Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?
Mina är ute alltid. Kan kanske förklara mina klena resultat...
Vilken forskning säger att det är bättre inne med ex konstant vävning än ute på lösdrift! Ladda för jobb?
Era erfarenheter emottages tacksamt
Någon forskning finns inte då det är omöjligt att formulera en fråga att besvara. Det finns tusen olika faktorer som gör om en häst vinner lopp; stam, uppfödning, inridning, träning, fodring, banunderlag, skoning, jockey. Ja, listan kan göras precis hur lång som helst och om hästen går i hage eller ej är bara en liten pusselbit. Själv är min uppfattning att de flesta framgångsrika hästar inte går i hagen medan dom löper. Av de tränare jag har ridit för har bara en haft sina hästar mycket i hagen och dom var sjuka jämt!
Mina hästar går ute i stora gräshagar några timmar varje dag så dom får skutta och röra sig lite, om dom är ute längre är det mest för att det är bekvämt för mig. Slipper rida i onödan och boxarna håller sig renare. Om man pratar med dom som har sina hästar mycket ute lurar det nästan alltid en kostnadsvinkel någonstans även om dom aldrig skulle säga det själv. Men om man inte frågar om hur mycket dom har hästarna i hagen utan hur mycket dom lägger på personal får man ett lite annat svar. Ann och Per är väl ett undantag och det är jättekul att det går så bra för dom nu men det har det inte alltid gjort.
Visst finns det fördelar med att ha hästarna i hagen, men det finnns också nackdelar. Så här års med pollen och sånt skit i luften mår dom bättre inomhus om dom är det minsta känsliga. Vilket många är.
Jag pratade med Lennart Jarven, känd från en annan hagtråd, i tordags och han berättade att hans hästar inte går ut annat än i små hagar så där 45 minuter om dagen. Han påpekade också att insekter på sommaren sprutar in gift i hästarna och det kan väl inte vara bra? Eller hur? Det hade jag aldrig tänkt på.
Sen finns det vissa hästar som är för dinga för att ha i möblerade rum och dom kanske trivs bättre - och presterar bättre - hos en amatör där dom kan gå mycket i hagen än i ett proffsstall på banan.
När jag undrar över om något är bra brukar jag fundera över om sheikerna gör det eller ej. Dom behöver liksom inte oroa sig över kostnader och jag tror inte att dom har någon tränare som använder sig av tävlingshästar på utedrift.
Men det är nog mest en smaksak och bara en liten pusselbit i det stora pusslet!