Sv: Usch =/

Jo jag kan hålla med om att det är fel men det är ju på 2 sätt.
Skulle inte vilja att mina barn satt i den lådan efter att katterna varit där även om man gjort rent. Bakterier är ju fortfarande kvar.

Men att avliva dom tycker jag är att gå lite väl långt och överdrivet faktiskt...

Jo precis visst är det rätt men varför avliva dem? Det är ju rent utsagt idiotiskt.!

verkligen, hur kan dom ens komma på en sådan idé?
Det löser ju inte problemet igentligen. Och det finns nog katter från granngården som oxå kommer dit kan jag tänka mig.

Hoppas att dom kommer på bättre tankar
*tur att man bara har innekatter för tillfället*

Det är fel å ändå inte fel.

Dom har ju tre dagar på sig att rädda sina katter ifrån att dom bloir avlivade. Skulle man inte märka om man inte sett katten på hela dagen så går man å kollar om den har fångats in = den blir inte avlivad för man hämtar ut den.

Detta är ju ändå ett bra sätt att få bort alla vildkatter som håller på att spridas överallt i sverige. Å varför har det blivit så många vildkatter jo för att folk ska envisas med att sommarkatter som man bara lämnar när sommaren är slut som seddan blir vildkatter och förökar sig så att det blir ännu fler vildkatter.

Dock tycker jag att 3 dagar kan vara lite lite tid iaf en 4 till 5 dagar tycker jag, finns ju en hel del katter som inte går hem exakt varje dag. å då är ju 3 dagar lite lite.

Jag anser att katter inte ska gå lösa i tätort. Bor man i tätort och ändå vill ha katt så har man följande alternativ:
1. Innekatt på heltid
2. Innekatt med promenader ute i koppel
3. Innekatt som under övervakning av husse/matte får vara ute, och då ska de alltså hålla ögonen på katten hela tiden - som om den vore ett litet barn eller en hund!

Inte släpper man väl lös hundar utan uppsikt i ett bostadsområde? Varför ska man då göra det med katter?
Vill man ha utekatt så får man bosätta sig på landet.

Så jag tycker att det här är ett ganska bra initiativ, lite synd att alla som infångas och inte har någon ägare avlivas, men det finns för många katter idag och det vore nog svårt att hitta hem till dom alla. Men ett samarbate med något katthem vore väl inte helt fel, då kunde iaf några av dom hemlösa katterna få ett nytt hem?
Sen så kontaktas ju ägarna till katten om den är märkt, vilket givetvis alla katter ska vara, så jag tror att risken för att någons katt avlivas är minimal.

Jag tycker inte det är fel alls.

Jag anser att det skulle vara förbjudet att ha katter lösa utan tillsyn utomhus åtminstonne i tätbebyggda områden.

Problemet med vildkatter är mycket större än vad många vill kännas vid.

Enbart runt gården, 10 trappuppgångar, där jag bor på skjöts ÅTTIOEN vildkatter av i vintras. Vi har jättestora problem med sjuka och inavlade katter. De förorenar i och utanför trappuppgångar. Anfaller människor.

Sedan finns de som matar dessa katter och ger de möjlighet att föda upp fler kullar. Dessutom drar matresterna som slängs ut hit råttor.

Just nu finns här 3 högdräktiga honor. Vad kommer att hända med de ungarna?
De som matar katterna gör det heller inte på regelbunden basis. Snacka om djurplågeri :mad:

Och jo, jag är kattägare själv, fyra kastrerade hannar naturligtvis innekatter

MoonFlight skrev:
Men att avliva dom tycker jag är att gå lite väl långt och överdrivet faktiskt...
Men såhär står det ju:
"Föreningen hade då fått sitt tillstånd hos polisen där man beviljas fånga in katter som kan antas vara övergivna och förvildade " och fortsatt:
"Katterna kan sedan avlivas om ingen hämtar ut dem efter tre dygn."

Om en ägare inte saknar sin katt inom tre dygn så tycker jag nog inte det är en särdeles vettig kattägare ändå. :crazy:

Jag är av åsikten att katter i tätort ska vara innekatter, framförallt av hänsyn till grannar, men även för katternas skull (Det finns många faror i tätorter). Däremot kan jag förstå att det är svårt att vänja om en 10 år gammal utekatt. Men; Eva-Lena i artikeln får väl helt sonika göra som hundägarna: gå ut med kissen i koppel varje dag.

Rastning av hund och katt borde vara samma sak ju... Katt och hund i koppel med matte och/eller husse med.

Hundar gör sina behov vid rastning, har dock aldrig varit med om att en katt gör det...

Tycker förövrigt det ska vara förbjudet att ha katt löst i tätbebyggt område och nära stora vägar. Katter som inte ska avlas på och som går ute ska kastreras, alla katter ska vara idmärkta med chip eller tatuering.
Tänk vad bra det vore då.

JustME83 skrev:
Hundar gör sina behov vid rastning, har dock aldrig varit med om att en katt gör det...
.

Jorå, våran missa uträttade vad hon skulle när vi stannade för kissepaus under flytten ( 7 timmars bilfärd) :D Så det händer...

(ursäkta parantes som ej hör till tråden...)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
687
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 707
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈