Ush, vad livet är trist ibland.

P

pippi27

Jag fick ibörjan av augusti hem en islänning på inridning.
Han hade ca två veckor innan skadat sig i hagen. Ingen vet hur. Han hade ett stort och djupt sår på ena frambenet, just ovanför knät. Två dagar efter att han kom hit blev han blockhalt på detta ben. Det tog mig över en timme att få in honom från hagen (ca 150m)! Veterinär tillkallades och hon ordnade så att vi fick åka till Ultuna för röntgen dagen därpå. Det visade sig att han hade en liten skada på sklettet och et främmande föremål i benet, benflisa eller en bit pinne. Dessutom en infektion i området. Boxvila i tre veckor och återbesök. Till saken hör att han är utehäst, aldrig stått på box! Men, dom tre veckorna gick bra. Jag såg till att han hela tiden hade en annan häst inne bredvid sig. Återbesöket var ingen rolig historia. Infektionen som iofs var borta hade orsakat en större skada. Röntgen var hemsk. Den lilla skadan på benet hade tiodubblats. Nu hade det börjat läka men läget var förvärrat. Benhinnan är söndertrasad. Nu var ett område på 7*3cm skadat, dessutom finns en misstanke om att det går en vriden spricka upp mot bogen. Tyvärr hade dom ingen möjlighet att hänga upp honom i matta så nu är det ytterligare 4 veckors strikt boxvila framför oss.
Hästen börjar nu visa stressymptom av boxvistelsen. Jag försöker aktivera så gott det går. Hänger äpplen i taket m.m. Borstar och pysslar flera gånger om dagen.
Det ser inte alls bra ut det här. Nu är det tre veckor kvar tills nytt besök hos vet. *djup suck*

jag det e inte så kul ...vi har en i stallet en unghäst som har fått ett sår som är ca 8cm djupt och går ner till hasleden ...usch hoppas hon blir bättre men hon får pencellin så det ska hon nog bli :smirk:

Jo vi tyckte att det var en jätte bra idé. Fram med "snabbstolparna" ner i marken lite tråd och så ut med pålle. Vad vi inte räknat med var att varje gång det gick förbi en häst så stampade, snurrade och slog han med frambenen vilket inte är så bra med tanke på den eventuella sprickan. Nä, så han fick gott stallas in igen. Idag har jag dock bytt box, så nu har han förnster ut mot en hage + att det står en häst i boxen bredvid. Hoppas att det hjälper lite.

Sv: Ush, vad livet är trist ibland.

Hjälp! Den skadan du beskriver låter som en skada min häst fick i hagen igårkväll tog oss 4 timmar att få in honom, han var blockhalt när han skulle in för kvällen.

Han har ett djupt sår övanför vänsterframknä och är alldeles för halt för att kunna stå på en transport än, ev på måndag skulle han få komma in på röntgen.. Dessutom ville inte veterinären ge honom smärtstillande med risk för att han belastar benet för mkt så att om det är en fraktur eller spricka skulle benet i värsta fall gå av.

Kunde knappt sova inatt och är livrädd för vad röntgen kommer att visa...

Vi har gått igenom hela hagen nu på morgonen utan att hitta något han kan ha gjort sig illa på.. det finns inga träd i hagen och hagen är stor och kuperad med bara gräs.. undra vad som hänt :confused:

Håller tummarna för att det går vägen för dig och din häst.

Sv: Re: Ush, vad livet är trist ibland.

pippi27 skrev:
Jo vi tyckte att det var en jätte bra idé. Fram med "snabbstolparna" ner i marken lite tråd och så ut med pålle. Vad vi inte räknat med var att varje gång det gick förbi en häst så stampade, snurrade och slog han med frambenen vilket inte är så bra med tanke på den eventuella sprickan. Nä, så han fick gott stallas in igen. Idag har jag dock bytt box, så nu har han förnster ut mot en hage + att det står en häst i boxen bredvid. Hoppas att det hjälper lite.

Usch, låter inte kul med skadan =/

Men ang boxvilan, när min Kele blev sparkad (av en islänning som var här på inridning *s*) och fick den där lednära sårskadan som gav henne 5 dygn på hotell Hilton (MK) och sen hem till boxvila så hade jag ju grava problem. Hons tod som ett litet ljus i fyra dygn nere på MK, dagen när jag skulle hämta ringde de fyra gånger med mer och mer panik i rösten och frågade om jag skulle komma snart. Hästen vandrade hysteriskt runt, runt i boxen, var blöt av svett och inte kontaktbar: Såfort de tog ut henne, om så bara på stallgången, var hon så lugn så, men de kunde ju inte gärna stå och dutta med henne hela dan. De hade provat byta box till en emd fönster, låta henne stå ensam i stallet, med sällskap bredvid/framför/etc, tagit in henne i dagstallet så hon fick se liv och rörelse etc men utan resultat, hon vandrade hysteriskt.

Jag hade ju sett SMÅ vandringstendenser innan vid boxvila så jag var inte så oroad och trodde de överdrivde. Tills jag kom dit och såg min stackars lilla tjej hysteriskt trava runt, runt, runt i boxen, dyblöt av svett och utan att ens registrera att jag kom =/ ÅNGESTEN över hur jag skulle klara boxvilan hemma slog till med besked vill jag lova.

Men, det som faktiskt fungerade (ett tag iaf) var utebox. Först fick hon bara stå i uteboxen, men med engelsk dörr så hon kunde stoppa ut huvudet. Uteboxen ligger i hagen med, så det gav känslan av ute. Efter några dagar började hon tycka 'blä' om den och visade PYTTETECKEN på vandring (inte alls det hysteriska dock!) och då öppnade jag en liten minihage utanför. Dvs hon had euteboxen plus 3*3 meter boxhage utanför. Där var hon helt lugn, stod mest inne i boxen och tittade ut, ironiskt nog.

Det höll dock inte hela konvalescensperioden, men när hon visade tecken på att lessna på utebox+boxhage så var det okej att släppa ut henne i stor hage enligt vet *phu*

Men det jag försöker komma till är om utebox skulle funka för den lille hos er? Det är ju inte så lätt att bara 'trolla fram' sådär, men det kanske finns någon box där man kan lyfta ur fönstret så han kan sticka ut huvudet? I Keles fall gjorde DET hela skillnaden.. (Hons tod btw hela tiden inne i sin vanliga box på nätterna utan problem)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 414
Senast: Ray
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: Rubinen
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV