Usla pollen!

Hyacinth

Trådstartare
Jag är Snuuuvig:mad:

Vad jag lyckats lista ut med hjälp av apoteket är att nässpray och ögondroppar får jag använda, men mina versal/clarityn/kestin ska jag låta bli.

Problemet är att min allergi även sätter sig på luftrören, så bricanyl måste jag ha, och utan tabletter, troligen mer än jag brukar.

Men hur farligt är det att äta clarityn/versal/liknande??
Jämfört med trasslet med akut snuva, rinnande och tokkliande ögon samt andningssvårigheter?
Tid hos BM har jag om ca två 1½ vecka och skulle kunna fråga då, men jag vill veta NU:D

Pollyferm har jag köpt, men vad mer kan jag peta i mig?

Mina problem håller i sig hela våren och sommaren, tål inte pollen, gräs, svampsporer mm. Damm är också ett problem.

Sv: Usla pollen!

Jag ska ringa distriktan imorgon om samma problem...
Jag får inga större problem med andningen men tillräckligt...

Pratade med min kompis farmaceupten och kom fram till att jag kan använda lecrolynen (ögondroppar) jag har hemma och att renässans har en nässpray mot allergi som är okej. Skulle dock vilja ha något piller...
På bipacksedeln till clarityn står det att den inte rekomenderas vid amning, kestine stod det att man skulle prata med läkare tror jag...

Mjo, det är ett aber...

"Prata med läkare"

Ett uttryck som förbryllar. Säger man att man har stora problem, och då är det okej, men om man inte har "tillräckligt stora" problem, så ska man låta bli? Vad är risken, är nig det jag är ute efter att veta.
Och vad kan läkaren säga som gör att det blir okej?

Ammar gör jag ju inte, så är clarityn ok så länge jag "bara" är gravid och inte ammar?

Med tanke på hur många som har besvär borde vi kunna reda ut det här...:)

Är det loratadinet som man ska undvika tro? Då kanske Kestine kan funka.....?

Måste googla mer på Fass...

Senast ändrad:

Bricanyl borde du kunna ta, det tar man ju mot förvärkar...
Jag har läst mig till att även Pulmicort är okej att ta.

Det där med att värdera problemen handlar ju om en riskbedömning. Mår du så dåligt att du inte kan andas så får man väga det mot risken att det är skadligt för fostret.

Jag har för mig att jag fick mina Tavegyl utskrivna när jag var gravid med trean - tyvärr blir jag så trött av dem så de förblev i princip oanvända.

Kestine; Graviditet
Erfarenheten är begränsad av användning av Kestine under graviditet. Rådgör därför med läkare före användning av medicinen under graviditet.

Amning
Det är okänt om Kestine går över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning.

Bricanylen ärmin bästa vän... Trist men sant.

Jag ska testa utan ngt så länge jag kan, och vara noga med att inte hänga ut sängkläder och tvätt för torkning ute, samt vara ännu noggrannare med handtvätt.
Det brukar räcka en bit. Samt att man torkar av vovven med en trasa när man kommer utifrån.

Efter att ha legat i koma (nåja...nästan) av postafen vill jag helst undvika annat än clarityn och versal som jag vet inte påverkar mig lika mycket.

Jag pratade med läkare! Eller, med sköterska som pratade med läkare.
Han rekomenderade symtombehandling... Ögondroppar för ögonen och nässpray för näsan. ;)
Lecrolyn är ok för ögonen (vet ej om det är receptfritt, har kvar sen förut) och tex. rhinocort aqua för näsan. (jag har rhinocort turbuhaler sen innan, samma bipacksedel så jag antar det är ok)
Om det krisade ytterligare kunde man använda clarityn trots att det inte rekomenderas i bipacksedeln sa han...

Kolla upp bricanylen på fass, den kanske är ok?

Ja, Bricanyl och Pulmicort får man ta. Det kan dock vara bra att prata med en läkare angående dosering. Man ska ju ta så lite som möjligt, men tillräckligt...

Om Acura under graviditet står det såhär i FASS:

Erfarenheten av användning av Acura under graviditet är begränsad. Du bör därför iaktta försiktighet och rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder Acura om du är gravid.

Så jag skulle nog rådgöra med personalen på Apoteket.

Man brukar kunna få piller som tex tavegyl då dessa är gamla väl beprövade och man vet hur de påverkar fostret/barnet. Nyare mediciner är mer osäkra.

Mvh

Tora

Ceterizin är godkända att användas av gravida, jag tar dem själv. Även Lomudal nässpray är ok. :)

Bingo!!!! Livet kommer återvända:D

Det är onekligen lite av en pärs att gå utan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka