Sv: Usch!
Skall man tala om taskigt så är det mer synd om ”ridhästar” som blir inridna vid 5 års ålder, än de som blir ”pensionerade” samtidigt. Jag ”pensionerade” en 5åring för ett par år sedan, han gick till Tyskland som fälttävlans häst… Har för tillfället en mycket fin 2 åring, startat en gång, som jag utan problem skulle kunna ta ut i en B1a utan att hon någonsin varit i närheten av ett dressyrstaket… Skulle det vara mindre synd om henne, än att jag startar henne den 30e?
De hästar som tävlar inom galoppen är väl förberedda för vad de skall prestera, långt ifrån alla hästar startar redan i maj då kvalen börjar i Sverige. Generellt så siktar uppfödarna också på att få sina föl rätt tidigt på året för att de skall vara så gamla som möjligt, med andra ord är majoriteten av fullblodet över 2½ när de startar.
Exakt när man börjar med elithästar inom ridsporten vet jag inte, men jag vet att de vid tre-fyra års ålder måste kunna vissas upp vid unghäst tävlingar mm. En utbildning som är betydligt mer tids krävande än den som unghästarna inom galoppen måste genomgå, med andra ord så startas det nog rätt tidigt även där, bara att det inte syns från åskådar plats. Det är inte så roligt att rida in en halvblods hingst på 600kg när han har gått i hagen i tre år, tro mig…
Travhästarna körs in vid knappa två års ålder, men tanke på hur dessa tenderar att se ut och vara hanterade när de kommer till tränarna så är jag inte förvånad att de sällan startar som två åringar i Sverige, även om det händer. Jag ar varit med om att köra in ett par stycken på Jägersro. Bör dock påpekas att utomlands startar dessa oftast som två åringar!
Om du bor i närheten av Vallentuna skulle jag mer än gärna visa minna två stackars hästar som står ute hos minna föräldrar, annars om du kommer förbi Täby Galopp så kanske du skulle vilja ta dig en titt på stallplan och se fullbloden i en naturliggare miljö än när de är på väg från ledvolten ned mot banan?
Med vänlig hälsning Ninni Westerlund