Ut på Bete

linafina

Trådstartare
När släpper Ni Era hästar på bete i år?

Det är meningen att min ska åka i mitten på maj men det kan bli tidigare eller senare också. Det beror ju lite på vädret.

Sv: Ut på Bete

Jag har sommarhagar hemma, så för mig är det inga problem att bestämma när de ska "släppas på bete". Nu går de i en liten del av sommarhagen ett par timmar om dagen för att vänja sig vid att äta gräs, efter hand kommer vi att öppna så att de får större yta att gå på.
Jag hoppas att vädret är bra i mitten av maj, då får hästarna gå ute hela dygnet.

Immer

jo du vet stora ängar med gräs i ,som börjar växa nu i april,vi är en hel del som låter hästarna gå där och äta sin egen mat så som dom har gjort i alla tider. När det sen i maj någon gång har blivit lite varmare får dom sova ute med och du kan tro att dom njuter av detta fria liv, om dom inte är mörkrädda, kanske på grund av att dom inte har varit vanda från början att få sova under bar himmel.

Bete enligt mig = ute dygnet runt.

Själv kommer jag nog inte släppa på bete. Eller, de får stå inne tills märren har fölat och fölet är starkt nog att gå ut. Det borde bli slutet av Juni. Då kommer iaf sto+föl gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter.
Valacken går inne som sällskap och när fölis har kommit kommer han bara att vara ute några nätter i taget. Han trivs inte på bete. Förra året gick han ute 6 veckor och gick ner nästa 50 kg i vikt. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta in honom då vi byggde stallet.
Shettisen får hänga på som sällskap när valacken ska stå inne, hon är lite rymmarbenägen så det blir nog bäst så ;)

Mina får gå på bete så fort det tillräckligt med gräs. Vilket i år verkar bli nästa vecka för första omgången vilket är två ponnies och en åsna. Någon vecka efter om vädret fortsätter så här kommer hingstar och ungston åka ut på bete. Fölstona kommer efterhand som de har fölat att gå på bete dygnet runt.

Eftersom alla mina står hemma så bestämmer jag helt själv :) blir antagligen när det är tillräckligt varmt ( de är riktiga fryslortar :P ) och när det är tillräckligt med mat i hagen.

knapplån

Två av våra går redan i beteshagen på dagarna. Jag räknar med att låta de vara där i alla fall nästan hela dygnet from nästa helg. Men det beror på vädret. Vi har hagarna precis vid stallet.
Ponnyerna, den ena med exem och den andra som har haft fång, kommer att vara inne på nätterna ett bra tag till.

betexD Käns väldigt långt boorta här har vi massa massa snö:P

jo du vet stora ängar med gräs i ,som börjar växa nu i april,vi är en hel del som låter hästarna gå där och äta sin egen mat så som dom har gjort i alla tider. När det sen i maj någon gång har blivit lite varmare får dom sova ute med och du kan tro att dom njuter av detta fria liv, om dom inte är mörkrädda, kanske på grund av att dom inte har varit vanda från början att få sova under bar himmel.

Det tycker jag var jävligt fint gjort av "er":cool:

Vi har ju beteshagarna precis inpå så vi väntar väl tills det är tillräckligt med gräs. Om några veckor hoppas jag :)
Det växer så det knakar nu i alla fall.
Vi ska bara renovera staketet lite först som var nytt sen förra våren, men som någon lyckades riva ner ett par stolpar i :cool:
Några ny snabbstolpar och lite tråd ska vi också köpa först.

Vinterhagen har blivit torr och fin iaf och det växer i den med så de har lite att göra.

KL

Gå ute hela dygnet får de göra så fort vädret tillåter det. En av dem behöver en del kraftfoder så det är enklare om de är inne ett tag till.

beror helt på väder och när fölen har tänkt visa sin näsa

den ena går väl ut beroende på kompisens häst som står på lillerud just nu, dom skall gå tillsammans.
sedan kommer min tredje häst och joinar en vecka eller två innan det är arbete för han igen

Jag tror det blir som tidigare år att vi börjar vänja in dem i mitten av maj och sedan går helt ute i början av juni.
Men det beror nog också på vädret, har hagarna nästan precis utanför stallet och stallägaren brukar vilja få ut dem så fort vädret tillåter.

Mitten av maj brukar vara de vanligaste hos de flesta men de går ju inte att säga man måste ju se hur mkt de växer i hagen oxå och att de är torrt i backen annars trampar dom sönder allt oxå.

våra åker nog ut i slutet av maj. mitt sto ska bara gå i 6 veckor men avelsstot å bebisen går nog ute till slutet av september

Har släppt mina idag:) Tycker att vädret verkade ok. de har iof tillgång till skjul om de har lust. Jag stödfodrar naturligtvis upptill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar