M

Muffins

Tycker det verkar spännande med galopp, men hu så taskigt mot hästarna att startas vid 2 års ålder och räknas som "pensionärer" vid 5 års ålder..! :eek:
Då "vanliga" hästar knappt är inridna! :eek:

Sv: Usch!

Pensionärer vid 5 års ålder? Vem har du hört det av? Jag har sett hästar som är 9 år som startar... Det är väl efter det sträcket man lägger av.

Om hästen slutar tävla tidigare beror det på något, antingen är den inte tillräckligt snabb, den kanske inte vill springa, den kanske blivit skadad eller något annat.
I folkmun heter det kanske att man "pensionerar" en häst, men det beror på individen.
Egentligen pensioneras väl hästar som håller fullt ut när dom inte får vara med längre, jag vet tyvärr inte vart gränsen går.

När jag köpte mitt fullblod från banan var han 6 år och ville inte springa längre. Det gjordes flera tester på honom men det var inget fel på honom, bara det att han inte ville längre. Istället för att pressa honom och låta honom tävla fast han var chanslös och på så sätt sänka honom så sålde dom honom istället - till mig :love:

Fast han lever inte längre, men det var en underbar häst!

En häst som vill springa springer! Och man märker ganska snart vilka som har löphuvud och inte. De är framavlade i åtskilliga generationer och du kan redan som föl se hur aktiva fullbloden är. Det är inga fel med att starta en 2-åring, dessutom gör de inte heller särskilt många starter det första året, så jag tycker inte att du ska uttala dig om något du inte är insatt i.
Fullbloden har med sig många fördelar med tidig träning, lungor och hjärta är välutvecklade plus att deras kropp är utsatt för viss belastning vilket bidrar till tåligare häst.
Jag som galopptränare tycker det är skamligt att låta hästarna gå upp till 5 års ålder, men det är min åsikt, precis som du har din.

Skall man tala om taskigt så är det mer synd om ”ridhästar” som blir inridna vid 5 års ålder, än de som blir ”pensionerade” samtidigt. Jag ”pensionerade” en 5åring för ett par år sedan, han gick till Tyskland som fälttävlans häst… Har för tillfället en mycket fin 2 åring, startat en gång, som jag utan problem skulle kunna ta ut i en B1a utan att hon någonsin varit i närheten av ett dressyrstaket… Skulle det vara mindre synd om henne, än att jag startar henne den 30e?

De hästar som tävlar inom galoppen är väl förberedda för vad de skall prestera, långt ifrån alla hästar startar redan i maj då kvalen börjar i Sverige. Generellt så siktar uppfödarna också på att få sina föl rätt tidigt på året för att de skall vara så gamla som möjligt, med andra ord är majoriteten av fullblodet över 2½ när de startar.

Exakt när man börjar med elithästar inom ridsporten vet jag inte, men jag vet att de vid tre-fyra års ålder måste kunna vissas upp vid unghäst tävlingar mm. En utbildning som är betydligt mer tids krävande än den som unghästarna inom galoppen måste genomgå, med andra ord så startas det nog rätt tidigt även där, bara att det inte syns från åskådar plats. Det är inte så roligt att rida in en halvblods hingst på 600kg när han har gått i hagen i tre år, tro mig…

Travhästarna körs in vid knappa två års ålder, men tanke på hur dessa tenderar att se ut och vara hanterade när de kommer till tränarna så är jag inte förvånad att de sällan startar som två åringar i Sverige, även om det händer. Jag ar varit med om att köra in ett par stycken på Jägersro. Bör dock påpekas att utomlands startar dessa oftast som två åringar!

Om du bor i närheten av Vallentuna skulle jag mer än gärna visa minna två stackars hästar som står ute hos minna föräldrar, annars om du kommer förbi Täby Galopp så kanske du skulle vilja ta dig en titt på stallplan och se fullbloden i en naturliggare miljö än när de är på väg från ledvolten ned mot banan?

Med vänlig hälsning Ninni Westerlund

Fullbloden är dessutom framavlade på så vis att dom mognar snabbare i kroppen, vilket ger "tidigare" hästar.

Att rida in 5 åringar kan litegranna jämnföras mer lr mindre med en sorts våldtäkt, du kommer som ryttare och tränger dej på en redan "färdig" individ som helt och hållet under sina 5 första levnadsår format sig själv och sina vanor och redan blivit en egen "person",
medans med åringar som får lära sig samma saker under de formande inlärningsåren och finner sig lättare i hanteringen.
Förutsatt att det går rätt till!

Självklart finns det undantag som med allt annat, men jag är övertygad om efter de erfarenheter jag har av att rida in olika sorters hästar att äldre hästar oftare tar det mer traumatiskt än yngre. Oavsett förhantering.

Hästar som är väldigt sena i sin utveckling startar man generellt inte som 2 åringar.

Mvh,

Vet inte om du upptäckte att du svarat till fel människa, men sånt händer ;)
Jag är själv aktiv inom sporten och har inget emot att 2-åringarna rids in och tränas/tävlar vid den åldern, tvärtom, jag tycker att dessa hästar blir mer hamroniska och lätthanterade än exempelvis de ridhästar som påbörjar sin hantering vid 4-5 års ålder!!! Som du själv sa, DET är inte roligt.
Har för övrigt en 2-åeig arab på inridning hos mig nu, undra om det oxå är usch? :D

BJÖRKIS skrev:
Jag som galopptränare tycker det är skamligt att låta hästarna gå upp till 5 års ålder, men det är min åsikt, precis som du har din.

för att???

då e jag nog skamlig som köpte en häst å ska ge henne en andra chans på banan... hon är 5år... kan säga att jag har ALDRIG sett henne så positiv å glad som när hon fick gå sitt första snabbjobb på 8 månader i lördags...

självklart är det olika fr. individ till indiv. å hur mkt de har startat...
men så länge de tycker det är rolig så ser jag inte problemet i att starta till 5år å över...

Håller med Messy, varför skulle det vara skamligt? Så länge individen inte har något i mot att starta...
Själv red jag Sharron Rose härom veckan, tror hon är 9år. Hela loppet gick hon pullandes i front med spettsäde öron på den extremt dåliga banan som då var. Visst har hon gått ner i klass, men hon hade uppenbarligen skitkul. Till råga på allt tjänar hon parallellt med starterna som ”ridskolehäst” på galoppkurserna på Strömsholm.

Många äldrehäster tänder till när de byter miljö, kanske blir inhoppade eller börjar tränas på ett nytt sätt. Väldigt många fullblod och araber inom galoppsporten rids tex inte i form. De flesta på banorna tycker att de räcker med att hästarna kröker lite bekvämt på nacken, för att undvika fel sorts muskler, eller av ren lathet från ryttarens sida. Många äldrehäster som börjar ridas ordentligt i form tycks piggnat till då de får bukt med bland annat stelheter och annat som genom åren kan ha hämmat dem.

Jag tycker inte att det är fel att köpa äldre hästar från banan, äldre hästar som har hållt och startat visar på hållbarhet, att köpa unghästar med skavanker är desto farligare!

Hmm, du måste missförstått mig, jag menade inte att det va skamligt att låta en 5-åring börja gå löp, så länge hästen tycker det är roligt är det bara att köra på :bump:
Vad jag menade va att jag tycker det är oschysst att låta ridhästar gå på lösdrift fram till 4-5 års ålder för att därefter lära sig veta hut, såna är inte roliga att handskas med, har haft en del såna på inridning och det har ibland varit ett helvete att få bukt på dem.
Jag hanterar mina föl/unghästar från första dagen, lyfta ben, lära sig duscha, åka trailer/buss, promenader mm. Alla mina hästar har varit sadel och tränsvana redan som åringar, tömkörning och inkörning och även körning finns på mitt schema. Allt för att få lugna och hamoniska hästar, mina hästar gillar att arbeta, får de gå i hagen med för lång period utan arbete blir de griniga.
Hoppas att du inte tog illa vid dig av det andra inlägget, jag kanske skulle formulerat mig bättre. :o

..::*Ida*::.. skrev:
Tycker det verkar spännande med galopp, men hu så taskigt mot hästarna att startas vid 2 års ålder och räknas som "pensionärer" vid 5 års ålder..! :eek:
Då "vanliga" hästar knappt är inridna! :eek:

hmm pensionär vid 5års ålder?? själv har jag tävlat både en 10 och en 11åring i löp...

ah missuppfattade :D
sorry :smirk:

jag håller med till viss del...
"vår" sida, att vänja hästen vis tidig ålder, så att det aldrig blir konstigt att hanteras... det e lixom "så det ska va" tycker hästen...

men tex islänningar går väl ofta i flock? då lär de sig ju saker på sitt sätt... de äldre hästarna visar ju "regler" som rangordning mm... sen tar ju "vi" över som ledare... så hästen vet ju redan att ledaren bestämmer...
sen att all utrustning å stall å sånt kanske blir lite chock... hmm...

den enda hästen jag har varit med sen dag 1... hans hantering tycker jag va bra... han fick grimma på sig från dag 1 å vi pyssla å han va med när mamma blev riden osv... sen sommarbete med mamma... sen hem å in i stall, egen box bredvid mamma, han kunde sticka in huvet i hennes box... sen fick han gå på lösdrifft med *host* travare... han såg lite lustig ut som ensamt fullblod, å dessutom fux bland alla brunisar.. hehe... sen fick han komma hem, å då stog mamman i ett annat stall.. men han visste ju vilka vi var... så fick han träckas på promenader i alla väder å alla tider... ibland bäcksvart med en annan häst... tömkördes... han litade ju till 110% på oss... inridningen gick SÅ lätt...
han fick väl lite från bägge "teorierna"...

man har ju mycket igen på å hantera från dag 1...
fast samtidigt får man ju inte glömma att hästar e hästar å de lär varandra väldigt mkt...

Har en tioåring som har haft många problem i sitt liv och därför endast startat 5ggr . Han har fått vila med hagvistelse och lite promenader i ett antal år innan jag satt igång honom igen.Fram till i våras hade han varit från banan sen 4års säsongen, det hindrade inte honom att mkt lätt och väldigt fint gåendes göra 36sek på 600m första gången han kom in till banan. Gick nog lite för bra egentligen trodde det skulle sätta sig i kroppen men det gjorde det inte som tur var,ryttaren orkade inte hålla.
Håller med om att om hästarna är tillräckligt mogna och färdiga i sina muskler, skelett och huvuden kan vara färdiga att starta som 2-åringar. Men det ställer även höga krav på tränaren som måste vara både kunnig och väldigt lyhörd. Min tioåring som är 170 hög blev antagligen till viss del förstörd av tvåårs träningen. Vad som tyvärr är ganska tråkigt är att tvååringarna ofta har stora problem i sina muskler redan innan dom hinner ut i sina första starter. Så en viktig del i träningen är att den är allsidig och omväxlande. Sedan är det ett stort plus om man töjer hästen efter jobb.

den älsta häst som jag har sett starta var 14 - 15 år gammal, han vann alla löp jag såg honomi. Så pensionerade vid femårsåldern är inte alls sant, allt beror på häst

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
895
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 247
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka