Uselt dåliga i magen

B

Bennie

Finns det någon som har ett toppen-tips på hur man kan fixa till balansen i häst-magar?
Mina två araber är helt felaktiga i magarna för tillfället - har kanske med gräset att göra?!

De lägger gulgröna, surluktande, sega ko-laddor istället för bolliga häst-högar.

Jag har provat med Mag-tarm-pulver (som jag tycker brukar vara bra) i dubbel dos, med det hjälper inte.
På den ena sätter jag betesmask på dagarna, så att hon inte kan få i sig så mycket gräs (om det nu är det) men resultatet har hittills lyst med sin frånvaro.

Jag vande dem successivt vid gräs under flera veckor (plus att vi har tillväxt även i vinterhagen, så de vande sig s a s vartefter gräset började växa i våras)

Så - är det någon som har patentlösningen på obalans i hästmagar?
Någon som provat t ex ProEquo ("proviva" för hästar)?
Finns det några andra bakterieflorestimulerande medel?

Sv: Uselt dåliga i magen

Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan i samband med betessläpp, provade då tarmbalans men utan resultat. Sen blev jag rekommenderad att köpa antingen Probimin som finns på veterinärkliniken eller Probiotic från Equimins, jag valde det senare men har även provat Probimin med samma resultat. Det kom ganska omgående, så inom loppet av en vecka hade hästen en rätt ok och normal avföring igen.

Samma här. Går fort att få hemlevererat också :) (mot pf).

TACK!!! :bow:

Nu har jag beställt Probiotika. (Hade aldrig hört talas om det ...)
Hoppas att det blir bra!

Jag har använt ProEquo ett par gånger och tycker det funkat jättebra. Har märkt förbättring efter nån dag. Det enda som är jobbigt är deras nya förpackning som är en bag-in-box som innehåller, vad är det, 3 - 5 liter? och ska förvaras kallt. Svårt när man inte har kyl i stallet. Jag hade boxen hemma i kylen och tappade upp en halvliter i en flaska varje dag och tog med till stallet. Hästarna har slurpat i sig det med mycket god aptit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka