Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?
Jag är helt klart för utevistelse! Shit vad jag skulle må dåligt om mina stod inne 20 timmar om dygnet
Mina egna har alltid gått tillsammans i flock. När jag skaffade mitt första sto plockade jag helt enkelt över en valack till henne. Snacka om att bli glad!
Hon hade tidigare varit i proffsträning men inte kommit till varken kval eller start. Ett par veckor senare kvalade jag, därefter gjorde hon två starter med pengaplaceringar i båda.
Gjorde sig dock illa i hagen (det är enda nackdelen jag ser: skaderisken). Men för mig är det av stor vikt att de får leva så naturligt som möjligt. Och det är inte inne i stallet på box!
Fri tillgång på stråfoder och kraftfoder på regelbunda tider.
Det gäller såväl unghästar som tävlingshästar, i ur och skur. Vid dåligt väder: på med täcke
När det är tillräckligt varmt går de ute dygnet runt, och jag har inget att gnälla om vad gäller mina hästars prestationer
Har i dagsläget en leasad häst i träning. Hon går i egen hage. Jag vill inte behöva ringa ett samtal till ägaren o tala om att hon blivit söndersparkad. Hon går i gräshage mellan 06:00 och 22:00. Är väldigt fin i temperamentet då hon inte brunstar (men det är en annan story
)
Hon står dock inne på nätterna då hon skarpt ogillar insekterna! Annars hade även hon fått vara ute dygnet runt, ända fram till tävlingsdag
Så, fram för mer utevistele: stärkande, naturligt och mer tid för träning och kel