför.
Skall släppa på lite mer gräs i början av maj, i den hagen finns inget vindskydd, riktiga sommarbetet blir det tidigast i mitten av maj, bonden som äger marken bestämmer när jag får släppa hästarna där :)

Har egna sommarhagar hemma, och hästarna kommer få gå där så fort det torkat upp. Men inte dygnet mer än några veckor i augusti kanske. Det eftersom jag tränar och tävlar hela sommaren nästan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar